2710
Sök

Montera effektljuddämpare på bmw..hur?

299 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Har en sak som jag undrar över och skulle bli väldigt tacksam för svar av någon som kan lite mer om detta än mig.
Har en bmw 528-00, och skulle vilja sätta dit en ljuddämpare.. till exempel: http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index.php
Men så är det två problem.
För det första, (ursäkta om jag inte har bild men ska försöka förklara) så "syns inte avgasröret" bakom bilen, spoilen går lixom framför avgasröret.. så då en sak man måste göra är ju att noggrant såga ut och fixa till ett hål i skärmen så att ljuddämparen får plats där sen. något speciellt man ska tänka på om man ska göra det? sedan min andra fundering, precis innanför spoilern sitter det en ljuddämpare, efter det går röret ut och svänger direkt ner precis innanför spoilen (själva öppningen(avgashålet) mot marken). så där går inte montera en dämpare efter det..den skulle komma alldeles för långt ut också. MEN...om man tar väck den sista ljuddämparen. köper lite raka bitar och fixar och sätter dit dämparen. Tror ni detta är möjligt? Jag är nybörjare på detta så har ingenaning.. Bilen låter väldigt lite, man hör knappt motorn, och hade gärna velat ha lite mer ljud, men hur pass mycket mer tror ni det blir om man tar väck den dämparen i slutet för att montera en effektljuddämpare? det kanske inte ens är lagligt eller att den inte går igenom besiktningen?
Vill endast ha det för utseendet skull, men vill verkligen också ha lite högre ljud från den.
Annars får man ju köpa helt nytt rör för ett antal tusenlappar+effektdämparen och det är jag inte så sugen på, och har inte ekonomi till det.. Förlåt om jag inte beskrivit det så bra, beskrev det på bästa sättet jag kunde, och är verkligen tacksam för svar! big_smile

484 Inlägg
19 maj 2010
Så här har jag på min Golf 2a;

1. Kapa röret vid originaldämparen > 2. Montera flexrör > 3. montera en stegmuff > 4. sportljuddämpare

Det där med att göra hål i spoilern låter jag någon annan svara på.

Föddes till att älska Volvo.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
19 maj 2010
M-paketet är väl med hål för slutdämpare/ändrör, skaffa en sån bakspoiler eventuellt. Om du inte riktigt vet vad du gör, så är det enklare att köpa något som funkar och lägga lite mer pengar på det, ifall du inte har råd att "misslyckas" dvs, att det inte gör dig något ifall det blir lite fult eller så.

Personligen skulle jag skurit ur skiten, och säkert tattat till det ordentligt =P Men det gör inte så mkt på min bil, syns kanske mer på en E39, som dessutom inte ens har hål för avgas från början.

"When innovation meets passion!"

772 Inlägg
19 maj 2010
Det brukar vara enklast att sätta lite gul markeringstejp där du funderar på att göra hålet i spoilern, sen rita med en tusch på tejpen, och sen såga ut det med antingen en liten kapskiva eller med en metallsåg, så brukar det bli bra kanter.
Men du ska ju först ha effektljuddämparen så du inte sågar alldeles fel. Och såga hellre för lite än för mycket. smile

Och ska du sätta dit en effektljuddämpare så måste du ta bort sista dämparen som sitter där längst bak.
Och sen skaffa lite bitar så du kan bygga ihop det så effektljuddämparen hamnar på rätt plats.

När du fått dit dämparen så kan du skaffa ett sportluftfilter oxå så kommer bilen låte lite mer.
Senast redigerat av PoulZen (19 maj 2010)

299 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
okej, tack så mycket för svaren gott folk smile bra att det finns lite kunnig personer wink

624 Inlägg
20 maj 2010
enklast är ju att köpa ett system som är anpassat för din bil.
simons, supersprint, ansa, Eisenmann etc har alla färdiga "kitt" till din bil!

who´s the man?

17 Inlägg
20 juli 2010
E39 så har du ju två feta dämpare längst bak som ligger bredvid varandra. Du kapar framför dessa så att båda de dämparna tas bort. Att skära ur bak så behöver du inte gå upp i kofångaren men får eventuellt skära ut lite ur den lilla läppen som sitter under kofångaren.
Senast redigerat av unix (6 augusti 2010)

Sök