nijo skrev:
pga rasad koppling funderar jag på att köpa en fyrpuckad sinterkoppling med starkare tryckplatta och kankse till och med lätta svänghjulet. nån som vet vad effekten av detta kommer att bli i olika körförhållanden?
Sinterlamellen gör att du får en lite annorlunda känsla i kopplingen när du ska köra iväg.
Det positiva med den ihop med en starkare tryckplatta är att den klarar av att överföra mycket mer vridmoment än originalkopplingen.
Puckarna sliter lite mer på tryckytorna hos svänghjulet och tryckplattan men inte så att det stör. Innan byte bör du passa på att plana av ytorna lite för att säkerställa att de är absolut släta och fina. Då håller det bättre och längre och puckarna får full kontakt med planytorna. Det är viktigt att du kör in den lugnt så att ytorna hinner slita ihop sig med varandra innan du belastar kopplingen fullt ut.
Den fungerar så här.
Frikopplat precis som en vanlig koppling men kräver lite mer pedalkraft pga den starkare tryckplattan. När du ska hitta dragläget så slirar det en kort stund, puckarna värms upp och kopplingen hugger tag. Inte så mycket att det stör men ändå med en avsevärd skillnad mot original där du kan stå och slira ganska länge vid ett rödljus i svag uppförsbacke.
Sedan finns det olika typer av sinterlameller. 4-puckad, 6-puckad, singel/dubbel/trippel-skivade, dämpade och odämpade. Den dämpade har ett fjäderpaket i centrum som tar upp den första stöten som uppstår när kopplingen griper tag. Det skonar växellådan mer än den odämpade som överför kraften direkt.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … mage=19463En fyrpuckad blir snabbare varm än en sexpuckad och hugger tag snabbare. En sexpuckad har mer yta att värma upp och är något lite mera slirbar. En skivkoppling överför mer vridmoment ju fler skivor den har.
Lättar du svänghjulet kommer du märka det på att motorn svarar bättre när du gasar. Den känns helt enkelt rappare. Vid kraftig lättning kommer du känna att du behöver hålla ett högre varv på motorn vid ivägkörningsögonblicket för att motorn inte ska tjuvstoppa för dig. Det beror på att det är mindre massa som roterar och den lagrade rotationsenergin är mindre.
Summering: Motorn känns rappare, kopplingen orkar överföra mer vridmoment, du får lära dig hantera kopplingen på ett nytt sätt (inte alls svårt, bara lite annorlunda).
Lycka till.