3600
Sök

Känner ni av effektökning vid låga temperaturer?

173 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
Var ute och körde på natten i min gamle häck, en bmw 535 - 90, alltså 3,5 liters rak sexa på 211 hk och automatlåda. Med andra ord en riktig gubbräcer!

Blev efter ett tag lite gasglad och letade upp en fin, välbeprövad raksträcka utan bilar där jag bara utsätter mig själv för liten fara om man råkar överträda hastighetsbegränsningen något ... Gör en kick-down och märker till min förvåning att bilen går riktigt bra! Tänkte först att det måste bero på att automaten fick i "rätt växel" på rätt varvtal vilket kan göra lite skillnad ibland. Gör en repa till och bilen bara fortsätter att briljera. Efter några körningar och med ett stort, men förvånat leende på läpparna så funderade jag på varför bilen gick så fruktansvärt mycket bättre än den gjort tidigare.

Då såg jag termometern : -7 grader!

Någon mer som har kännt likadant och är det vissa bilar som drar mest fördel av detta, typ sugmotorer för att turbobilar kompenserar med högre laddtryck när temperaturen är hög?

mvh

Gorgilus addictus
4 763 Inlägg
4 november 2006
Om jag inte minns fel så mår och går bilar bättre om dom får kall luft. Jag vet inte om de stämmer, jag har bara hört det hmm

Allt för den där jävla hatten!

383 Inlägg
4 november 2006
Har hört desamma.....eller rättare sagt upplever desamma=) Kvällskörning är det bästa;)

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.

4 571 Inlägg
4 november 2006
Är det kallt ute så suger den först och främst i sig kall och frisk luft.

Sedan ställer bilen om tändning och soppatillförsel och det kan upplevas att bilen blir piggare.

rätta mig om jag har fel

Har för mig att det fanns "snik chipp" på tradera för typ 200:- som lurade bilen att det är kallt hela tiden så man får den lilla effektökningen konstant.

53 Inlägg
4 november 2006
Eller så blev man lurad på 200 riksdaler:D

115 Inlägg
4 november 2006
Kall luft innehåller mer syre.. = kraftigare pang i cyllen..

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
4 november 2006
Just som ovanstående säger:
kall luft är mindre än varm luft, alltså ryms det in mera luft i motorn big_smile

Smålänning
7 887 Inlägg
5 november 2006
Har hört att det mest e slitna motorer som drar nytta av kall/fuktig luft.

Kalluften kan jag tänka mig gör lite nytta på alla motorer men fuktig luft tror jag bara hjälper på slitna motorer.

Det blir väl som en vatteninsprutning och höjer kompressionen lite kanske.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Senator
323 Inlägg
5 november 2006
hur kan det bli mer syre när det är kallt? vad jag vet så delar syremolekylerna upp sig till mindre bitar!

Chris_Allmighty skrev:
Kall luft innehåller mer syre.. = kraftigare pang i cyllen..

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

892 Inlägg
5 november 2006
Angående detta så undrar jag om man kan "trimma" en sugmotor genom att bara sätta in en intercooler? En intercooler är väl till för att kyla luften efter den passerat turbon, men om lyften kyldes lite på en varm sommardag?
Skulle det ge något överhuvudtaget, rent hypotetiskt alltså? smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

5 710 Inlägg
6 november 2006
Android skrev:
, men om lyften kyldes lite på en varm sommardag?

Och vad är det som kyler laddluftkylet......ja just det varma sommarluften wink = det man försöker kyla kan inte bli kallare än det man kyler med.

Nej det går inte.

MVH Jonas
..............

874 Inlägg
6 november 2006
Visst märker man av det, går mycket bättre i kall syrerik vinter luft, än i varm dammig sommarluft..

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

892 Inlägg
6 november 2006
jonTe skrev:
Android skrev:
, men om lyften kyldes lite på en varm sommardag?

Och vad är det som kyler laddluftkylet......ja just det varma sommarluften wink = det man försöker kyla kan inte bli kallare än det man kyler med.

Nej det går inte.

Ah, det är klart. Stupid me! Tack för "rättelsen". wink

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
6 november 2006
ju kallare det är i luften desto mindre "vibrerar" molekylerna i luften, då tar dom mindre plats. alltså ju kallare desto högre densitet har luften (mer vikt per volym). detta medför att motorn får i sig mer luft och då kan den samtidigt spruta in mer bränsle vilket leder till en effektökning. på bilar med turbo värms luften upp pga turbon, denna uppvärmda luft kyler man igen med hjälp av en intercooler.

varför fuktig luft ger samma resultat är därför att luften då innehåller vätska där det krävs mer värme (effekt) för att värma upp till samma temperatur som luften annars hade haft. alla vet ju att delarna runt förbränningen blir varma, på grund av detta blir luften varm. men om luften då är fuktig krävs det mer energi för att värma upp den (det tar längre tid att värma fuktig luft) och luften håller sig då kallare en längre tid vilket är tillräckligt för att hinna pressa i lite extra luft/bränsle.

hoppas ni förstog, annars får jag omformulera mig.

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!

Jubelidiot
196 Inlägg
6 november 2006
Ostsåsen skrev:
Någon mer som har kännt likadant och är det vissa bilar som drar mest fördel av detta, typ sugmotorer för att turbobilar kompenserar med högre laddtryck när temperaturen är hög?

mvh

visst vettu jag känner stor skilnad...ju kallare luft destu bättre, kvitar vad det e för bil
ju mer och kallare luft desstu bättre förbräning och det leder till piggare motor och mindre bensin kostnader...smile

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^

260 Inlägg
6 november 2006
en varm motor som får suga kalluft går bäst.

styling har egentligen bara med pengar att göra.

-utan 940
1 728 Inlägg
6 november 2006
Ja, visst går han lite bättre när tempen närmar sig 0-strecket...

1 854 Inlägg
6 november 2006
Jag märker grym skillnad på Leonen kallt ute=kul smile

1 453 Inlägg
6 november 2006
Varför har man intercooler på turbobilar? Jo, därför att om man inte skulle kyla ner luften innan den pumpas in i motorn så får det motsatt effekt och bilen kommer gå mycket sämre än original.

Elektronik/mekanik + Värme = Inte bra.
Senast redigerat av sveddan (6 november 2006)

Sök