3549
Sök

Radion startar ej, hjälp behövs!

14 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Radion som sitter i bilen fungerar inte. En dag slutade den fungera, den startar ej.

Bilen är en volvo lastbil, och radion ser ut så här: http://image.bayimg.com/daohbaaci.jpg

Först och främst tänkte jag ta bort radion för att kolla med spänningsmätare om den får ström. Problem 1, hur gör man? Det sitter 4 hål på sidan som bilden visar, men det finns inga skruvar där. Är detta lätt att kolla, dvs en tydlig plus och minuskabel på baksidan?

Det står något om anti-theft på radion, kan den ha gått igång av misstag och vägrar därför starta? Hur återställer man den?

Andra idéer?

360 Inlägg
23 augusti 2010
Det du först kan göra är ju att kolla så säkringen till radion är hel. För att få ur steron så får du ha ett "specialverktyg" för att kunna lyfta ur steron, tror det är samma som till vissa Blaupunkt steros? Ser typ ut som ett U nästan. Anti-theften fungerar ju så att bryter du strömmen till steron så får du skriva i en 4-siffrig kod för att kunna använda den igen när du kopplar in den, den _tror_ jag brukar finnas upp skriven ibak i instruktionsboken(pärmen).

1 161 Inlägg
23 augusti 2010
Det är sånna nycklar som M1Get pratar om.. Brukar ligga ihop med instruktionsboken.. (Från början iaf.)

Om anti-theften gått in skulle det stått CODE i displayen.. Skulle det vara som så att det gör det så ring till den Volvo verkstad ni servar på och tala om regnummret på bilen så ska dom kunna lösa det.,. Har dom gjort när jag behövt det iaf..

Hur kablaget ser ut till dom där vet jag inte men även det kan du ta med Volvo.,. Behöver ju bara fråga om ett el schema eller färg på kabeln..
Lycka till smile

299 Inlägg
23 augusti 2010
om den nu sittet i en lastbil modell volvo så kan du ju även kolla bland dom "vanliga"säkringarna uppe på instrumentbrädan finns en som heter voltage divider radio eller nått sånt det är till omvandlaren till radion annars sitter det en på baksidan av stereon går att få ut stereon om du har typ 4 spikar eller stålpinnar som passar i hålen me.........har varit me om att säkringen på baksidan rammlat ur på den där modellen

Sök