4283
Sök

Vill inte frikoppla helt? typ

845 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#1
När jag trycker ner kopplingen å motorn är kall och växlar så känner man i växelspaken att det är motstånd. Dubbeltrampar jag = (Kopplar först för att lägga ur växeln å sen kopplar igen för att lägga i växeln), så känns det som att skära i smör, dvs som det ska kännas. När lådan är varm så känner man inte motståndet lika mycket. Där är det lättare att växla om man dubbeltrampar. Ibland händer det att det inte änns går att lägga i en växel utan då måste jag dubbeltrampa för att få i ex 1an.

Bilen är en Saab 9-3 2008 6växlad.

Vad kan det bero på? För lite olja i lådan eller gammal olja? Urtrampningslager?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 augusti 2010
#2
Ja slitet urtrampningslager, eller luft i kopplingshydrauliken...

Kan eventuellt vara något mekaniskt i någon anslutning som gör att du får mindre verkan på pedalen, bara kolla efter glapp!


845 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#3
Kan det hjälpa med att lufta kopplingen`( Om man du kan göra det)?


Servicerådgivare
715 Inlägg
5 augusti 2010
#4
Jimpiz skrev:
När jag trycker ner kopplingen å motorn är kall och växlar så känner man i växelspaken att det är motstånd. Dubbeltrampar jag = (Kopplar först för att lägga ur växeln å sen kopplar igen för att lägga i växeln), så känns det som att skära i smör, dvs som det ska kännas. När lådan är varm så känner man inte motståndet lika mycket. Där är det lättare att växla om man dubbeltrampar. Ibland händer det att det inte änns går att lägga i en växel utan då måste jag dubbeltrampa för att få i ex 1an.

Bilen är en Saab 9-3 2008 6växlad.

Vad kan det bero på? För lite olja i lådan eller gammal olja? Urtrampningslager?

När är bilen köpt?(månad) Nybilsgaranti?  Saab har 2 års Nybilsgaranti om jag minns rätt.
Såfall bara lämna in bilen.

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

845 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#5
Den är över 2 år. Och rullat över 15.000 mil precis. Så Maskinskade genom försäkringsbolaget gäller inte heller. Har bokad tid hos Saab för felsökning. Ska jag säga något speciellt som dom ska göra. För går jag bara dit å säger att jag har detta problem. Då kommer dom garanterat svara. Byt låda. För dom vill ju tjäna pengar.


761 Inlägg
6 augusti 2010
#6
Lycka till att tala om för en märkesverkstad vad dom ska börja titta på, dom har sina tillvägagångssätt och det spelar ingen roll om du talar om för dom vad felet är, det är bara att betala helt enkelt.

Kan vara luft, och det kan vara huvudcylindern till kopplingen som läcker.
Alltså det läcker inte ut så det syns, utan det läcker mellan sidorna på kolven, då fungerar frikopplingen direkt när man trycker ner pedalen, men håller man den nere så går oljan tillbaka sakta.

va händer om du frikopplar och lägger i växel och sen håller kvar pedalen säg en halv minut, börjar bilen rulla framåt då efter ett tag?


845 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#7
dannnej skrev:
Lycka till att tala om för en märkesverkstad vad dom ska börja titta på, dom har sina tillvägagångssätt och det spelar ingen roll om du talar om för dom vad felet är, det är bara att betala helt enkelt.

Kan vara luft, och det kan vara huvudcylindern till kopplingen som läcker.
Alltså det läcker inte ut så det syns, utan det läcker mellan sidorna på kolven, då fungerar frikopplingen direkt när man trycker ner pedalen, men håller man den nere så går oljan tillbaka sakta.

va händer om du frikopplar och lägger i växel och sen håller kvar pedalen säg en halv minut, börjar bilen rulla framåt då efter ett tag?

Gör jag så händer inget. Kan stå med växel i och pedalen nertryckt i flera minuter, bilen rör sig inte. Bara trögt att få i växlarna. Ska pröva att byta olja i lådan, kanske t.o.m saknas någon dl olja.


1 Inlägg
9 augusti 2010
#8
Jimpiz skrev:
dannnej skrev:
Lycka till att tala om för en märkesverkstad vad dom ska börja titta på, dom har sina tillvägagångssätt och det spelar ingen roll om du talar om för dom vad felet är, det är bara att betala helt enkelt.

Kan vara luft, och det kan vara huvudcylindern till kopplingen som läcker.
Alltså det läcker inte ut så det syns, utan det läcker mellan sidorna på kolven, då fungerar frikopplingen direkt när man trycker ner pedalen, men håller man den nere så går oljan tillbaka sakta.

va händer om du frikopplar och lägger i växel och sen håller kvar pedalen säg en halv minut, börjar bilen rulla framåt då efter ett tag?

Gör jag så händer inget. Kan stå med växel i och pedalen nertryckt i flera minuter, bilen rör sig inte. Bara trögt att få i växlarna. Ska pröva att byta olja i lådan, kanske t.o.m saknas någon dl olja.

Hade samma problem förra veckan då jag bytte slavcylinder, en audi A3 iförsig, men fick pumpa på kopplingen emellanåt för att få upp lite mer tryck och det var även jobbigt/omöjligt att få in en växel ibland.
Självklart fanns det luft i systemet tänkte jag och efter jag luftat kopplingen fjärde gången blev det bättre och än idag så går det bra.

Just det, den gamla slavisen hade fått två små hål i gummit på kolven och det va precis som dannnej skrev, la man i en växel samt höll kvar kopplingen nere så börja bilen dra och rulla iväg efter sisådär 10-15 sekunder.

Mitt tips är ju att Prova lufta först då det är gratis wink.

`Jorden rullar runt som vanligt,
så länge den gör det så glömmer vi att förbli snurriga´

845 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#9
Xil3nt skrev:
Jimpiz skrev:
dannnej skrev:
Lycka till att tala om för en märkesverkstad vad dom ska börja titta på, dom har sina tillvägagångssätt och det spelar ingen roll om du talar om för dom vad felet är, det är bara att betala helt enkelt.

Kan vara luft, och det kan vara huvudcylindern till kopplingen som läcker.
Alltså det läcker inte ut så det syns, utan det läcker mellan sidorna på kolven, då fungerar frikopplingen direkt när man trycker ner pedalen, men håller man den nere så går oljan tillbaka sakta.

va händer om du frikopplar och lägger i växel och sen håller kvar pedalen säg en halv minut, börjar bilen rulla framåt då efter ett tag?

Gör jag så händer inget. Kan stå med växel i och pedalen nertryckt i flera minuter, bilen rör sig inte. Bara trögt att få i växlarna. Ska pröva att byta olja i lådan, kanske t.o.m saknas någon dl olja.

Hade samma problem förra veckan då jag bytte slavcylinder, en audi A3 iförsig, men fick pumpa på kopplingen emellanåt för att få upp lite mer tryck och det var även jobbigt/omöjligt att få in en växel ibland.
Självklart fanns det luft i systemet tänkte jag och efter jag luftat kopplingen fjärde gången blev det bättre och än idag så går det bra.

Just det, den gamla slavisen hade fått två små hål i gummit på kolven och det va precis som dannnej skrev, la man i en växel samt höll kvar kopplingen nere så börja bilen dra och rulla iväg efter sisådär 10-15 sekunder.

Mitt tips är ju att Prova lufta först då det är gratis wink.

Ska lämna in för luftning då jag inte vet hur man gör tongue



Sök