Sätter man remmen 1-3 kugg fel så går bilen, om än inte som den skall.Det du missat är förmodligen att ställa rotorn i rätt läge när du kränger på remmen, med andra ord så står tändningen helt galet..Jag har själv lyckat missa detta en gång, hade lite väl bråttom...Kräng av remmen, ställ in kamaxel,vevaxel samt rotor mot respektive markering, kräng på remmen o kolla sedan att alla markeringar stämmer efter att ha dragit runt motorn för hand. Varmkör motorn sedan, o ställ sedan in tändningen till 6 grader före ÖD på tomgång, förslagsvis med en strob som du skjuter mot remskivan o pilen på kåpan (är just markeringen för den dynamiska tändningen, dvs 6 grader före ÖD. Har du använt dessa märken för att nolla veven så är det fel, korrekta märken kan ses genom luckan mella motor/vlåda). Good luck!
Edit: 1.8 RP är en snäll motor, smäller remmen så händer nada, bara kränga dit remmen igen. Har för mig att -91 var sista året Passat fanns med 1.8 RP (90Hk bensin)
Senast redigerat av dawwe (15 augusti 2010)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure