4418
Sök

Betyg på Biltemas oljetrycksmätare?

39 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjena, undrar hur era mätare från Biltema fungerat?
Modellen jag tänker på är den här,

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … smatarset/

Enligt han som tog reklamationen var min den första det var fel på...roll

När jag kopplade upp den visade den 6 bar, därefter ett lätt gaspådrag och den gick upp till 8 sen nollade jag den och den gick ner till 4 (oljan varmare), så långt verkar ju allt bra. Lät den sen gå en stund till och körde en sväng. När jag stannade för att kolla stod den på 0 men igentligen var det 14 för den hade gått runt helt och stannat på 0 markeringen. Där efter gick den inte att nolla igen, gick inte att få ner den under 7,5 bar ens när mätaren var urkopplad (den läckte dessutom som ett såll i luftknappen).

Fick en ny mätare som även den visade 6 bar på kall motor vid uppstart samt ökade något vid gaspådrag. Men nu gick den inte upp i lika högt tryck utan stannade på max 8 bar. Tyvärr är det konstant "peak hold" så det gick inte att hålla koll på trycket vid körning. Men när en kompis höll inne knappen samtidigt som man gasade i garaget verka det OK, men det läckte den så det gick inte att köra med knappen intryckt utan bara testa kort stund annars skulle man köra motorn torr...

Ska det läcka ut olja när man släpper trycket i knappen eller är det fel även på den nya (första gången pös bara trycket ut, samma ljud som med en komptestare), trycket sjönk då snabbt till aktuellt tryck!? Den andra mätaren gick att få ner men det var svårt att få ner den från 8 bar, fick skaka och trycka typ 40-50 ggr på knappen innan den rörde sig.
Några teorier på varför den ena visar 14 och den andra 8 vore oxå intressant, eller är det bara vanlig "Biltema kvalitet"?!
Senast redigerat av Schwerre (2 juli 2010)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 juli 2010
#2
Tycker att 8-14bar låter som väldigt högt oljetryck yikes


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

39 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
#3
14 är ju helt orimligt, då skulle man inte ha en enda packbox kvar... Men jag kör 10w60 olja så 8 bar på kall motor när man gasar lite lätt tycker jag låter rimligt, när man kommer upp i lite temp sjunker trycket. Frågan är ju varför det skiljer så mycket på samma modell av mätare, är dom verkligen så kassa?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 juli 2010
#4
Schwerre skrev:
14 är ju helt orimligt, då skulle man inte ha en enda packbox kvar... Men jag kör 10w60 olja så 8 bar på kall motor när man gasar lite lätt tycker jag låter rimligt, när man kommer upp i lite temp sjunker trycket. Frågan är ju varför det skiljer så mycket på samma modell av mätare, är dom verkligen så kassa?

Ok, ja 14 är något extremt smile

Jag har inte någon erfarenhet av just den mätaren men kompmätare och bränsletrycksmätare (som iofs e typ alla likadana) har jag använt. Kompmätaren framför allt var väldigt opålitlig men läckande skarvar och knapp som du säger.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

39 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#5
Ok, jag det får väll bli en reklamation på den nya oxå... Frågan är jag bara vad man ska skaffa istället?! Många mätare går bara till 7 bar och den här hade en bra skala med sina 0-10. Men när den ger opålitliga värden och läcker är det inget att ha alla fall.


Motborgare
1 099 Inlägg
7 juli 2010
#6
Farsan har en lite äldre variant på husbilen. Visar halvvettiga värden upp till 3 kg, sen slår den i botten. Vid varm olja, så visar den nåll komma nåll på tomgång, fast den har lite över ett kilo på en riktig manometer. På en skala ger jag givaren betyget skabbräv i månsken.

-- K


Sök