3373
Sök

Knarrande ljud när man svänger. s60. Fel?

467 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej.

Märkte ett konstigt ljud på min nyinköpta s60 precis nyss. Kom när jag skulle köra iväg, så märkte jag att det lixom knarrade vid vänster framhjul när jag rörde på ratten. Det var åt båda hållen. Både när man stod still och när man körde. Lät typ som gummi eller nåt sånt som lixom fladdrar mot nåt annat gummi. hehe,.. svårt o förklara, men knarrande e nog det bästa ordet. Men jag körde några mil, och när jag sen kom hem igen lät det inte. Vad är detta. Något i framvagnen som e på väg att pajja förmodligen, men vad??
Senast redigerat av Hoffmeister2 (17 juli 2010)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

2 266 Inlägg
17 juli 2010
#2
finns en gummimellanlägg i fjäderskålarna fram kan vara en sån som har glidit undan ligger mellan fjädern och fjäderskålen

svetsdiff !!!

457 Inlägg
17 juli 2010
#3
Kan du inte filma lite när du kör så är de lättar att känna igen ljudet

Mvh

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

8 243 Inlägg
17 juli 2010
#4
Kan va lagringen till rattstången med. En plastdel som man får ta loss och smörja för att bli av med ljudet.


467 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#5
Ska kolla det där med fjäderskålen i veckan.

Marlboroman: Efter vad jag har läst i forumet så har jag förstått att du e en jävel på bilar.. Eller iaf volvo. Vart sitter den lagringen du menar? Är det mycket krångligt att mecka isär eller? Men kan det vara det? Nästan hundra procent säker på att det lät i framvagnen vid vänster framhjul.. Men o andra sidan så har jag haft en del framvagns delar som varit trasiga på min gammla 850, men inget som lät på det här sättet. För o beskriva det bäst så knarrar det. Inte så jättehögt men man hör det tydligt.. Men det är inte metalliskt, utan mer gummi/plastaktigt knarrande..

Du sätter pengar på rattstångslagringen? Förklara gärna vart den sitter och hur man byter den=)

Mvh Johan
Senast redigerat av Hoffmeister2 (18 juli 2010)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

310 Inlägg
18 juli 2010
#6
skulle kunna vara drivknutarna?
Senast redigerat av HeroiX (18 juli 2010)


806 Inlägg
18 juli 2010
#7
vänstra drivhjuls damasken eller va fan det kallas:) hade det på min 850 med väldigt lätt att byta


8 243 Inlägg
18 juli 2010
#8
Hoffmeister2 skrev:
Marlboroman: Efter vad jag har läst i forumet så har jag förstått att du e en jävel på bilar.. Eller iaf volvo. Vart sitter den lagringen du menar? Är det mycket krångligt att mecka isär eller? Men kan det vara det? ...

Du sätter pengar på rattstångslagringen? Förklara gärna vart den sitter och hur man byter den=)
Det inget man byter, man tar loss, gör ren och lägger på lite vitt fett och sätter tillbaks. Den knarrar på min S60, dock enbart vid kyla av nån anledning. Har inte fixat det än, men det verkar inrte va nån raketforskning direkt. Den sitter där rattstången möter golvet / torpeden. Hittar tyvärr inte nån bättre beskrivning i skrivande stund.


347 Inlägg
18 juli 2010
#9
Jag har samma grej på min porsche faktiskt. Hör det bara om man kör i lite lägre hastighet med öppen ruta och det låter från vänster fram. Precis som du säger så låter det som gummi mot gummi när man svänger. Har ju inga drivknutar på min fram eftersom den är bakhjulsdriven...



Sök