ju kallare det är i luften desto mindre "vibrerar" molekylerna i luften, då tar dom mindre plats. alltså ju kallare desto högre densitet har luften (mer vikt per volym). detta medför att motorn får i sig mer luft och då kan den samtidigt spruta in mer bränsle vilket leder till en effektökning. på bilar med turbo värms luften upp pga turbon, denna uppvärmda luft kyler man igen med hjälp av en intercooler.
varför fuktig luft ger samma resultat är därför att luften då innehåller vätska där det krävs mer värme (effekt) för att värma upp till samma temperatur som luften annars hade haft. alla vet ju att delarna runt förbränningen blir varma, på grund av detta blir luften varm. men om luften då är fuktig krävs det mer energi för att värma upp den (det tar längre tid att värma fuktig luft) och luften håller sig då kallare en längre tid vilket är tillräckligt för att hinna pressa i lite extra luft/bränsle.
hoppas ni förstog, annars får jag omformulera mig.
MVH Andreas
man lever bara en gång så lev väl!