2446
Sök

Hjälp med val av huvudenhet! Alpine CDE-9880R Elr Alpine CDE-9882Ri?

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
Måste ha ny enhet till 745an! Kan inte ens läsa Mp3 den som jag har nu.

Det ska byggas ljud i bilen senare, så någon av dom där två måste ju duga.

Sen är det tänkt att jag ska köpa Ipod också, för att köra allt via den. Så man slipper alla jävla skivor och skit.
Men hur blir ljudet? Blir det lika bra som med skivor?
Sen om jag har förstått det rätt så får man med Ipodkabeln till 9882an när man handlar den. Vilket är ju bra, för då slipper man lägga till det.

Varför Alpine? (någon kommer säkert fråga)
Jo jag gillar designen på dom och sedan verkar dom vara bra.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

MR
295 Inlägg
31 juli 2010
Japp enda skillnaden på dessa spelare är färgen utåt(ramen svart/silver) samt att ipod kabeln följer med på 82an....
Spelaren är riktigt bra dock är det tomt på inställningar för ljud osv tycker jag....

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
Va? :S

är det verkligen det enda som skiljer dom åt ? tongue Då betalar man alltså för kabeln när man köper 9882an? tongue eftersom att den är dyrare.
Sjukt tongue
Senast redigerat av ExXtr3me (31 juli 2010)

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

23 Inlägg
31 juli 2010
Det är annan färgsättning på 9882:an.

Mvh

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
Hm, Okej!

Då är frågan, är den bra då? Alltså, det ska inte tävlas eller nått sånt. Bara kunna spela!

Den ser bra ut och hoppas på att den är bra.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

23 Inlägg
1 augusti 2010
Dom där "enkla" modellerna låter riktigt riktigt bra.
Bra investerade pengar, då dom hänger med fint om du vill uppgradera i framtiden.
(3st lågnivåutgångar bl.a)

Mvh

1 785 Inlägg
1 augusti 2010
ExXtr3me skrev:
Måste ha ny enhet till 745an! Kan inte ens läsa Mp3 den som jag har nu.

Det ska byggas ljud i bilen senare, så någon av dom där två måste ju duga.

Sen är det tänkt att jag ska köpa Ipod också, för att köra allt via den. Så man slipper alla jävla skivor och skit.
Men hur blir ljudet? Blir det lika bra som med skivor?
Sen om jag har förstått det rätt så får man med Ipodkabeln till 9882an när man handlar den. Vilket är ju bra, för då slipper man lägga till det.

Varför Alpine? (någon kommer säkert fråga)
Jo jag gillar designen på dom och sedan verkar dom vara bra.

Just alpine har en funktion som kallas "MediaXpander" för att förbättra ljudet från komprimerade filer från MP3 och iPod format. Kan rekommendera CDA-117RI

http://www.alpine-electronics.se/produkter/product-singleview/cd-head-units/cda-117ri.html
Senast redigerat av dbjanoz (1 augusti 2010)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

23 Inlägg
1 augusti 2010
Mitt råd är att använda bra Mp3 filer och INTE använda diverse expanderfunktioner m.m

Mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 augusti 2010
Man får aldrig lika bra ljud från en mp3 fil som en riktig original CD eller flac, men bra mp3 filer kan helt klart duga för vardagslyssning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Nej, det förstår jag också. Men tänkte bara så att man inte blir besviken när man kör via ipoden. Att det rasslar som fan osv, att det låter riktigt jävla illa helt enkelt.

Hm, Fast 117Ri var ju något dyrare. Typ en 1-2K kr.. Men kanske värt att spara till det om man vill uppgradera högtalarna senare.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

372 Inlägg
1 augusti 2010
ExXtr3me skrev:
Nej, det förstår jag också. Men tänkte bara så att man inte blir besviken när man kör via ipoden. Att det rasslar som fan osv, att det låter riktigt jävla illa helt enkelt.

Hm, Fast 117Ri var ju något dyrare. Typ en 1-2K kr.. Men kanske värt att spara till det om man vill uppgradera högtalarna senare.

Rasslar filen på Alpinen så rasslar den garanterat på alla andra oxå. Använd inte Mediaexpander. Du får helt enkelt tanka ner filer som är lite större för att förhoppningsvis låta så bra som möjligt. Ljudmässigt så står sig 9880/9882 riktigt bra i prisklassen. Däremot inte inställningsmäsigt, fast det beror ju på vilka funktioner man behöver.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Nu ska ja INTE använda Mediaexpander och innan skulle jag det? tongue

Varför ska jag inte då? Bortkastade pengar? Hur funkar det? Vad gör det?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

23 Inlägg
2 augusti 2010
ChriZtoffer skrev:
Man får aldrig lika bra ljud från en mp3 fil som en riktig original CD eller flac, men bra mp3 filer kan helt klart duga för vardagslyssning.

Det blir aldrig lika bra, men det duger(om man gör rätt) till mkt mer än bara vardagslyssning.

Mvh

23 Inlägg
2 augusti 2010
ExXtr3me skrev:

Det är tydlig skillnad på 9880 och 117. Värt pengen, speciellt om du gör uppgraderingar i framtiden.

Mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 augusti 2010
Extranick skrev:
ChriZtoffer skrev:

Det blir aldrig lika bra, men det duger(om man gör rätt) till mkt mer än bara vardagslyssning.

Mvh

Beroende på krav ja. Vist kan det blir rätt så bra med en korrekt rippad 320kbit/s fil men om man ska ställa in en SQ anläggning så använder man inte mp3 filer. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Extranick skrev:
ChriZtoffer skrev:

Mvh

Beroende på krav ja. Vist kan det blir rätt så bra med en korrekt rippad 320kbit/s fil men om man ska ställa in en SQ anläggning så använder man inte mp3 filer. wink

SQ ? big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

1 727 Inlägg
4 augusti 2010
Bry dig inte om SQ är för tillfället. wink

Du vill ha kul och vara nöjd när du spelar, det är huvudsaken just nu.

Dom uppradade maskinerna ovan kommer alla att spela så du blir nöjd.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (4 augusti 2010)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Bry dig inte om SQ är för tillfället. wink

Du vill ha kul och vara nöjd när du spelar, det är huvudsaken just nu.

Dom uppradade maskinerna ovan kommer alla att spela så du blir nöjd.

Pierre

Haha okej! ;D Då blir det nog att slänga på en extra slant för att köpa 117Ri. Så slipper man uppgradera sig på HU:n senare smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Sök