3470
Sök

Bilen dör sen startar ej, Startspärr symptom (740 glt 16v)

502 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
Tjenare.

Min bil ville inte starta idag, Helt stendöd startmotor så jag antog att det hade med startspärren på det krånglande larmet att göra, Så jag kopplade ur den och bilen startar snällt. MEN, Jag kan köra ungefär 2 kilometer på stora vägen tills bilen når arbetstemp, Sen hostar den till och stendör. Jag vrider på nyckeln för att starta men alla bilens lampor bara slocknar, fläkten dör osv. Startmotorn är tvärdöd. Låter man bilen stå ett par timmar startar den igen och man kan köra en bit tills den når temp och hostar till å dör. tar kanske 10 sekunder från första hostandet till tvärdöd motor. Inga varningslampor tänds när det händer.

Och när jag bogserar hem bilen dog batteriet bara genom 15 minuters bogsering med varningsblinkers + broms ibland.
Då var batteriet inte urladdat innan utan fräscht.

Så är det någon som har en aning om vad som kan vara tokigt? Svar uppskattas.

Bilen är en 745a 90ia med b234 motor, lh-2,4. Har ett defekt och urkopplat Cargurad 1120 larm med urkopplad startspärr.

Mvh Daniel

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

Bilmekaniker
92 Inlägg
12 augusti 2010
Kolla om Tempgivaren på toppen är hel!
hade liknande fel på min 740, den startade ibland o när den var varm startade den ibland o ibland inte o det visade sig vara kolen i startmotorn som var slut så att inte solenoiden fick sin jord,

502 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
Okey, Uppkommer de felen bara så "pang", för bilen gick som en klockan halva dagen, tills jag kom hem, lät den stå 10 minuter och skulle iväg igen. Då var den livlös.

Tycker om startmotorn skulle vara sliten borde den ha tvekat förut?
Tempgivaren, Det är den under insuget, Men 2 sladdar till, Sitter i mitten av topplocket på vänster sida sätt i bilens riktning?

Bilmekaniker
92 Inlägg
13 augusti 2010
Hej igen,
För mig så kom Startmotorproblemt "pang bums"
Fungerade som en klocka samma dag sen började den fela!
du har helt rätt ang tempgivaren , har för mig att den har blå kontakt,

502 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
Problem löst.
efter en dag med lite jävlaranamma och en multimeter så löste det sig. Batteriet var trasigt, visar 12v vid laddning med tappar kraft så fort man belastar.

Bilmekaniker
92 Inlägg
14 augusti 2010
Okej, bra att det löste sig smile
skönt att det bara var något simpelt tongue

502 Inlägg
14 augusti 2010
Trådstartare
Japp, Skönt när man inte behöver renovera hela bilen tongue
Synd bara att batterierna är så dyra. sad