2958
Sök

Cheva Caprice 89, motorbyte från 307 till 350

8 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#1
Kan någon hjälpa mig, min 307;a var ganska ledsen och lådan rasade,
fick tag i en 350 med 700 låda från en G20 van vilka modifikationer jag
måste göra för att hela paketet skall gå att bara hissa i och bulta fast.
Det jag behöver hjälp med är vilka modifikationer jag måste göra ang.
motor och växellådsfästen och ev byte kardan.
Tacksam för all hjälp jag kan få Göran

1 562 Inlägg
23 juli 2010
#2
det borde väl passa rakt av

8 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#3
Det gör tyvärr inte det, då motorfästena på både motorn och lådan är annorlunda från 307an. alltihopa verkar bli "för långt" då jag är rädd att jag kanske måste byta kardanstång. ska mäta upp allt senare.

1 562 Inlägg
23 juli 2010
#4
ja tänkte mest på att bilarna såldes även med den kombinationen du tänkt dig.

8 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#5
ja den finns med alla möjliga motorstorlekar 307 var väl ett krispaket mellan 84 och 89
det är en hel del som är olika på 307 och 350ian men det mesta är på utsidan och
kosmetika kan man ta bort och ge till bättre behövande

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
25 juli 2010
#6
guran48 skrev:
Kan någon hjälpa mig, min 307;a var ganska ledsen och lådan rasade,
fick tag i en 350 med 700 låda från en G20 van vilka modifikationer jag
måste göra för att hela paketet skall gå att bara hissa i och bulta fast.
Det jag behöver hjälp med är vilka modifikationer jag måste göra ang.
motor och växellådsfästen och ev byte kardan.
Tacksam för all hjälp jag kan få Göran

Var det inte 305:a i Cheva...var får du 307:a ifrån? Är den uppborrad eller är det en Pontiac 307:a?

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (25 juli 2010)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 111 Inlägg
25 juli 2010
#7
Var inte 307an i Capricerna en oldsmotor?


415 Inlägg
25 juli 2010
#8
307:an har större borr men mindre slag än en 305:a och den har även ett väldigt lågt komp. Det finns även 302 för den som är intresserad, samma borr som 350 men kortare slag.

, ___
/ _ _ _\_
&#8992;¯¯¯¯¯' [&#9788;===&#9788;]
`()_);-;()_)--o--)_)

5 111 Inlägg
25 juli 2010
#9
Jovisst finns en Cheva 307 men den fanns väl inte 1989, jag har för mig att 1989 års Caprice med 307" har en oldsmotor...men är inte helt säker som sagt.


529 Inlägg
25 juli 2010
#10
Här står det en hel del om Caprice! http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_ … .80.931990

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

8 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#11
Det satt ofta en Olds 307 i capricen mellan 84 och 89 och vad jag kan tyda av allt jag fått tag i så stämmer det mesta mot chevans motorer , typ insug och diverse annat dom är ju i alla fall samma familj

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
26 juli 2010
#12
guran48 skrev:
Kan någon hjälpa mig, min 307;a var ganska ledsen och lådan rasade,
fick tag i en 350 med 700 låda från en G20 van vilka modifikationer jag
måste göra för att hela paketet skall gå att bara hissa i och bulta fast.
Det jag behöver hjälp med är vilka modifikationer jag måste göra ang.
motor och växellådsfästen och ev byte kardan.
Tacksam för all hjälp jag kan få Göran

är det original motor i caprisen så är det ingen 307 för den tillverkades bara fram till 73, det är nog 305 du menar och då är det inget mer än topparna som skiljer mot 350in, men sen har van:arna annat motor fäste.
hur som haver så behöver du inte göra speciellt mycket mer än byta motor fästen och växellåds fäste (beroende på vad du har för låda i nu) och kardan

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

8 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#13
Denna gången har du fel capricen tillverkades 83-89 med oldsmobiles 307 under dessa år, hade det varit en chevrolet 307 eller vilken chevrolet motor som helst (small block) så hade motorfästena passat.
Okey köra och gasa tills det rasar är väl en grej som man väl gjorde i sin ungdom, du skall veta att jag är en kvarleva från den gamla raggartiden har passerat 60årsgränsen, har väl gasat en del så en del småfel finns det väl men har inte rasat än, Amerikanare är fortfarande det som står högst på listan, har väl haft en 40-50 stycken ibland upp till 4 samtidigt.
Du kan få veta några Ford Mercury Monterrey 55, Dodge Royal Custom Lancer 55 med hemi 8.Sattelite 65 med 383, Charger 69 med 318, Charger 71 med blueprintad 440 och en del till främst Chrysler bilar

Meister
6 763 Inlägg
6 augusti 2010
#14
Super40 skrev:
307:an har större borr men mindre slag än en 305:a och den har även ett väldigt lågt komp. Det finns även 302 för den som är intresserad, samma borr som 350 men kortare slag.

Men man ska aldrig lägga 302 i samma fack som 305 och 307 eftersom att 302:an är en ren racemotor. Den satt endast i Camaro z28 67-69. Man tog ett 327 block och stoppade en 283 vev i det och givetvis satt de värre grejor i övrigt med.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
6 augusti 2010
#15
camaro67 skrev:
Super40 skrev:
307:an har större borr men mindre slag än en 305:a och den har även ett väldigt lågt komp. Det finns även 302 för den som är intresserad, samma borr som 350 men kortare slag.

Men man ska aldrig lägga 302 i samma fack som 305 och 307 eftersom att 302:an är en ren racemotor. Den satt endast i Camaro z28 67-69. Man tog ett 327 block och stoppade en 283 vev i det och givetvis satt de värre grejor i övrigt med.

Fanns inte 302 i 70 eller 71 Mustang? Eller har jag helt fel?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Meister
6 763 Inlägg
6 augusti 2010
#16
Vettemannen skrev:
camaro67 skrev:
Super40 skrev:
307:an har större borr men mindre slag än en 305:a och den har även ett väldigt lågt komp. Det finns även 302 för den som är intresserad, samma borr som 350 men kortare slag.

Men man ska aldrig lägga 302 i samma fack som 305 och 307 eftersom att 302:an är en ren racemotor. Den satt endast i Camaro z28 67-69. Man tog ett 327 block och stoppade en 283 vev i det och givetvis satt de värre grejor i övrigt med.

Fanns inte 302 i 70 eller 71 Mustang? Eller har jag helt fel?

/Benny

Jo mustangerna fanns med 302 men det är ju fordmotor så den har ju inget att göra med cheva. De har dessutom låååååångt slag och lite borr till skillnad mot chevan som har stoooort bor och kort slag. 302:orna i Camaron varvade runt 8500 från fabrik vilket är helt sjukt.


Bounty hunter
671 Inlägg
6 augusti 2010
#17
camaro67 skrev:
Vettemannen skrev:
camaro67 skrev:

Men man ska aldrig lägga 302 i samma fack som 305 och 307 eftersom att 302:an är en ren racemotor. Den satt endast i Camaro z28 67-69. Man tog ett 327 block och stoppade en 283 vev i det och givetvis satt de värre grejor i övrigt med.

Fanns inte 302 i 70 eller 71 Mustang? Eller har jag helt fel?

/Benny

Jo mustangerna fanns med 302 men det är ju fordmotor så den har ju inget att göra med cheva. De har dessutom låååååångt slag och lite borr till skillnad mot chevan som har stoooort bor och kort slag. 302:orna i Camaron varvade runt 8500 från fabrik vilket är helt sjukt.

jo cheva hade hade grymt stor skillnad på slag o borr på chevas 302 jämfört me fords 302

302 cubic inches, Chevrolet 4.00" bore and a 3.00" stroke

302 ford  4,004 "X 3,0028"  tongue


5 111 Inlägg
6 augusti 2010
#18
Vettemannen skrev:
camaro67 skrev:
Super40 skrev:
307:an har större borr men mindre slag än en 305:a och den har även ett väldigt lågt komp. Det finns även 302 för den som är intresserad, samma borr som 350 men kortare slag.

Men man ska aldrig lägga 302 i samma fack som 305 och 307 eftersom att 302:an är en ren racemotor. Den satt endast i Camaro z28 67-69. Man tog ett 327 block och stoppade en 283 vev i det och givetvis satt de värre grejor i övrigt med.

Fanns inte 302 i 70 eller 71 Mustang? Eller har jag helt fel?

/Benny

Ja, men det är ju bara ett mått på cylindervolym i kubiktum... roll
Opel manta finns med 1600 och Ford Taunus finns med 1600 men inte har motorerna något med varandra att göra för det, för att ta ett jämförande europaexempel i cc...


43 Inlägg
6 augusti 2010
#19
guran48 skrev:
Kan någon hjälpa mig, min 307;a var ganska ledsen och lådan rasade,
fick tag i en 350 med 700 låda från en G20 van vilka modifikationer jag
måste göra för att hela paketet skall gå att bara hissa i och bulta fast.
Det jag behöver hjälp med är vilka modifikationer jag måste göra ang.
motor och växellådsfästen och ev byte kardan.
Tacksam för all hjälp jag kan få Göran

La 350 tbi och 700 låda i min caprice hgv 87 för förra sommaren. Motorfästena fick ja ta från vanen plus fick flyttas fram i framkant precis på framvagnen  . Växellådsbalken fick flyttas fram fast fäste u balks förläggning i stället från vägellådsbalken.  Sen fick kardanen kortas då struten på 700 lådan var längre än 200R4 lådans var kortare.


Sedan fick växellådsväljaren ändras om själva staget nere vid växellådan. Grenrören svetsas om då vanens gick ut på vänstersida och capricens på höger om man nu inte väljer flytta avgassystemet

Sedan fick ja korta ner tbi spacerns så luftrenaren skulle få plats under huven plus lite annat strul .
Men absolut värt det är en helt annan bil att köra nu


8 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
#20
Texasbo skrev:
guran48 skrev:
Kan någon hjälpa mig, min 307;a var ganska ledsen och lådan rasade,
fick tag i en 350 med 700 låda från en G20 van vilka modifikationer jag
måste göra för att hela paketet skall gå att bara hissa i och bulta fast.
Det jag behöver hjälp med är vilka modifikationer jag måste göra ang.
motor och växellådsfästen och ev byte kardan.
Tacksam för all hjälp jag kan få Göran

La 350 tbi och 700 låda i min caprice hgv 87 för förra sommaren. Motorfästena fick ja ta från vanen plus fick flyttas fram i framkant precis på framvagnen  . Växellådsbalken fick flyttas fram fast fäste u balks förläggning i stället från vägellådsbalken.  Sen fick kardanen kortas då struten på 700 lådan var längre än 200R4 lådans var kortare.


Sedan fick växellådsväljaren ändras om själva staget nere vid växellådan. Grenrören svetsas om då vanens gick ut på vänstersida och capricens på höger om man nu inte väljer flytta avgassystemet

Sedan fick ja korta ner tbi spacerns så luftrenaren skulle få plats under huven plus lite annat strul .
Men absolut värt det är en helt annan bil att köra nu

Tack för hjälpen jag gör som du ungefär men jag drar dubbla bössor, har nämligen träffat en ny tjej fd Raggarbrud vi kom överens om dubbla bössor för att uppleva gamla tider igen


Sök