Håller med ovanstående, Bmw är ett bra val. Om inte just Bmw som märke passar så kanske Mercedes är ett alternativ? Fördelen med Mercedes är att de är lite enklare att finna i prisklassen upp till 20.000:- och att det inte förekommer slutkörda exemplar på samma vis som med Bmw.
Oavsett så är Bmw en mycket trevlig vinterbil, den har ett neutralt uppträdande och tar sig fram mycket bra även där snön ligger djup. Kör mycket på dåliga och vintertid oplogade vägar och har aldrig haft problem med E36an, inte ens den gångna vintern med stora snömängder och drivbildningar.
Dessutom vet jag av erfarenhet att dom håller "hur länge som helst" om man inte missköter dem, så hittar du en fräsch Bmw enligt ovan är det verkligen en bil jag kan rekommendera.
Om inte så är Mercedes en bil som är rätt lik Bmw men motorsvaga Mercedes är billiga och sällan slutkörda, tex. en gammal 200e. Mercedes nackdel är att den inte är i närheten av Bmw när det kommer till körglädje, å andra sidan är de Volvo och Saab du tänker på inte i närheten av Mercedes på den punkten.
De svenskar du funderar på är däremot med undantag för Saab 9-5 inga toppenval, 900/9-3 är en tråkig bil med riktig usel väghållning/uppträdande och Volvo x40 håller inte riktig "Volvo-klass" i varken utförande, kvalité eller driftsäkerhet.
Volvo 850/S70 eller Saab 9000 är i så fall mycket bättre val, 9-5 är en riktig kanonbil men jag känner att 20.000:- inte riktigt räcker till, då hade jag hellre köpt en riktigt fin 9000 istället.
Mycket text, jag hoppas det är begripligt men förenklat skulle jag kollat på följande bilar; Bmw (E36/E34), Mercedes (190/E-klass) eller Saab (9000 ev. första generationen 900) i just den ordningen
![smile](img/smilies/smile.png)