2292
Sök

Låg vatten temp, bmw 520I -89

132 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#1
ja som rubriken säger tempmätaren går knapp över det blåa fältet å då är frågan, är det bara att byta termostaten eller är det batteriet i instrumentet som är slut eller är cirkulationspumpen som har lagt av,,
eller kan det vara en komb av dessa???


dARKiE
5 031 Inlägg
1 augusti 2010
#2
börja med att kolla termostaten, står den öppen hela tiden eller fastnat så blir det ej arbetstemp på motorn. Kan testas genom att koka den i en kastrull och kolla när den öppnar med tex, skinktermostat i vattnet
Senast redigerat av Darkie (1 augusti 2010)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

132 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#3
ja det var ju ett smart tipps det ska testas


16 Inlägg
3 augusti 2010
#4
smart tips? äldsta tricket i boken lixom big_smile


3 259 Inlägg
3 augusti 2010
#5
Köp en ny o smacka dit när du ändå ska skruva isär o lufta o hålla på... kan ju inte kosta mer än nån hundring? Det är hur som helst till 99% fel på termostaten om motorn inte går upp i arbetstemperatur!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

371 Inlägg
3 augusti 2010
#6
Alternativ som inte behöver nå skruva över huvudtaget. Starta bilen kall, låt gå på tomgång i ett par min.
Känn på kylarslangarna eller kylaren. Är dom varma. Byt termostat.


3 259 Inlägg
3 augusti 2010
#7
need_4_boost skrev:
Alternativ som inte behöver nå skruva över huvudtaget. Starta bilen kall, låt gå på tomgång i ett par min.
Känn på kylarslangarna eller kylaren. Är dom varma. Byt termostat.

Du menar alltså om kylaren blir varm innan bilen hunnit upp i arbetstemperatur?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

371 Inlägg
4 augusti 2010
#8
Precis. Blir den det så är det ett tecken på att termostaten står öppen Innan motorn kommit upp i temp.



Sök