3966
Sök

Dieseltrimning av Bmw 530d -00. Går det att sätta dump ventil?

302 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tjena.
nån som vet om det går att ställa på dieselpumpen på en 530diesel -00:a?
Isåfall hur?
tips på trimning?
vill ha mer krut än man får av bara en effektbox.

Går det att sätta dump ventil på en sån här bil?
Senast redigerat av Bohlin (29 augusti 2010)

1 418 Inlägg
29 augusti 2010
#2
ej mekanisk pump så du måste chippa/mappa/köpa dieselbox.
finns dieseldumpar, men gör ingen nytta..

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

302 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#3
vafan va töntigt.  ja vill ju att den ska va svartryka och gå som fan....

303 Inlägg
29 augusti 2010
#4
Bohlin skrev:
vafan va töntigt.  ja vill ju att den ska va svartryka och gå som fan....

det är la mer töntigt å åka runt å svart ryka  det är bara barnsligt

heter numera blyfot_racing här på garaget

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2010
#5
Det är ju inte svårare att trimma en diesel än en bensinare!

Släng grenrör, turbo, intercooler och spridarspetsar.

Bygg dig ett nytt grenrör, montera ett större aggregat, typ Hx40, GT40 eller något annat stort och fint.
Byt IC och spridarspetsar mot värre doningar.
Lämna pumpen till typ mynä (om man nu mekar med CR-pumpar) så du får lite bättre flöde i den.

Åk in och mappa o se glad ut över din nya effekt smile


302 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#6
ok. tack för svaren!  och evert. svart ryk ÄR fränt!! thats it! det är väll bara kolla alla dieselmotorer med riktigt mycket krut i.

303 Inlägg
29 augusti 2010
#7
Bohlin skrev:
ok. tack för svaren!  och evert. svart ryk ÄR fränt!! thats it! det är väll bara kolla alla dieselmotorer med riktigt mycket krut i.

fortfarande lika barnsligt är inte svart rök lika med oförbränt bränsle

heter numera blyfot_racing här på garaget

323 Inlägg
29 augusti 2010
#8
Evert_ skrev:
Bohlin skrev:
ok. tack för svaren!  och evert. svart ryk ÄR fränt!! thats it! det är väll bara kolla alla dieselmotorer med riktigt mycket krut i.

fortfarande lika barnsligt är inte svart rök lika med oförbränt bränsle

Svart rök blir om man har för lite luft eller för mycke bränsle in i motorn.


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
29 augusti 2010
#9
PÅ en stor pickup med fet dieselmotor kanske det ser coolt ut om det ryker lite men absolut inte på en familjebil.

302 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#10
Jaja jag tycker det ser fränt ut iaf.
men det brukar väll vara  mest vattenånga?
(på bilar med vatteninsprutning)

tokfrans
982 Inlägg
3 september 2010
#11
om du kollar filmer på superstora dieselbilar med massor av effekt så svartryker de ju bara tills de får typ fullt ladd och börjar förbränna maximalt! då blire inte så mycket mer svart wink


252life
3 september 2010
#12
Bohlin skrev:
ok. tack för svaren!  och evert. svart ryk ÄR fränt!! thats it! det är väll bara kolla alla dieselmotorer med riktigt mycket krut i.

Bilprovningen kommer inte att tycka att det är "fränt".
Det är ju bara pinsamt med svart rök , om det inte gäller en USA pickis typ dodge med en cummins och "smoke stacks"

Men om det är svart rök du vill ha så är det större spridarspettsar som gäller.

Själv skulle jag satsa på fullflödes avgassyst + om mappning.

820 Inlägg
3 september 2010
#13
Om det är nåt som är pinsamt så är det dump på en diesel..

Svartrök är manligt, sett flera stycken BMW 530/535d som slår iväg en rejäl kvast och sticker ordentligt!

Men eftersom att det är en CRmotor så finns ju väldigt bra förutsättningar för att den ska gå rätt bra utan svartrök, lite skillnad mot min 760 som mer eller mindre måste ryka om den ska gå något, inte alls lika bra inställnings/mappningsmöjligheter!

Men satsa på ett fullflödessystem, större turbo, spridarspetsar och mappning så har du en jävligt potent sleeper!

Om man säger


Sök