3457
Sök

Tummen ner för Avgassystemet i Bromma

24 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Tänkte berätta om mitt besök på Avgassystemet i Bromma (www.avgassystemet.se) imorse;

Bil: BMW 540 Touring 1997

Bakgrund:
Köpte en slutdämpare från Supersprint på en skrot och monterade den själv men den satt lite dåligt pga dålig montering av tidigare eftermarknadsburk. Dessutom saknades ett fäste. Jag kontaktade Supersprint och fick ett nytt fäste och köpte även ett rör som ersätter bilens original mellandämpare. Enligt Supersprint ska man inte montera slutdämparen utan mellandämparens ersättningsrör från dem heller.

För att mellanröret ska kunna monteras på bilen måste man kapa av bilens befintliga avgassystemet efter katalysatorn. Där ska mellanröret på och därefter slutdämparen på mellanröret.

Jag åkte till Avgassystemet i Bromma imorse strax före öppningstid (de öppnar 8) då de enligt hemsidan har s.k. drive-in. När de öppande gick jag in och förklarade lite kort vad det gällde och dom bad mig köra in bilen. När den står inne på lyften visar jag mekanikern vad som ska göras och förklarar bakgrunden.
Jag själv (som inte har någon direkt mekvana) uppskattar att arbetet kan ta max en timme men enligt mekanikern på Avgassystemet kan det ta betydligt längre tid då Supersprint delar brukar ha dålig passform och att saker alltid tar längre tid än vad man tror. Han går in och pratar med chefen och kommer tillbaka ut och säger att man inte kan ta emot jobbet och vill istället boka in en tid tidigast 2 veckor framåt. Jag påpekar att de har drive-in och jag kom in först av alla idag och då är det väl bara att sätta igång med bilen.
Men meken ville inte detta varpå jag får prata med chefen som säger att man har drive-in men att kunden då lämnar ett önskemål och därefter har Avgassystemet rätt att neka jobbet alt. boka in en tid för det. Jag bemöter detta med att varenda verkstad i landet isåfall kan anse sig ha drive-in tider. Han står fast vid att man inte gör jobbet och jag får åka därifrån.

Åker vidare till Speedy i Nacka som tar in bilen direkt och monterar allt klanderfritt på ca 30 minuter.

Min slutsats; Avgassystemet har inga drive-in tider utan är precis som en vanlig verkstad som dessutom helst säljer sina egen inköpta Walker-system för att tjäna pengar.

Så tummen ner för Avgassystemet i Bromma och tummen upp för Speedy i Nacka!!

8 886 Inlägg
4 augusti 2010
Inlägget passar bättre i bloggen då det saknar diskussionsunderlag.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Låser härmed tråden.
Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Sök