4392
Sök

Världens sämsta bil någonsin !!

3 259 Inlägg
28 juli 2010
#141
EmilHammarlund skrev:
En av 2000-talets sämsta måste vara Toyota IQ. Plastig, ful, dyr som en rätt stor bil, slö, trång, stötig, bullrig, törstigare än en stor pigg ny bil, ingen kvalitetskänsla, visar att det sitter obältade i baksätet fast det inte gör det, visar att 3:an ska i vid 90 och 4:an i 130 eller vad faan den gjorde, flyger troligtvis åt helvete vid en krock, noll kontaktkänsla med underlaget, lever sitt eget liv på vägen o s v...

Fyfaan, åker nog faan hellre i en skottkärrejävel på motorvägen...

Tycker dom är förbannat fulfräna iaf! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

4 637 Inlägg
28 juli 2010
#142
JonR skrev:
EmilHammarlund skrev:
En av 2000-talets sämsta måste vara Toyota IQ. Plastig, ful, dyr som en rätt stor bil, slö, trång, stötig, bullrig, törstigare än en stor pigg ny bil, ingen kvalitetskänsla, visar att det sitter obältade i baksätet fast det inte gör det, visar att 3:an ska i vid 90 och 4:an i 130 eller vad faan den gjorde, flyger troligtvis åt helvete vid en krock, noll kontaktkänsla med underlaget, lever sitt eget liv på vägen o s v...

Fyfaan, åker nog faan hellre i en skottkärrejävel på motorvägen...

Tycker dom är förbannat fulfräna iaf! smile

Jodå, dessutom rätt fränt med en "mopedbil" som går så fort. Vet inte toppfarten men jag var nog uppe i 150!
Senast redigerat av EmilHammarlund (28 juli 2010)

5 111 Inlägg
28 juli 2010
#143
caromania skrev:
Vad gäller bubblan så var det absolut inte skräp. Men då menar jag när den kom på 30talet. De sista årsmodellerna oavsett hur förfinade så var de omoderna och rent av farliga. Biljäveln tillverkades fram till 2000talet!
Samma med Citroën 2CV. Jättefin när den kom på 40talet men kom igen, den tillverkades fram till 90talet!

Det gör emellertid inte bilarna till dåliga produkter. Man måste sätta in dem i sin tid. Att sedan tillverkaren tog det fega, giriga beslutet att låta produktionen fortsätta är en helt annan sak.

Bubblan var egentligen inte mycket till bil.

Dåliga prestanda, dålig väghållning, dålig värme, inget man vill krocka i, relativt törstig i förhållande till prestanda och storlek, inte någon vidare komfort, kräver en hel del underhåll, ja, listan kan göras lång. Det fanns helt klart mer raffinerade bilar redan 1938...

Å andra sidan så är bubblan en av de mest geniala konstruktionerna någonsin, när man ser hur allting gjorts för att vara lätt, billigt och funktionellt. Och den fyllde den uppgift det var tänkt med bravur.

En "vanlig" bil som byggts för att vara lika lätt och billig som bubblan med 30-talsteknik hade varit betydligt sämre. Den var tänkt som ett fyrhjuligt, fyrsitsigt mer praktiskt alternativ till motorcykeln, med lite bättre väderskydd, och det gjorde den galant.

Sedan att inte Golf fick ta över förrän 1975 var väl lite av en blunder dock. 1974 fanns det klart modernare och bättre småbilar än Bubblan, och VW hade inte ens ett alternativ... roll


jorgen72
29 juli 2010
#144
Volvo544special65 skrev:
caromania skrev:
Vad gäller bubblan så var det absolut inte skräp. Men då menar jag när den kom på 30talet. De sista årsmodellerna oavsett hur förfinade så var de omoderna och rent av farliga. Biljäveln tillverkades fram till 2000talet!
Samma med Citroën 2CV. Jättefin när den kom på 40talet men kom igen, den tillverkades fram till 90talet!

Det gör emellertid inte bilarna till dåliga produkter. Man måste sätta in dem i sin tid. Att sedan tillverkaren tog det fega, giriga beslutet att låta produktionen fortsätta är en helt annan sak.

Bubblan var egentligen inte mycket till bil.

Dåliga prestanda, dålig väghållning, dålig värme, inget man vill krocka i, relativt törstig i förhållande till prestanda och storlek, inte någon vidare komfort, kräver en hel del underhåll, ja, listan kan göras lång. Det fanns helt klart mer raffinerade bilar redan 1938...

Å andra sidan så är bubblan en av de mest geniala konstruktionerna någonsin, när man ser hur allting gjorts för att vara lätt, billigt och funktionellt. Och den fyllde den uppgift det var tänkt med bravur.

En "vanlig" bil som byggts för att vara lika lätt och billig som bubblan med 30-talsteknik hade varit betydligt sämre. Den var tänkt som ett fyrhjuligt, fyrsitsigt mer praktiskt alternativ till motorcykeln, med lite bättre väderskydd, och det gjorde den galant.

Sedan att inte Golf fick ta över förrän 1975 var väl lite av en blunder dock. 1974 fanns det klart modernare och bättre småbilar än Bubblan, och VW hade inte ens ett alternativ... roll

men det finns ju typ 3 , 4 o k70 så allternativ fanns ju , så värst töstig är ju inte en bubbla om du jämför med andra bilar från samma tid den går ju lätt på 0,8-0,9 l milen det ända jag kan hålla med dej om är ju att det absolut inte är en bra bil att krocka med
Senast redigerat av jorgen72 (29 juli 2010)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 juli 2010
#145
Brasilianska Escort LX från ca 1983-84 är väl ingen direkt höjdare heller.
Ett par polare hade såna och det gick inte en vecka utan att nåt gick sönder.
Sen rostade dom så man kunde se skillnad från månad till månad..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.


Sök