3531
Sök

Slutsteget dör vid belastning, vad är felet? Hjälp mig att finna felet

77 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Tja!

Har 3 st 12" mutant och ett spl dynamics ice 800w monoblock som är nyss inköpt. Spelade riktigt fint ändå tills häromdagen då det helt plötsligt bara dog, sänkte volymen och vred upp igen om nu dör steget när det basar. Kan spela med det på väldigt låg kraft till hyfsad volym men sen går det i alarm/protect.

Någon som vet vad felet kan bero på? Hur kan jag testa det/lösa det?

Lite mer info:

3 st 12" mutant 200 w rms
Slutsteg Spl Dynamics ICE 800.1 monoblock
20mm kablar som skall räcka till 1000w med 80 A säkring som ser hel ut
Basarna är parallel kopplade så bör ligga runt 1,33-1,34 ohm om ja inte har helt fel och steget skall vara stabilt i 1 ohm.
Stereo Jvc KD-R611E

Om det är något mer ni behöver veta för att kunna hjälpa till fråga bara så kan ja fort ta reda på det.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 september 2010
Hur är det med jorden till steget?
Hur är det med spänningen i systemet?
Mät både framme på batteriet med motorn igång och sedan bak på steget. Helst skall du ligga strax uver 14V men säg mellan 13.5-14V räcker för atts teget skall hållas igång.

Varför jag frågade om hur jorden mår så hänger det ihop med strmförsörjningen och spänningsfall.
Dålig jord = mindre ström och spänning till steget = en orsak på dina problem.

Lågt systemspänning = en orsak till dina problem

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

77 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
OKej, så du är med 95% säker att det hänger på dålig strömförsöjning?

21 761 Inlägg
13 september 2010
Jag håller med Lonefox, det bör vara problem med spänningen. Gör mätningarna som han föreslår, då får du svar direkt. smile

77 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Okej ska försöka hinna med det imorgon kväll:)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
14 september 2010
En kompis till mig hade liknande fel, kunde spela på låg volym men när man vred upp så gick steget i protect. Då var felet en bränd spole, kan vara värt att kolla upp.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

1 435 Inlägg
14 september 2010
Kolla upp så att inga högtalarkablar i baslådan ligger och glappar.

Kör du med ANL eller AGU säkring till steget? Dvs glas-säkring eller en "platt" säkring.

77 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
Fann felet idag utan att mäta, fann inte multimetern så ja tänkte att ja går igenom allt en gång till, säkringen såg ju som sagt var hel ut men ja plockade isär plastkåpan å då såg jag att den hade smält lite i kanten så det hade blivit glapp.. Så jag pirka bort lite av den smälta plasten och nu fungerar det prima igen!

Mycket märkligt enligt min mening eller är detta något som är vanligt  med ANL säkringar? Har endast kört AGU förut. Beror detta på att jag har för klen säkring ( 80A ) för detta system eller vad beror det på egentligen?

1 435 Inlägg
14 september 2010
Ditt steg drar nog ganska lätt 80A om du drar på så säkringen är i underkant. Hur tjock är kabeln?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 september 2010
Det är avsäkrat med 80A men kan som Alpinaturbo säger dra mer än det.....dock kortare stunder (i vissa bastoppar) och inte kontirnueligt....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

77 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
Alpinabiturbo: 20mm

Så jag kanske borde satsa på en 100A säkring ifall den här får tendenser till samma sak igen?

Sök