davel skrev:Intressant med en apple-förespråkare som faktiskt kommer med ordentliga argument för en omväxling
*En lång text angående säkerheten i Mac OS som Rquired klippt bort*
Tillbaka till ämnet: (eftersom android också kommer att finnas i tablet-maskiner)
Styrkan i android är att den faktiskt kan allt. Allt som någon hittills har velat göra med den. Som standard kan den inte skicka vilka filer som helst men pga androids uppbyggnad så går det att skriva en app som gör det och den finns gratis att ladda ner. Såhär har det varit med alla "mjukvaru-funktioner"(naturligtvis) som jag någonsin har behövt hur konstiga de än varit så är det någon som har gjort det innan och det finns att hämta i android-market. Tex finns det en app som hämtar kontaktuppgifter på den som ringer om numret inte finns i kontaktboken och visar det samtidigt som det ringer. Tycker man inte om kontaktboken som är förinstallerad så kan man installera en annan och samma gäller alla grundfunktioner. Videosamtal kom för ett tag sen tex iform av en app.
Det mest akuta tillfälle då jag blev räddad av mobilen var när jag satt på tåget och försent insåg att eluttagen inte fungerade och jag var tvungen att maila iväg en installationsfil direkt i ett akut supportärende. Jag högerklickade på filen och skickade den till mobilen som redan var ansluten till datorn. Sekunder efter det så dog datorn (batteriet är helt slut och håller bara 5min på full laddning XD) Väl på telefonen så insåg jag att den inte kan lägga med vilka filer som helst i ett mail men en snabb sökning på android-market ledde till att jag fick iväg filen ändå.
Man behöver inte vänta på att google får tummen ur utan det finns en app som fixar det istället.
(Självklart kan inte android allt det vet jag men för min egen del har jag aldrig blivit hindrad av plattformen på något sätt)
Håller med dig om säkerhetsaspekten på just android kontra iphone men man får ju reda på android precis vad en applikation kan göra med din telefon innan du installerar den. Men du har helt rätt när det gäller att det finns en risk där men jag har inte hört om några riktiga händelser än men man kan ju inte bara installera allt utan att tänka efter. Öppenheten har sitt pris.
iPhone hade inte räckt till för mig rent funktionsmässigt och visst blev det bättre med multitasking men det finns fortfarande grundläggande funktioner som JAG behöver som saknas + att jag vill inte behöva installera något på min dator för att använda telefonen eftersom jag använder i nuläget 3datorer aktivt och vill inte bli bunden till bara 1...
Det som får igång mig är när någon säger helt enkelt att iPhone är bäst. Men så är det inte, för mig är den sämre än androidmobilerna för den uppfyller inte mina behov som användare och är påtok för dyr.
Tackar tackar

Nej jag läste igenom den text och de länkar du skrivit, och gav mig ut i jakt på fler artiklar om säkerhetshot mot datorer som kör Windows men en tanke slog mig; Vi verkar tycka ungefär detsamma. Jag skrev det under punkt två i mitt förgående inlägg och du skrev det ovan, ingen plattform är helt säker och risken för intrång är oavsett plattform otroligt liten.
Jag är fortfarande lite inne på att för den kategori användare som inte är medvetna om till exempel Aktivitetshanteraren i Windows och andra grundläggande funktioner så är Mac OS och iPhone en enklare plattform som användaren lättare håller skyddad. Och detsamma verkar gälla iPhone, eftersom Apple reglerar innehållet i Appstore är också risken för säkerhetshot liten.
Detsamma gäller iTunes, ett smidigt program för den mindre avancerade användaren och även ett program jag uppskattar. Men jag gillar inte att vara bunden till detta, det är precis som du skrev en nackdel med iPhone. Att sedan Quicktime är ett måste till iTunes gör saken ännu värre.
Oavsett är detta en intressant diskussion som jag däremot inte ser en lösning på, jag är övertygad om att iOS rent teoretiskt kunnat bli en öppen plattform och Android en låst sådan med allt vad det innebär. Båda två besitter en stor potential, utan skillnaderna sitter i respektive utvecklare.
Android kommer med stor sannolikhet förbli en öppen plattform och iOS en låst dito, det är Apple och Google som begränsar detta och inte plattformen i sig.
De funktioner iPhone saknar kommer Apple till vis mån vika sig för och införa för att hänga med på marknaden, så som man gjort med MMS, 3G med mera.
Androids nackdel å andra sidan är att den inte är standardiserad på samma vis som iOS, Apple´s produkt är byggd för en plattform (Nåja, men konceptet mellan iPhone och iPad är detsamma) medan Android kommer finnas i allt från Google´s egna telefoner till produkter från Sony Ericsson, Samsung, HTC med flera.
En stor bit av detta kommer naturligtvis vara Appstore och Android market, och även om AM med stor sannolikhet kommer komma ikapp och gå förbi AS när det kommer till antalet App´s finns samma likhet med samma nyansskillnader här; AS är en kontrollerad marknad med dess för och nackdelar och AM är en mer öppen sådan med sina för och nackdelar.
Nu hade du visserligen tur att hitta en App som löste ditt problem, och enligt ovan kommer chansen även i fortsättningen vara större att hitta lösningen i AM jämfört med AS. Men fortfarande är detta något som 99% av användarna av både iOS och Android aldrig kommer ha nytta av, du faller alltså under vad jag i tidigare inlägg kallade för en avancerad användare.
Oavsett så sitter vi i ett dödläge, nyanserna mellan de båda konkurrenterna är utstakade och det enda som är kvar för oss användare är att diskutera vilken som sticker upp mest.

Edit: Som jag försökte förlika med ovan så är alla plattformar sårbara, naturligtvis även iPhone. Har funnits fler sådana kan jag som gammal iPhone-användare avslöja, där var något om att den gick att komma åt via trådlösa nätverk för ett par år sedan som man i skadeglädjens sanna anda ofta fick höra.
Men jag lutar mig ändå tillbaka på det enligt ovan, proffs har ingen nytta av informationen på min mobiltelefon och ger sig därför inte på den och säkerhetshot enligt ovan upptäcks just för att utvecklaren skall få en chans att täta dessa. Jag tror fortfarande på iOS som den generellt säkrare plattformen.
Senast redigerat av Rquired (23 juli 2010)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
0
0
0
0