2377
Sök

tickande saab 9000 motor

49 Inlägg
15 november 2006
Trådstartare
jag startade min saab 9000 efter att den stått i ett par månader och då tickade den, fick ett tips om att byta olja men det hjälpte inte. vad kan det vara för fel och vad kan jag göra åt det?

1 453 Inlägg
15 november 2006
Det kan vara ventilerna som låter, är bilen gammal så är det inget konstigt eftersom lyftare osv slits.

Race mekaniker
26 Inlägg
15 november 2006
hehe. starta bilen kall o låt den stå på tomgång tills den är så varm att fläkten startar så ska dom nog tystna. det e dom hydraliska lyftarna som tappar trycket när dom står..

Four rings to rule them all=)
Audi S4

49 Inlägg
15 november 2006
Trådstartare
har varmkört den men tickandet försvinner inte, det skumma är att tickandet bara uppstod på en gång, det började inte med ett lågt ljud utan det fanns inget ljud när jag ställde den och när jag startade den senare så tickade den.

Chef
379 Inlägg
15 november 2006
kan bero på oljan........ sen kan det va så att lyftarna kan låta illa ett bra tag för de kan ha fastnat när de stått i ihoptryckt läge ett längre tag

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 november 2006
Finns medle att blanda i oljan, redslick eller va det nu heter, kan funka...

26 Inlägg
16 november 2006
du har garanterat slamm i systemet töm oljan häll i lite disel och starta  upp den låt den gå i 2 min sen häll i helsyntet olja skall funka

5 710 Inlägg
16 november 2006
Hur länge har bilen vart igång?
Kan ta upp till en 20-30 minuter innan ljudet försvinner om tryckarna vart tomma på olja.

Är det så att det inte blir tyst kan man få byta den/de tryckarna som låter illa alternativt alla 16.
Vissa typer av tryckare som SAAB kört med genom åren går att plocka isär och rengöra vilket kan bli den billigaste lösningen.
Vilka tryckare du har beror på årsmodell....

MVH Jonas
..............

Sök