3355
Sök

Stereo paket volvo 855

151 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjena!
Är väldigt nybörjare när det gäller att pilla med bilar, jag har sökt runt lite på forumet, men har iaf skaffat mig en 855 -96 och ska slänga i lite nytt ljud. Har ingen aning vad man ska ha för nåt, funderar vart man ska ha högtalarna bak när jag inte har någon hatthylla(eller duger det med original storlek i dörrarna?) Bör man byta ut alla original högtalare?

Har inte tänkt satsa på nåt speciellt bra ljud, hade tänkt klara mig utan baslåda, men vill ändå få hyffsat tryck, har tänkt en maxbudget på runt 3000 kr. Så ge gärna förslag på vad för typ av grejjer man bör fixa!


400 Inlägg
12 juli 2010
#2
Efter att ha hört hur pass fint det låter med originalhögtalare i 855:or (När man byter huvudenhet dvs.) så skulle jag helt enkelt ha satsat på en ny stereo för 3000kr. Du får 'hyffsat' med tryck och annars fint ljud med det. (Jag blev VÄLDIGT positivt överraskad när jag satte in en gammal ~1500kr JVC spelare i morsans 855. Riktigt trevligt blev det!)

Om du har en budget på 3000kr och ska ha stereo + högtalare + byggmaterial + steg + kablar så är det antagligen helt omöjligt att få bättre ljud än ur originalhögtalarna. Skulle jag tro iaf...

Få höra om nån annan har bättre idéer dock!

Mvh. Jonatan
Senast redigerat av JonatanR (12 juli 2010)

161 Inlägg
12 juli 2010
#3
tjena
fixa ett bra framsystem vilket är de som du mest kommer höra ifrån samt kanske inrikta dig på något som man kan fortsätta bygga på i framtiden. titta runt vad de finns för kit och sök runt lite på garaget vad som rekommenderas.

Fick j*vla massa tips hur man kan bygga och mycket basic kunskaper efter ha läst denna "bok" om billjud, samt lyssnat mycket på vad andra skriver.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=28428

Jag har ingen erfarenhet om 855an men som du skrev så ville du ha högtalarna bak, men tycker fortfarande du ska satsa på framsystem först och sen byta ut bakhögtalare
Som föregående talare skrev så har tydligen volvon redan ganska bra original ljud.

/stage
Senast redigerat av stagesix (12 juli 2010)


400 Inlägg
12 juli 2010
#4
Det som är bäst med originalljudet är att högtalarna är väldigt lättdrivna och att den har en hög ljudbild smile

Mvh. Jonatan

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 juli 2010
#5
Satsa på en vettig enhet för runt 3K ja.

Spara sedan ihop pengar och bygg ut anläggningen steg för steg.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

120 Inlägg
12 juli 2010
#6

ohshit
1 285 Inlägg
12 juli 2010
#7
har själv en 855, tycker att originalljudet spelar helt ok, (dock vart mina sprängda efter ett tag), så med din budget så låter svaren ovannämnda som det bästa, börja med en lite dyrare HU & bygg ut steg för steg "börja där framme & gå sedan längre bak i bilen högtalarmässigt"

The löwer class.

151 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
#8
Okej, blir nog att börja med att bara fixa en huvudenhet, några rekomendationer på nån prisvärd på nätet?
Nåt speciellt den måste ha för att man ska kunna bygga ut den senare?
Är de stor skillnad på en huvudenhet för 1500 motför en för 3000, det skiljer ju trots allt rätt mkt i pengar.
Senast redigerat av PetteRR (13 juli 2010)


13 Inlägg
13 juli 2010
#9
Kolla efter lågnivåutgång/ar och volt tex.

http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … 5DEH5200SD

http://www.digitalcompaniet.se/produkt/ … C-BT8044UY

Där har du 2 bra exempel i din prisklass, 3lågnivåutgångar + 4volt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2010
#10
Det som ofta skiljer mellan en huvudenhet för 1500kr och en för 3000kr är ljudkvalité och mängden funktioner. Många av dagens enheter för 1500kr har 2-3x lågnivå ut och USB/AUX-in, men för att få tidskomp, vettig EQ o.s.v så brukar man få gå upp en del i klass. Dock så har Kenwood ett flertal riktigt bra enheter i den prisklassen som innehåller det mesta. För dig tror jag dock att en för 1500-2000kr duger bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök