2742
Sök

S40 - Avgaslampa & abs lyser

71 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
Tjena.
Jag har ett konstigt problem. Innan jag lämnar in den på felsökning tänkte jag höra med er först.
Ibland när jag gasar på och kommer upp till 4k varv, så kan effekten helt plötsligt försvinna och då lyser avgaslampan och abs lampan. Fortsätter jag att köra så är det inga problem alls med bilen.
Den går som den skall, bensinförbrukningen enligt mätaren ser korrekt ut osv.

Stänger jag av bilen och sätter igång den igen så försvinner ABS lampan, då lyser enbart avgaslampan.
Kör jag några ggr med den så kommer den eventuellt att försvinna också.

Det är väldigt random när den kommer börja lysa nästa gång, men triggas alltid igång av full gaspådrag.

Jag har inte läst ut några felkoder än. Skall förbi en verkstad, men tänkte höra om detta är ett vanligt fel samt vad som kan orsaka det.

Bilen är en s40 T4 - 00.
Steg 1 chip hos autotech.
Liknande luftfilter sitter i sedan några mil tillbaka: http://www.tillbilen.se/show_product_pi … tnr=CB-054 (om någon misstänker LMM)

Första gången den lampan började lysa va när jag skulle byta kylfläkten bakom kylarn och hade glömt skruva åt en slang.

jag har kollat så att alla slangar sitter åt.
Tacksam för svar tills att jag har lämnat in den.

295 Inlägg
7 augusti 2010
min avgaslampa höll på att lysa som din. gasade jag fullt så tändes den. sen släcks den efter 5 starter om man kör lugt då bilen inte stöter på felet igen. kopplade in en laddmätare och det visade sig ladda för mycket (bilen var då original)  smörjde upp tryckklockan  lite sen försvann det. så mitt tips är att ta en titt på den.

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?

71 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Min laddar också för mycket. Trodde först att de kunde vara nåt fel på mätaren.
Pratar vi om westgate armen här eller?

295 Inlägg
15 augusti 2010
japp

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 augusti 2010
Läs ut felkoderna först, det säger mest.

Autotech

Sök