3111
Sök

Framhjulsdrift/bakhjulsdrift

30 Inlägg
5 november 2006
Trådstartare
Hallå. Nu är det så att jag har slagit vad med pappa, han hävdar att mer än 95% av alla nyregistrerade bilar från år 2000 och framåt är framhjulsdrivna, men jag säger att det är mer än 5% som är bakhjulsdrivna. Så frågan är , blir jag 100kr rikare eller fattigare???

13 Inlägg
5 november 2006
Om vi bara räknar personbilar så

De som tillverkar RWD idag är BMW (alla modeller vad jag fattat det som), Lexus har några modeller som också är RWD och Nissan 350Z, Mercedes har några modeller också tror jag.
Honda S2000 ska väll läggas till också i denna listan!

Sen är det framhjulsdrivet resten..
Senast redigerat av iPEX (5 november 2006)

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
5 november 2006
Jag antar att du är närmare 14 och snart 100 kronor fattigare när du frågar sånt här tongue
I själva verket är det nog närmare 98% som är framhjulsdrivna idag. För som ovanstående skriver, är det få tillverkare som har bakhjulsdrivna modeller.

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
5 november 2006
Ja tyvärr så är det inte många som är bakhjuls drivna i dagens läge, är som iPEX säger. Typ bara BMW som bara har RWD, och visa mercedesar, så tyvärr, du blir nog lite fattigare.... tongue

Btw, jaguar är oxå RWD tongue
Senast redigerat av THEBADGUY (5 november 2006)

Allt för den där jävla hatten!

Administratör
11 911 Inlägg
5 november 2006
Men vadå, ni menar alltså att BMW, mb och jaguar (samt några andra bilmodeller)  har mindre än 2% av den totala marknaden i hela världen från 2000 och framåt?

Det låter konstigt... Nog för att de japanska bilarna har mycket av marknaden, men sen finns även en herrans massa amerikanare (ford i usa t.ex) som fortfarande är bakhjulsdrivna väl? Eller har jag missat något?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
5 november 2006
chrizz skrev:
Men vadå, ni menar alltså att BMW, mb och jaguar (samt några andra bilmodeller)  har mindre än 2% av den totala marknaden i hela världen från 2000 och framåt?

Det låter konstigt... Nog för att de japanska bilarna har mycket av marknaden, men sen finns även en herrans massa amerikanare (ford i usa t.ex) som fortfarande är bakhjulsdrivna väl? Eller har jag missat något?

Ohh S*tan...de tänkte jag inte ens på, den amerikanska marknaden består ju typ bara av RWD och 4WD, så jag tar tebax de jag sa. För nu blir man lite osäker. Den amerikanska marknaden är ju inte liten precis tongue

Allt för den där jävla hatten!

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
5 november 2006
THEBADGUY skrev:
chrizz skrev:

Ohh S*tan...de tänkte jag inte ens på, den amerikanska marknaden består ju typ bara av RWD och 4WD, så jag tar tebax de jag sa. För nu blir man lite osäker. Den amerikanska marknaden är ju inte liten precis tongue

Du var inte enda som missade det big_smile
Men ration fwd-rwd ligger nog bra mycket närmare 90% än 50% ändå.

904 Inlägg
5 november 2006
Tror det är närmare 75% eller liknande..

I stort sett 90% av alla MB är RWD...
100% av BMW är RWD
Ford har nog ca 50% RWD & 4WD
Cheva med mera och mästa RWD och 4WD
nästan hälfen av alla Audi som säljs är en Quattro... = 4WD
Lexus här också till stor del bara RWD

Ja listan kan göras lång, finns rätt många märken i staterna..

De ska va gött å leva

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
5 november 2006
Beror ju också på om man bara räknar personbilar eller alla paketbilar, suv, pickups och alla typer...

1 926 Inlägg
5 november 2006
Alla tvr o ferrari o domdär då ? Dom räknas väl som personbilar.. eller är dom inte med på listan ? tongue

272 Inlägg
5 november 2006
Jo klart alla sportbilar är ju oxå bakhjulsdrivna..

Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 november 2006
chrizz skrev:

ford,Corvette,Jeep (awd+rwd),cadillac mm mm mm

snarare 20%...i usa är rwd fortfarande väldigt domininerande bland biltillverkarna...

173 Inlägg
5 november 2006
Jovisst, bmw är bakhjulsdrivna. Men kika in hos en bmw handlare och titta på hur många NYA bmw som har ett litet X på bakluckan : X-Drive. Det är ganska många som väljer fyrhjulsdrift och alla fyrhjulsdrivna bilar kan väll inte räknas som varken rwd eller fwd.

Det är nog ganska liten procent nya bilar som är rent bakhjulsdrivna idag ... Men det är ganska många som driver på bakhjulen tongue !

Lada-missbrukare
566 Inlägg
5 november 2006
Synd att dom inte fortfarande tillverkar dom "klassiska" Ladorna.. då hade den varit med på listan.. heheheh big_smile DOm slutade att tillverkas 1997 tongue

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
5 november 2006
Spelis skrev:
Alla tvr o ferrari o domdär då ? Dom räknas väl som personbilar.. eller är dom inte med på listan ? tongue

Och hur många hundratals Toyota blir inte sålda då på 1 Ferrari? tongue

Ostsåsen skrev:
Det är nog ganska liten procent nya bilar som är rent bakhjulsdrivna idag ... Men det är ganska många som driver på bakhjulen

Ett av de bästa argumenten hittills smile

Sök