2747
Sök

Trimma 740gl -88

164 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tjena!
Har införskaffat mig en gammal 740 som nästan rullat 40000mil!
Tycker bilen är lite klen men vet inte om en gammal 740 här värd att lägga ner pengar på!
Så ja vänder mig hit och kollar med er!
Är det någon idé att lägga ner pengar på en 740 för att få ut lite mer kräm ur den?
Isf vad finns de för saker man kan göra på den?
MVH

164 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#3
Neh antog nästan det!
Bara sugen på ha något att pilla med(A)
Får väl bli till att få tag i en turbo istället!
Men tack endå boys mod kan nog låsa tråd!

1 772 Inlägg
5 augusti 2010
#4
Turbokonvertera? Inte så fasligt dyrt, eller det beror givetvis på hur seriös du vill vara.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

164 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#5
Jo de är isf ett val!
Hur svårt är det att göra detta och hur mycket svider det på ekonomin?
Klart sugen på att meka och lära mig men ja är nybörjare och vill kunna klara det så att säga!

1 772 Inlägg
5 augusti 2010
#6
mattiaaas skrev:
Jo de är isf ett val!
Hur svårt är det att göra detta och hur mycket svider det på ekonomin?
Klart sugen på att meka och lära mig men ja är nybörjare och vill kunna klara det så att säga!

Varken svårt eller svider skulle jag säga. Jag lade ungefär 2500:- på mitt bygge när jag konverterade min 16v. Hade dock lite grejer sen innnan, detta är då inget seriöst men det funkar. Vill man vara seriös kostar det givetvis MYCKET mer.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

164 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#7
Ah okej!
Jag e inte alls haj på detta men tror du att du skulle vilja lägga en grundläggande visning om hur det går till via pm kanske?smile

1 772 Inlägg
5 augusti 2010
#8
mattiaaas skrev:
Ah okej!
Jag e inte alls haj på detta men tror du att du skulle vilja lägga en grundläggande visning om hur det går till via pm kanske?smile

Pröva sök i forumet och framförallt på google, där finns allt du behöver veta. Är det fortfarande något oklart efter det kan du skicka ett PM så kanske jag kan svara.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

toppas
7 augusti 2010
#9
NordstromJ skrev:
mattiaaas skrev:
Jo de är isf ett val!
Hur svårt är det att göra detta och hur mycket svider det på ekonomin?
Klart sugen på att meka och lära mig men ja är nybörjare och vill kunna klara det så att säga!

Varken svårt eller svider skulle jag säga. Jag lade ungefär 2500:- på mitt bygge när jag konverterade min 16v. Hade dock lite grejer sen innnan, detta är då inget seriöst men det funkar. Vill man vara seriös kostar det givetvis MYCKET mer.

2500:- , ja visst men då byggde du med biltemas avloppsrör och silvertejp... dubbla 2500:- så har du bra grejer som HÅLLER... smile

39 Inlägg
8 augusti 2010
#10
Klart som fasen att det är värt o trimma en B230!! (lätt trimmade!)
men visst ska du över 130Hk så börjar det kosta pengar!

billiga lösningar är:
Vassare kam Typ K eller H, eller allround kammen VX3 (inte så stor skillnad från M)
ger mellan 120-140Hk på en B230F
Justerbar BTR.

kontrollera alla lager o du bör byta dessa. väga in kolvar o stakar samt ballansera svänghjul o kam.
detta vinner du mycket effekt på! var noga!

lite dyrare är:
531 Topp eller bearbeta befintlig 530.
Plana mellan 1-2 mm
Extraktorrör (se till o få motstånd i slutet av pipan!)

Finns mycket mer o göra men detta är vad man får för rimliga pengar.

går att få ut med rätt prylar o nogranhet! utan att det blir tok dyrt runt 160-180Hk
Senast redigerat av 4x12Tum (8 augusti 2010)



Sök