2759
Sök

Avensis byter riktning.

4 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
Jag har nyligen köpt en Avensis exe -05 som gått 15.000 mil.

Nu har jag upptäckt att den ibland under körning "byter riktning", dvs börjar dra åt höger eller vänster. Detta sker spontant under körning, alltså när som helst. När det händer får jag räta upp bilen så släpper det.

Bilen ska på service om två veckor, så de får väl kolla upp det då.

Nu är saken att jag ska ut på den årliga bilsemestern idag, så jag är lite nyfiken på om någon har en aning om vad det kan vara för fel, och om man kan stänga av något (som TRC:n t.ex.) för att komma undan problemet.

Tacksam för tips!

183 Inlägg
24 juli 2010
Hade en Suzuki SX4 med samma fel, och fick aldrig riktigt ordning på det. Verkstan skyllde på däcken...

Kolla upp så den inte är krockad, hjälper inte mot problemet, men kanske orsaken.

3 235 Inlägg
24 juli 2010
Dåliga styr och/eller spindelleder kan vara orsaken, då kan också bilen vilja vandra vid kraftid acceleration.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
24 juli 2010
Är garanterat nån styrled eller spindelled som är glapp.
Kolla det och få det fixat om det är så, sen gör du en hjulinställning. smile

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
24 juli 2010
har exakt samma på min bil fast under inbromsing och då har jag en länkarm som tappat alla bussningar och sitter långt ifrån fast så skulle tippa på de kan va länkarmarna nån av dom eller styrleder och spindelleder som alla andra sagt kan även va tasigt slitna däck och att hjulinställning behövs göras

4 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
Tack så mycket för svaren, vi får hoppas att jag inte åker av vägen innan den ska in på service.  neutral

Sök