4302
Sök

Problem med Avgasvärden på 855 t5

12 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
Tjennare

Jag kör en 855 t5 2,0l.

Jag har haft problem med lamda värdet under än längre tid.

Efter jag har besiktat den:

Har jag fixat avgas systemet.
Kollat efter sprickor i slangar m.m.
kablarna till lamdan är också förlängda med 30cm.

Efter det hade jag fortfarande för högt lamda värde.

Testade insprutnings renare från stp och lamda värdet blev kanon men nu spökar nästan alla de andra avgasvärdera.

Skulle behöva hjälp !

Tack på förhand.

8 253 Inlägg
8 september 2010
Varför förlänga kablarna till lambdan? Det behöver ju inte vara felet men det gör ju inte saken bättre. Kollat ordentligt om den drar tjuvluft? Kollat över tänddelar? Felkoder?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 september 2010
Kolla över avgassystemet igen. Jag skulle nästan våga sätta pengar på att det är hål/glipa nånstans
Senast redigerat av LeafBox (8 september 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

12 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Varför förlänga kablarna till lambdan? Det behöver ju inte vara felet men det gör ju inte saken bättre. Kollat ordentligt om den drar tjuvluft? Kollat över tänddelar? Felkoder?

Första gången jag fick fel på lamda värdet hade jag orginal systemet. Det var så dåligt så jag byggde ett eget istället.
På racecaten fanns det fäste för lamdan så jag förlängde kablarna istället. ( dum som man är).

Efter det blev ju inte värdet bättre och jag har läst lite trådar om att kablarna kan inte skarvas för de används för referensluft till lamdasonden.
Men lamdavärdet är ju ok nu men då strular ju alla andra värden men de gjorde det inte innan.

Kan Stp insprutnings renare få en negativ effekt på avgasvärden ?

12 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Kan Stp insprutnings renare få en negativ effekt på avgasvärden ?

Är i stort behov av hjälp!

723 Inlägg
9 september 2010
Testa? vad kostar en flaska 50 spänn?

När jag hade problem med en audi 100 som alltid fick avgas värde fel på besiktningen så tankade jag i 10 liter E85 innan besiktningen och gick alltid igenom. Testade ett år utan men då gick det inte så tankade inför ombesiktningen och då gick den igenom igen...konstigt men bilen gick hur bra som helst överlag..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Sök