JapMax skrev:
TobbeE_87 skrev:
lelleal skrev:
Han tror han kan fast han är en 15 åring som sitter och gissar bara
![smile](img/smilies/smile.png)
Undrar just vem som är 15årig moppepojk om ni två tror att kolvarna går åt helvete för att dom har lyckats kröka en ventil eller två... Krökte 11 ventiler i min gamla 740 GLT, syndes inte ett märke i nån kolv där, men ventilskaften var ungefär lika raka som en krokig banan...
Jag reagerade på att han sa att kolvarna "va de ingen fara med"
Jag sa inte att kolvarna såg ut som skrot, men eftersom det är kolvarna som kröker ventilerna lär dom definitivt inte vara felfria, dom kanske inte måste bytas om du har tur men de måste garanterat göras iordning.
Jag sa inte häller att kolvarna jämt slår i ventilerna vid kamrem/kedjeras, vissa motorer är konstruerade så de aldrig når varan hur kammen än står. Det är dock inte de vanligaste. Dessutom har M60 ganska hög kompression 10:1 så jag skulle inte bli förvånad om de slår i.
Jag är inte 15, jag är 21, jag har en M60 på parkeringen och påstår man lr håller med någon som påstår att det inte är någon fara med kolvarna när man krökt uppemot 4 ventiler per cylinder så är man galet ute o cyklar.
Och för att förtydliga som Losgard säger, går ventilen AV så är de mkt fara med kolven!
![tongue](img/smilies/tongue.png)
En sak till, oavsätt vilket, man plockar inte ner en M60, byter ventiler och ev kolvar, sätter på ny kedja och allt som hör till, för de är fruktansvärt dyrt och bökigt i förhållande till priset av en begagnad motor.