4473
Sök

Ful fylla AC

4 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
Tja, har fixat så att jag kan fylla ac med kyl spray, nu till frågan om någon vet om det är någon skillnad mellan Biltemas kylspray och kylsprayen från CRC? Har lite långt att åka till närmsta Biltema.
/Jonas

Möller mekaniker
141 Inlägg
30 juli 2010
Varför inte bara lämna in bilen så de kan fylla på den ordentligt så du får i rätt mängd olja till kompressorn och så läckage söker de ju också och har i spårmedel så man kan se lättare senare om de börjar läcka senare.

4 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
Tänker inte sponsra någon Okrare till Ac rep för att fixa andra bilen i hushållet en Astra från 95, när man kan göra det själv för nån hundring.

Möller mekaniker
141 Inlägg
30 juli 2010
Okej men då kan du bara skylla dig själv om kompressorn skär för att det inte finns tillräckligt mycket olja kvar i systemet.

Tänkte bara att de blir billigare i längden och göra det ordentligt

Trucker
2 710 Inlägg
30 juli 2010
Håller med sjoman!

Om du nu ändå tänkt o fixa Ac:n, så varför inte fixa ordentlig? Det här blir som ett provisoriskt jobb wink TYcker ej det är värt o snåla! Spelar ingen roll hur gammal bilen är. AC är AC!

Fart missbrukare

Olika
907 Inlägg
30 juli 2010
Är det verkligen tillräckligt högt tryck i burkarna till kylspray?
Hur har du löst anslutningen mot bilens lågtryckssida?
Så länge det är tetrafluoretan i burkarna är det bara att fylla på, manometerställ är att rekommendera för att hålla koll på trycken. Är systemet helt tomt bör det vakuumsugas först, då går det åt många burkar kylspray sen eftersom det brukar vara runt 1 kg i systemet...

Har kylmediat läckt ur den "naturliga vägen" dvs inga stora läckor så ska det mesta av oljan vara kvar, dock rekommenderas det att fylla ett antal cl vid toppfyllning av systemet och ännu mera vid helt tomt system.
Senast redigerat av fredriq (30 juli 2010)

Mvh
Fredrik

Möller mekaniker
141 Inlägg
30 juli 2010
Håller med Fredriq och om systemet har varit öppet helt i mer än en halvtimme ska man byta tork med för den har blivit mättad av all fukt som kommit in i systemet.

350 Inlägg
30 juli 2010
har en fråga, är d samma utrustning man änvänder för att fylla på ac i bilen som när man fyller på i hemmet smile

629 Inlägg
30 juli 2010
evil-one skrev:
har en fråga, är d samma utrustning man änvänder för att fylla på ac i bilen som när man fyller på i hemmet smile

Ja det är samma grejer (om du mena manometerställ , våg etc), enda som skiljer är att du får skaffa special verktyg till stället för att koppla på dig, ser ut som stora scrader öpnnare typ.

Mröh

4 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
Japp crc innehåller tetrafluoretan, då blir de till att fylla imorn, det pyser lite när man trycker ner lågtrycks ventilen, Har Festo luft kopplingar o slang på jobbet, hittade en nippel som funkar ihop med lågtrycks ventilen,
rapport kommer... Föresten vad för olja för att smörja kompressorn?

629 Inlägg
30 juli 2010
Vanlig köldmedie kompressor olja går (dock smörjer inte alls lika bra)om man inte får tag i den andra oljan som används i mobil ac, MAG olja har jag för mig den heter.

Mröh

350 Inlägg
31 juli 2010
Dagge88 skrev:
evil-one skrev:

Ja det är samma grejer (om du mena manometerställ , våg etc), enda som skiljer är att du får skaffa special verktyg till stället för att koppla på dig, ser ut som stora scrader öpnnare typ.

kanon gött o veta när man fixar ac till bilen wink

4 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
Fyllde i en flaska crc kylspray 200ml efter en skvätt hoppa kompressorn igång efter halva flaskan kom de lite kallt så fyllde i resten, nu kyler de lika som förra sommaren, hmm kanske ska dra i lite till. billigt blev de iaf 99 spänn, sweet.

1 067 Inlägg
31 juli 2010
Värt att nämna är ju att kylspray inte är ren gas utan har tillsatser som gör det möjligt att använda den som just kylspray.

7 394 Inlägg
31 juli 2010
då har jag en liten fråga till er som gjort fullösningar,, hur har det funkat i längden???

956 Inlägg
1 augusti 2010
Hur fyller man på olja i systemet?
Min kompressor låter inte bra, så måste nog göra de.
Och vart får man tag på olja?

629 Inlägg
1 augusti 2010
Finns ett till sätt som jag tycker är mycket enklare att fylla på olja i bil ac.

Ta en manometerställs slang (som är kopplad till ett ställ då), doppa den i olja (medans systemet är i vacuum) och låt vacuumet suga in oljan i systemet.

Vacuumkör efteråt när all olja är inne i systemet för att få bort fukten som smet in.

Mröh

956 Inlägg
1 augusti 2010
Bullet--- skrev:
Glader9991 skrev:
Hur fyller man på olja i systemet?
Min kompressor låter inte bra, så måste nog göra de.
Och vart får man tag på olja?

för det första får du tömma sytemet på kölmedium, sedan fylla på olja i ett hål i bakkant av kompressorn där man skruvar ur en skruv. Finns en avtappningsskruv med i nederkant, o påfyllningen ska sitta en bit ovanför.

Okej okej!
Jag har R12 som jag ska konv. Hur får jag ur den gamla oljan? Går de suga me typ en borrmaskinspump?
Den nya köper jag här: http://www.autokatalogen.se/afw/motala/ … dNo=679552

629 Inlägg
2 augusti 2010
Bullet--- skrev:
Hur vet då när rätt mängd är uppnådd om du häller i det på det sättet?
Och dessutom så ska oljan vara i kompressorn och inte i hela systemet wink

Det vet man inte wink därför detta är bekvämare men slarvigare, olja får den iaf brukar slänge i 20ml vid ingrepp smile

Oljan ska vara i kompressorn ja, men tro mig, all olja står inte i kompressorn i ett kylsystem utan följer med köldmediet runt konstant, därav ska man slaska i lite olja efter man kopplat på sig.

Mröh

Sök