4341
Sök

Ang. kondensator och vidarekoppling..

159 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
jag ska bygga om ljudet i bagaget, har 35mm2 kabel dragen från batteriet fram till kondningen, och där efter 35mm2 till steget, men nu när jag ska bygga om, så kommer inte kablarna räcka till slutsteget, så, KAN jag koppla in 50mm2 från kondningen till steget, men behålla 35mm2 från batteriet?

för enligt den lokala ljudfirman, så har de slutat tillverka 35mm2 i USA och är därför svårt att få tag i kabel.

372 Inlägg
8 juli 2010
Inga problem att köra med större kabel.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 juli 2010
Vist kan du dra 50mm2 kabel från kondning till steg om det är för att du inte får tag på 35mm2 (vilket jag dock tycker verkar konstigt) men tänk på att det är fortfarande kabeln från batteriet som begränsar hur mycket ström som kan levereras till steget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

159 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
följd fråga, visst har jag fattat det rätt om jag säger att större minus gör inget?
eftersom jag inte får tag i 35mm2 och behöver flytta kondensatorn, kan jag sätta en 50mm2 från kaross till kondensator (-), och sedan en 50mm2 vidare till steget. och 50mm2 från kondensatorn till stegets plus.

136 Inlägg
9 juli 2010
Tänk på att kondingen ska sitta så nära steget som möjligt. Eller är den bara för syns skull?

159 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
justxfun skrev:
Tänk på att kondingen ska sitta så nära steget som möjligt. Eller är den bara för syns skull?

steget ska flyttas på, och kabeln jag har mellan kaross (-) och kondensatorn är ca 20cm lång. så den räcker inte att flytta, kommer behöva ca 1meter jordkabel från jord till kondensator och sedan vidare till slutsteget, men mellan kondensator och slutsteg kommer det inte vara så långt.

KAN jag som sagt sätta 50mm2 från kaross till kondensator, fast jag har 35mm2 som plus?
minns jag rätt om jag säger att större jord inte skadar?

stRaend
9 juli 2010
jadå, det gör inget. hellre för stora än för små smile fast om någon kabel kan vara större är det minus/jord.

Sök