caromania skrev:
Vad gäller bubblan så var det absolut inte skräp. Men då menar jag när den kom på 30talet. De sista årsmodellerna oavsett hur förfinade så var de omoderna och rent av farliga. Biljäveln tillverkades fram till 2000talet!
Samma med Citroën 2CV. Jättefin när den kom på 40talet men kom igen, den tillverkades fram till 90talet!
Det gör emellertid inte bilarna till dåliga produkter. Man måste sätta in dem i sin tid. Att sedan tillverkaren tog det fega, giriga beslutet att låta produktionen fortsätta är en helt annan sak.
Bubblan var egentligen inte mycket till bil.
Dåliga prestanda, dålig väghållning, dålig värme, inget man vill krocka i, relativt törstig i förhållande till prestanda och storlek, inte någon vidare komfort, kräver en hel del underhåll, ja, listan kan göras lång. Det fanns helt klart mer raffinerade bilar redan 1938...
Å andra sidan så är bubblan en av de mest geniala konstruktionerna någonsin, när man ser hur allting gjorts för att vara lätt, billigt och funktionellt. Och den fyllde den uppgift det var tänkt med bravur.
En "vanlig" bil som byggts för att vara lika lätt och billig som bubblan med 30-talsteknik hade varit betydligt sämre. Den var tänkt som ett fyrhjuligt, fyrsitsigt mer praktiskt alternativ till motorcykeln, med lite bättre väderskydd, och det gjorde den galant.
Sedan att inte Golf fick ta över förrän 1975 var väl lite av en blunder dock. 1974 fanns det klart modernare och bättre småbilar än Bubblan, och VW hade inte ens ett alternativ...
![roll](img/smilies/roll.png)