2509
Sök

Flytta över chippad styrbox? saab 9000

100 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#1
Hejsan. Jag har en saab 9000 cse 2,3T från 1995, som är chippad och startspärren är borttagen.
Sedan har jag en original saab 9000 cse 2,3T A50 från 97.
Frågan lyder. Kan jag flytta över hela styrboxen från 95an till 97an och montera magnetventil
och sen är det klart?

mvh stefan

Saab 9000

It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
16 september 2010
#2
Ja det funkar. Men du förlorar ju somsagt startspärrs funktionen i din A50 sen


394 Inlägg
16 september 2010
#3
funkar om båda är 2,3L smile

EDIT: läste snabbt, ja det funkar! smile
Senast redigerat av Von-Aron (16 september 2010)

vem fan är maptun?

100 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#4
Bobzilajnen skrev:
Ja det funkar. Men du förlorar ju somsagt startspärrs funktionen i din A50 sen

men den kommer väll tillbaka om jag sätter tillbaka original boxen?

Saab 9000

It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
16 september 2010
#5
-steff- skrev:
Bobzilajnen skrev:
Ja det funkar. Men du förlorar ju somsagt startspärrs funktionen i din A50 sen

men den kommer väll tillbaka om jag sätter tillbaka original boxen?

Ja absolut !


100 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#6
inget annat behövs göras? bara koppla dit styrboxen och montera magnetventil sen klart?

Saab 9000

100 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#7
är det svårt att bara flytta själva chippet i mellan? istället för hela styrboxen? funkar det också att göra så?

Saab 9000

394 Inlägg
16 september 2010
#8
-steff- skrev:
är det svårt att bara flytta själva chippet i mellan? istället för hela styrboxen? funkar det också att göra så?

smidigare att bara flytta över styrdonen, går på ca 5 min smile tror det är 6 skruvar och, lossa jordflätan ifrån boxen, och ta bort kontakten smile glöm inte adaptera bilen efter åt bara smile Mvh

vem fan är maptun?

It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
16 september 2010
#9
Du måste flytta över din styrbox, då all programvara sitter i Boxens ECU som är ganska trixig att löda bort, inget jag rekomenderar. Lättast är att flytta hela styrboxen smile

Montera boxen och dra Magnetventilens slangar rätt och kolla så att det är samma motorvolym på din A50, Men det antar jag att du har koll på !


2 164 Inlägg
17 september 2010
#10
Är de en box utan VSS så kan man flytta den utan problem fram o tillbaka bara hårdvaran i bilarna den ska va i är exakt samma.

/F


100 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
#11
Von-Aron skrev:
-steff- skrev:
är det svårt att bara flytta själva chippet i mellan? istället för hela styrboxen? funkar det också att göra så?

smidigare att bara flytta över styrdonen, går på ca 5 min smile tror det är 6 skruvar och, lossa jordflätan ifrån boxen, och ta bort kontakten smile glöm inte adaptera bilen efter åt bara smile Mvh

adaptera? vad menar du nu? : )

Saab 9000

100 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
#12
Men perfekt!! tack för alla svar! ska testa någon dag framöver här big_smile
sen blir MOS! ; )

Saab 9000

930 Inlägg
17 september 2010
#13
-steff- skrev:
Von-Aron skrev:
-steff- skrev:
är det svårt att bara flytta själva chippet i mellan? istället för hela styrboxen? funkar det också att göra så?

smidigare att bara flytta över styrdonen, går på ca 5 min smile tror det är 6 skruvar och, lossa jordflätan ifrån boxen, och ta bort kontakten smile glöm inte adaptera bilen efter åt bara smile Mvh

adaptera? vad menar du nu? : )

Du kopplar in boxen och åker iväg, släng i 4an sedan så gasar du vid 1700rpm upp till 3800 upprepa detta 4 - 5 gånger smile eller äre jag som har missuppfattat det där?
Senast redigerat av Kamulen (17 september 2010)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

394 Inlägg
17 september 2010
#14
Kamulen skrev:
-steff- skrev:
Von-Aron skrev:

smidigare att bara flytta över styrdonen, går på ca 5 min smile tror det är 6 skruvar och, lossa jordflätan ifrån boxen, och ta bort kontakten smile glöm inte adaptera bilen efter åt bara smile Mvh

adaptera? vad menar du nu? : )

Du kopplar in boxen och åker iväg, släng i 4an sedan så gasar du vid 1700rpm upp till 3800 upprepa detta 4 - 5 gånger smile eller äre jag som har missuppfattat det där?

yes! varmköra bilen med är ett + roll
detta görs för att bilen ska vänja sig vid nya programmet. sedan intervallerna 2 000 RPM - 4500 RPM x 4 smile


om man ska vara riktigt petig, och ganska onödig ska man lägga av minus polen innan man byter box med smile ( inte nödvändigt )

vem fan är maptun?

100 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
#15
All right!! Låter ju inte alls för svårt big_smile

Saab 9000


Sök