2411
Sök

För mycket olja i motorn

29 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
hej alla!

jag har köpt en BMW 320 diesel '07. Körde in bilen på service för byte av motorolja. Nu har jag för mycket olja i motorn. Kollade stickan efter att bilen stått stilla i ett par timmar på plan mark. Oljenivån är en bit över MAX, den har faktiskt gått lite grann över plasten där MIN/MAX nivån är angiven.

Jag vet inte vad som hände, servicegubben hällde ju in 5,5 liter olja, alltså enligt instruktionerna. Han lät ju all gammal olja rinna ur. Jag skulle tro att jag har en halv liter olja för mycket i motorn.

Vad ska jag göra? Några idéer?

Tackar på förhand!

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
12 juli 2010
Be han som gjorde oljebytet att fixa felet. Om det är gjort på en verkstad så borde dom kunna suga upp lite olja.

KHRacing
12 juli 2010
halv liter är inget att bry sig om, värre om det vatt 2-3L

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
12 juli 2010
Bullet--- skrev:
ofta man fyller på olja utan att kolla stickan innan man släpper iväg den, lol.

Går ju fortare på det sättet så förvånar mig inte om idioterna har gjort det ...

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
12 juli 2010
KHRacing skrev:

Du har inte servat merca utan oljesticka hör jag, dom tänder en äcklig varningslampa då.

KHRacing
12 juli 2010
Stickan skrev:
KHRacing skrev:

Du har inte servat merca utan oljesticka hör jag, dom tänder en äcklig varningslampa då.

ja det visste jag juinte, såklart tänkte ja gennerellt alla bi8lar i genomsnitt.

på evon kör jag 04L xtra hela tiden exempelvis

Smålänning
7 883 Inlägg
12 juli 2010
Funkar bilen som den ska och inga lampor m.m lyser så skulle iaf jag inte bry mig...

Jag ska ha 3,8 liter i min motor men häller i 4 för enkelhetens skull...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 089 Inlägg
12 juli 2010
bytte ni filtret? Om inte vet man ju vart den andra halvlitern låg som inte tömdes;)

\Lindgren

29 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
FLindgren, jo filter byttes ut också. Servicemakanikern lät ju också oljan rinna ut, det var bara droppar kvar. Tycker ändå att det är märkligt att det är för mycket olja i motorn. 5,5 L ny olja hällde han in.

volvolover
667 Inlägg
13 juli 2010
de lilla gör ändå inget, så låt de va

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 juli 2010
Påminner om när jag runddragit oljepluggen på Talladegan roll och var tvungen att lämna in bilen för demontering av pluggen och tänkte passa på att få oljan bytt samtidigt. Speedys på Tunbytorp. Jag hade med en 4l dunk olja, vilket råkar vara precis den mängd motorn ska ha (eller 3,8 kanske, fullt på stickan har det i alla fall blivit alla gånger jag bytt). Mekanikern sade att han måste ta betalt för en liter olja också, för min dunk räckte ju inte. 5 liter sade hans dator att det går i en ng900 2,0T. Och han gav sig inte heller.
Till slut sade jag att du kan ju hälla i min dunk först och kolla sen. Fullt blev det i alla fall. Jag ger mig fan på att jag hade fått just 5 liter olja i motorn om jag inte haft med mig egen olja utan låtit dom plocka från hyllan.
Att en Mx-bult med en magnetisk ände kostar 110 spänn på Saab är också lätt upprörande.

29 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
tack alla för svaren! Jag tolkar det som att det inte är någon fara för motorn. Jag kör på så får vi se smile

Sök