3071
Sök

Dumpventil på en S40 T4?

Son Of Murphy
782 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
#1
Tjena!

Är helt ny på det här med turbo, och har just införskaffat mig en S40 T4. Tänkte om det här med dumpventil, det lär ju sitta där orginal, eller hur?
Har inga som helst planer på att trimma i dagsläget, och vill inte ha något "fjortis-pys", men tänker bara för motorns överlevnad liksom.
Är det något man bör införskaffa eller duger orginal så länge?

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 september 2007
#2
Hej, ja original fyller ju sin funktion...

Tror det blir fjortispys iaf, du behöver ha ganska så duktigt med laddtryck som det ska låta ordentligt...

Men öppet filter och eftermarknadsdump så låter det bra mycket mer iaf...


Smålänning
7 887 Inlägg
1 september 2007
#3
Original är bättre för motorn än en eftermarknadsdump. Original är känsligare och dumpar även vid lågt ladd.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Son Of Murphy
782 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
#4
bumpe skrev:
Hej, ja original fyller ju sin funktion...

Tror det blir fjortispys iaf, du behöver ha ganska så duktigt med laddtryck som det ska låta ordentligt...

Men öppet filter och eftermarknadsdump så låter det bra mycket mer iaf...

Okej. smile
Ja öppet sportfilter lär det nog bli av iaf, men om dumpen håller så får den vara. tongue
Gillade 740ns orginal som knappt låter alls, men tål en jädrans massa. smile Det är så det ska vara... Diskreta monster! big_smile

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

Son Of Murphy
782 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
#5
twin_cam skrev:
Original är bättre för motorn än en eftermarknadsdump. Original är känsligare och dumpar även vid lågt ladd.

Bra, då vet jag. smile Är som sagt första överladdade bilen jag äger, så man kan ju inte ett skit... hmm

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

94 Inlägg
1 september 2007
#6
Eftersom T4:an har en luftmassemätare som mäter luft mängden som förs in i motorn så ställer det bara till med problem med en eftermonterad öppen dum som ger ifrån sig ljud.
Problemet uppstår när den öppna dumpen släpper ut luften i det fria istället för att återcirkulera luften in i insugs delen som org dumpen gör, detta leder till att en bil med öppen dump går med lite fetare bensin/luft blandning.
Jag själv har alldrig fått problem med org dumpen , har laddtrycks peak på 1,5-1,6 Bar

Powered By Autotech-----------Stopped By Brembo/EBC
www.x40nordic.com

Son Of Murphy
782 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
#7
Loco_Lopez skrev:
Eftersom T4:an har en luftmassemätare som mäter luft mängden som förs in i motorn så ställer det bara till med problem med en eftermonterad öppen dum som ger ifrån sig ljud.
Problemet uppstår när den öppna dumpen släpper ut luften i det fria istället för att återcirkulera luften in i insugs delen som org dumpen gör, detta leder till att en bil med öppen dump går med lite fetare bensin/luft blandning.
Jag själv har alldrig fått problem med org dumpen , har laddtrycks peak på 1,5-1,6 Bar

Okej. smile
Hur mycket laddar den orginal då? Antar att din inte är orginal direkt... tongue Och hur lätt ökar man "bara" laddtrycket? Eller måste man göra några större ingrepp, typ i programering o så?

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

94 Inlägg
1 september 2007
#8
Mankan1978 skrev:
Okej. smile
Hur mycket laddar den orginal då? Antar att din inte är orginal direkt... tongue Och hur lätt ökar man "bara" laddtrycket? Eller måste man göra några större ingrepp, typ i programering o så?

Orginal ska den ladda 0.9 Bar och laddet sjunka efter 5000varv.
Bästa sättet att får lite lite extra fart och ändrad motorkaraktär är att chippa den hos någon välkänd trimföretag, Steg 1 ger ca 35 Hk och kostar runt 5000 kr.
Var du än gör så pystrimma inte bilen, har sett bilder på en T4 turbo som varit pystrimmad +0,2 Bar som lett till sprickor på grenröret och avgashuset på turbon pga av det höga avgastemperaturerna.
Senast redigerat av Loco_Lopez (1 september 2007)

Powered By Autotech-----------Stopped By Brembo/EBC
www.x40nordic.com

Son Of Murphy
782 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
#9
Loco_Lopez skrev:
Mankan1978 skrev:
Okej. smile
Hur mycket laddar den orginal då? Antar att din inte är orginal direkt... tongue Och hur lätt ökar man "bara" laddtrycket? Eller måste man göra några större ingrepp, typ i programering o så?

Orginal ska den ladda 0.9 Bar och laddet sjunka efter 5000varv.
Bästa sättet att får lite lite extra fart och ändrad motorkaraktär är att chippa den hos någon välkänd trimföretag, Steg 1 ger ca 35 Hk och kostar runt 5000 kr.
Var du än gör så pystrimma inte bilen, har sett bilder på en T4 turbo som varit pystrimmad +0,2 Bar som lett till sprickor på grenröret och avgashuset på turbon pga av det höga avgastemperaturerna.

Okej.
Höll utkik efter en turbotryck mätare i bilen, men det kanske inte sitter någon, eller så såg jag dålig. Kan ju vara bra o veta liksom hur den laddar o så... hmm Är en sådan lätt att koppla in?
Och hur lätt är det att installera öppet sportfilter?

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

94 Inlägg
1 september 2007
#10
Finns ingen laddtrycksmätare i S40 bilarna.
Det får man eftermontera själv, inte speciellt svårt det samma gäller öppet filter.
Kolla i på www.x40nordic.com där kan du få mycket hjälp, grymt bra klubb.

Powered By Autotech-----------Stopped By Brembo/EBC
www.x40nordic.com

139 Inlägg
1 september 2007
#11
Okej.
Höll utkik efter en turbotryck mätare i bilen, men det kanske inte sitter någon, eller så såg jag dålig. Kan ju vara bra o veta liksom hur den laddar o så... hmm Är en sådan lätt att koppla in?
Och hur lätt är det att installera öppet sportfilter?

Det sitter nog ingen där org..får nog köpa en på realcar eller liknande..ska vara rätt lätt att installera tror jag, ganska lätt va det på våran v70, men om det är liknande på s40 vet jag ej. Svåra är bara att hitta väg in med slangen.

Öppet filter får väl man ändra så att du får dit "burken"?
Autotech tyckte att sportluftfilter skulle vara bättre, inget öppet..va något med att det blev varmare än det andra..men jag kan inte alls mycket om bilar så vet inte alls säkert!!


Son Of Murphy
782 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
#12
Tack alla för hjälpen, nu har jag lite mer kött på benen iaf. wink

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

Rekondare
236 Inlägg
3 september 2007
#13
är du intresserad av öppet filter å avskärmning så ska du helt klart besöka bsr..  sen det där med laddtrycket.. min laddar 1.1 orginal.. kan kanske vara för min e en fas 2:a smile hoppas allt kommer funka för dig.

mvh

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!

14 Inlägg
5 september 2010
#14
Lånar tråden lite snabbt, har en volvo s40 med öppet filter. En polare rekommenderade mig att sätta på en dumpventil pga att ett öppet filter utan dump är skadligt för motorn. Stämmer detta?

7 277 Inlägg
5 september 2010
#15
Vezzzlan skrev:
Lånar tråden lite snabbt, har en volvo s40 med öppet filter. En polare rekommenderade mig att sätta på en dumpventil pga att ett öppet filter utan dump är skadligt för motorn. Stämmer detta?

Nej.
Sitter redan en dump orginal på nästan varenda bil dessutom.



Sök