Rev av kopplingen på min 328 ikväll och tyckte att det såg lite konstigt ut på svänghjulet. Lamellen trodde jag också skulle vara mer sliten, den har ju trots allt gått 21200 mil utan kopplingsbyte.
Började fundera på ifall det är packningen vid vevaxeln som läcker, har dock ingen aning hur illa det ser ut då. Anledningen till mina misstankar är att kopplingen slirar bra mkt när man ska rivstarta. Fick inte ens hjulen att släppa. Vet inte säkert ifall det är lamellen som är sliten eller om det är ett läckage som orsakat detta.
Riv av svänghjulet och titta bakom om där e olja. Standardprocedur vid kopplingsbyte är att man byter vevaxelpackboxen också. Och om jag varit dig hade jag skaffat ett bättre begagnat svänghjul som inte ser så hemskt ut.. Lycka till
You can't polish a turd, but you can roll it in glitter. Med reservation för ev. felskrivningar.
Okej tack för svaren. Ska till garaget nu ikväll och kolla lite närmare ifall det är någon olja på lamell och svänghjul. Hade ingen ren trasa och väldigt skitiga händer så ville inte pilla för mycket.
Ska väl bort med svänghjulet och inspektera lite, måste bara såga till en krok så man kan spärra svänghjulet bara. Kan ta fler bilder på söndag.
Angående skicket på svänghjulet, kan man inte ta och svarva ner det typ 0.5-1mm så det blir fin yta igen. Vet att det inte är någon hit att sätta ett dubbelmasse i svarven, men rent teoretiskt går det då? Behöver man ens balansera när man tar av så lite material isåfall?
du kan nog svarva till de precis så du får ny yta på de, hört om folk som gjort de utan problem.
Beror på med vad.... Ska det bli bra så måste man nästan köra det där i cnc. Kör man manuellt blir det spårigt, så det skulle nog äta ganska bra på lamellen tills ytan blivit putsad. Men de går att komma åt o svarva dedär
Vart och kollat nu och rengjorde och torkade av svänghjulet. Fläckarna är inte oljefläckar och det fanns ingen olja på tryckplatta/lamell eller svänghjul.
Bensinskallen: Min nya orginalkoppling från BMW så är tryckplattan "spårig". Så det kanske inte sliter så mycket i alla fall. Ingen som har någon aning om balansering behövs?
Att byta packboxen verkar det som att man inte ska ta bort tråget men dom bakre skruvarna måste lossas. Stod så i haynes om jag inte fick det fel. Är det bökigt att byta den där eller, och hur mkt kostar nya delarna på ett ungefär?
Vart och kollat nu och rengjorde och torkade av svänghjulet. Fläckarna är inte oljefläckar och det fanns ingen olja på tryckplatta/lamell eller svänghjul.
Bensinskallen: Min nya orginalkoppling från BMW så är tryckplattan "spårig". Så det kanske inte sliter så mycket i alla fall. Ingen som har någon aning om balansering behövs?
Att byta packboxen verkar det som att man inte ska ta bort tråget men dom bakre skruvarna måste lossas. Stod så i haynes om jag inte fick det fel. Är det bökigt att byta den där eller, och hur mkt kostar nya delarna på ett ungefär?
MVH // Julle
Beror på hur spårigt, lite får man förstås ta, men svarvar man radiellt manuellt på långt intervall så blir skärhastigheterna fel och då blir ytan sämre
Vet inte hur packboxen sitter på din bilrackare så kan inte ge något tips där