2495
Sök

Bmw 318 e36 -92, dålig väghållning

BFO
130 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#1
Tjena. Mitt problem är att när jag kör min Bmw över brunnslock eller andra ojämnheter så kränger hela bakvagnen iväg som om det är början på en bredsladd. Det hänger både på torr asfalt men känns extra mycket när det är blött ute.

Däcken är helt nya och det är alltså sommartid som problemet är. Men det räcker med att när asfalten är "lappad" så att ena hjulet går på en bit med ny asfalt så märks det riktigt mycket. De flesta passagerares första kommentar när de åker med mig är att de undrar varför det känns så.

Nu undrar jag vad felet är? Svårt/Dyrt att byta? Handlar det om bussningar eller någon känd "e36 sjukdom" ?

Mvh Johan

Med lem
1 127 Inlägg
28 september 2009
#2
Känd sjuka på rwd bmw överhuvudtaget är väl slitna silentbussningar? Hissa upp bilen och ryck och slit i lite stag m.m och kolla..


BFO
130 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#3
H3dlund skrev:
Känd sjuka på rwd bmw överhuvudtaget är väl slitna silentbussningar? Hissa upp bilen och ryck och slit i lite stag m.m och kolla..

Har tyvärr varken lyft eller pallbockar hemma just nu men klart jag ska göra det så fort jag får läge. Men när silentbussningarna är slut så brukar det relatera till krängningar i bakvagnen alltså?

Fick också "bra att veta", vid senaste bes i januari om:
- Länkarmslagring, bak, båda sidor, främre, glappa
- Krängningshämmare, stag fram höger, glappt.

Kan dessa saker göra att bakvagnen kränger?
Vill fixa detta innan vintern då jag misstänker att det kommer gå ofrivilligt brett över brunnslocken när snön ligger på backen tongue

Nästan Maskiningenjör
399 Inlägg
29 september 2009
#4
BayIcon skrev:
Fick också "bra att veta", vid senaste bes i januari om:
- Länkarmslagring, bak, båda sidor, främre, glappa
- Krängningshämmare, stag fram höger, glappt.

Dessa saker kan mycket väl vara anledningar till ditt problem, känns det bara bak eller även fram?

smile

Min projekttråd Bmw 320 e36
Rollin´hard or hardly rollin´?

137 Inlägg
29 september 2009
#5
Jag tror på bussningarna, om du menar att "bilen lever ett eget liv". Dåligt förklarat kanske, men att det känns som att karossen inte följer med resten av bilen. Jag tror det är det, men jag är inte så kunnig

BFO
130 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#6
Holmii skrev:
BayIcon skrev:
Fick också "bra att veta", vid senaste bes i januari om:
- Länkarmslagring, bak, båda sidor, främre, glappa
- Krängningshämmare, stag fram höger, glappt.

Dessa saker kan mycket väl vara anledningar till ditt problem, känns det bara bak eller även fram?

smile

Nej endast bak faktist. Men Länkarmaslagringen kan alltså ha med saken att göra? För om krängningshämmaren i bak skulle vara glappt hade det varit mer logisk såklart!

BFO
130 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#7
johanbjork skrev:
Jag tror på bussningarna, om du menar att "bilen lever ett eget liv". Dåligt förklarat kanske, men att det känns som att karossen inte följer med resten av bilen. Jag tror det är det, men jag är inte så kunnig

Jo har hört det jag med, silentbussningar har jag hört från flera håll men när man ändå är igång å ska byta bussningar så tänkte jag ta de flesta billigare bussningar och lagringar wink

137 Inlägg
30 september 2009
#8
BayIcon skrev:
johanbjork skrev:
Jag tror på bussningarna, om du menar att "bilen lever ett eget liv". Dåligt förklarat kanske, men att det känns som att karossen inte följer med resten av bilen. Jag tror det är det, men jag är inte så kunnig

Jo har hört det jag med, silentbussningar har jag hört från flera håll men när man ändå är igång å ska byta bussningar så tänkte jag ta de flesta billigare bussningar och lagringar wink

gör't! smile Kostade mig 330 kronor för bussningar till länkarmarna fram. Vet fan inte vad dem heter.. Dock gick det inte bra att byta då jag behövde en skärbrännare, så jag ska göra ett nytt försök på fredag.

Jag ska byta då min bil "slår" hårt som fan i guppig väg, samt det jag förklarade tidigare . Hoppas att det inte bara är dämparna och fjädringen som gör att det slår så hårt. Blir så jävla dyrt att laga tongue

BFO
130 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#9
johanbjork skrev:
BayIcon skrev:
johanbjork skrev:
Jag tror på bussningarna, om du menar att "bilen lever ett eget liv". Dåligt förklarat kanske, men att det känns som att karossen inte följer med resten av bilen. Jag tror det är det, men jag är inte så kunnig

Jo har hört det jag med, silentbussningar har jag hört från flera håll men när man ändå är igång å ska byta bussningar så tänkte jag ta de flesta billigare bussningar och lagringar wink

gör't! smile Kostade mig 330 kronor för bussningar till länkarmarna fram. Vet fan inte vad dem heter.. Dock gick det inte bra att byta då jag behövde en skärbrännare, så jag ska göra ett nytt försök på fredag.

Jag ska byta då min bil "slår" hårt som fan i guppig väg, samt det jag förklarade tidigare . Hoppas att det inte bara är dämparna och fjädringen som gör att det slår så hårt. Blir så jävla dyrt att laga tongue

Okej, jo det brukar vara lätt att det drar iväg på kostnaderna hmm

BFO
130 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
#10
Ingen mer som hur erfarenhet av det här med att bilen drar i sidled i samband med ojämn väg?

BFO
130 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#11
För lite mer info om problemet så sålde jag bilen. Då hade bakdäcken slitits ner väldigt snett. På Audin som jag köpte senare hade jag liknande problem och märkte att däcken slets lite snett. Därför gjorde jag en hjulinställning och vips blev det en helt annan bil. Så jag tipsar er om att göra en, då priset är snuskigt billigt (ca 1000kr för en Quattro)

235 Inlägg
31 juli 2010
#12
Hade du bara gjort hjulinställning på din bmw hade det varit som att slänga pengarna direkt i sjön. Eftersom att du fick reda på att bärarmsbussnigarna(silentblocken) var dåliga på besiktningen. Hade inte gjort nån märkbar skillnad utan byte av bussningarna. Är dom bussningarna slut är alla andra bussningar i bakvagnen också rätt så slitna.

Ett bra tips är att kontrollera så många bussningar och leder man kan innan man gör en hjulinställning för att inte åka på en till inställning efter ett ev. byte.


Sök