ToXtreme skrev:
Fast E-klass, A6 och 5-serien är för stora egentligen, om man tänker på att bilen ska användas som stadsbil senare.
Mina första tankar var stor bil, men nu när jag funderat över det där med att det ska bli en stadsbil senare så kanske man inte ska satsa på en allt för stor kärra?
MVH
För stora för stan tycker jag inte de är, man vänjer sig. Men annars är min lösning på problemet att gå ner till C-klass, A4 eller 3-serien istället. Lagom i stan och stadiga på motorväg, även om det förstås är ytterligare ett snäpp ner jämfört med de större modellerna eller lyxbilarna.
Audi A2 och konkurrenten Mercedes A-klass är även de väldigt stadiga i hög fart med tanke på storleken men är naturligtvis väldigt smidiga i stan. Dugliga motorvägsbilar de med, det är snarare så att både A-klass och A2 blir stadigare och bekvämare desto fortare man kör, men naturligtvis finns det bättre lämpade motorvägsbilar.
Men tänk på att dessa har en avancerad konstruktion och att de därmed kostar lite mer att underhålla än "vanliga" småbilar. Vilket jag tycker det är värt eftersom de är betydligt stadigare, bekvämare och lyxigare än vanliga småbilar.
Sedan är varken A-klass eller A2 några kurvkramare, allt står inte riktigt rätt till med chassiet i dessa två lätt sammanfattat. Det är små bilar med hjulen i hörnen så det pilar förstås på rejält runt hörnen men "som ett strykjärn" är det verkligen inte och det är inga bilar som inbjuder till sådan körning heller.
Men det är inga dumma alternativ, och vilken man skall välja är lite en smakfråga. Jag resonerade så här när jag köpte en A-klass:
-Jag tyckte den var stadigare än A2.
-Den är mycket smidigare än Audi, du har inte samma överblick i A2 som i A-klass. En stor anledning till detta är den slutande bakänden och det låga fönstret bakut.
-Den är samtidigt mer praktisk än Audi, dels är den rak i bakänden och där finns inget sluttande tak som stjäl lastutrymme och huvudutrymme för baksätespassagerarna och dels är inredningen lite som i en minibuss: Stolarna är fäll och uttagbara vilket möjliggör för ett rejält lastutrymme om det behövs.
-Den 3dm kortare A-klass är enbart av den anledningen smidigare utan att vara mindre stadig, köper du den långa versionen av A-klass är den lika lång som Audi, stadigare, lastar mycket mycket mer och är ändå smidigare eftersom du har en bättre överblick enligt ovan.
-A-klass är verkligen inte lättmekad, men den har åtminstone en öppningsbar motorhuv till skillnad från....
-Trevligare inredning, lite lekfull och inte dödstrist som i Audi.
Den enda nackdelen jag kan komma på för mercans del är att den är mer rostkänslig än Audi. I fallet A-klass är det den stora motorn man skall satsa på, dricker inte mycket mer men har bättre bromsar och bättre komfort. Att den sedan är riktigt pigg är knappast en nackdel!
Blev en del text, men lite erfarenheter av de tyska småttingarna som jag hoppas du har nytta av.