2622
Sök

B230fk sotar igen nya kolvar och ringar...

97 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
#1
tja.
för er kluriga tongue
har en 940 FK (turbo).
I vintras renoverade jag hela motorn. borrning av cylinderlopp, nya kolvar o ringar, stakar, lager, precis allt. nu har jag kört in motorn i ca 120 mil då den börjar oljeryka mer och mer. nu har jag delat motor igen och då hade de nya kolvarna och ringarna sotat/klibbat igen utav oljeklet. kompet gick då ner i vevhuset. Det var samma fel som gjorde att jag började renovera ifrån början.

turbon har ett minimat glapp. har en liten teori, från början hade jag origenalturbon som blårök. kan denna på något sätt ha fyllt intercoolern som i sin tur för med sig olja efter renovering?

övrig spec kan ni ju se på bilens sida..

svårt att beskriva. men bara o fråga om något är oklart.

vore gött o få klart för sig vad detta kan vara tongue blir tokig snart ....
tack!
Senast redigerat av David_G (3 augusti 2010)

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

371 Inlägg
3 augusti 2010
#2
Har du kollat ditt AFR så inte bilen går tokfett?


97 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
#3
need_4_boost skrev:
Har du kollat ditt AFR så inte bilen går tokfett?

afr? tongue

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

7 275 Inlägg
3 augusti 2010
#4
Air/fuel ratio


97 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
#5
hmm kan verkligen kolvringarna klibba igen av att den går för fett på 120 mil? det är även en oljig/klibbig och tjock beläggning på kolvarna.
glömde nämna det sista tongue

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

97 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#6
någon som vet eller har tips? tongue

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

10 287 Inlägg
4 augusti 2010
#7
Vänligen läs och följ forumets regler:

§6 Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg

    * Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.


Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
4 augusti 2010
#8
Du kan få olja uppifrån eller nerifrån. Dvs tex slitna ventilstyrningar eller ventiltätningar (uppifrån) eller felmonterad oljering eller felaktig hening (nerifrån). Har du detta i alla cylindrar så har du ett systematiskt fel .

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Gasglad
3 244 Inlägg
4 augusti 2010
#9
Slipade du in ringarna till rätt gap ? Mättes cylinder ovalitetet ? Renoverades toppen samtidigt som bottendelen?

//Carfreak

97 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#10
MrCarfreak skrev:
Slipade du in ringarna till rätt gap ? Mättes cylinder ovalitetet ? Renoverades toppen samtidigt som bottendelen?

ringarna satt redan på dom nya kolvarna och cylinderloppen  var nyborrade hos firma. topppen renoverades nu efter att den börjat ryka då jag trodde det berodde på ventiltätningarna. men uteslöt det då jag såg att alla kolvarna hade ett oljesot-lager på sig. måste ju då komma från en gemensam källa?har jag fel?. det konstiga är att jag kan inte minnas att han blårök innan jag gav mig på att renovera blocket.

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

97 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#11
Sharky skrev:
Vänligen läs och följ forumets regler:

§6 Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg

    * Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.


Göran
Moderator

ok! viste inte detta men ska följa detta! tack!

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!


Sök