2836
Sök

Vad säger ni om det här? (Medelmåttligt ljud antar jag)

1 400 Inlägg
19 september 2010
Om du bara vill ha ett slutsteg och driva både ett framsystem och en bas så ska du satsa på ett 4-kanals steg. Då kan du ha två kanaler till framsystemet och brygga dom två andra kanalerna till basen.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 september 2010
Eller ett 5-kanals steg om man vill driva bas och framsystem med mycket effekt alternativt bas fram och baksystem.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 400 Inlägg
20 september 2010
ChriZtoffer skrev:
Eller ett 5-kanals steg om man vill driva bas och framsystem med mycket effekt alternativt bas fram och baksystem.

Nu ska vi nog inte förvirra honom mera roll

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

55 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
micke7406 skrev:
ChriZtoffer skrev:

Hmm det här blev jävligt komplicerat tongue

Hur gör dom flesta? Det är trots allt en liten bil från 70 talet som grejerna ska i.

Tex: http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=184 Med en hertz högtalare?
Dock står det inget 1x? watt i 4 ohm?

3 466 Inlägg
20 september 2010
ChriZtoffer skrev:
tjennare skrev:
micke7406 skrev:

Det räcker med en kanal(Monoblock)
Köper du basen med enkel 4ohm spole så belastas steget i 4ohm och spelar med bra kontroll.
Köper du basen med 2x4 ohm spole så kan du belasta steget i 2ohm och få ut mera effekt från steget men får i gengärd sämre kontroll.

Okej så alltså borde då 4ohm va bättre för mig?

Har man 2 kanals steg om man ska ha 2 bas högtalare då eller?

Om jag ska koppla in vanliga högtalare i framtiden kommer det då gå med ett 1 kanals steg?

När jag kollar på infon om 1 och 2 kanals stegen så skiljer det sig bara när det står 2x.
I 1x så står båda på 200w med 4ohm och det skiljer 800 i pris?

Flerkanals steg (2, 3, 4 o.s.v) har man normalt sett till fram/baksystem, bas/ar driver man med monoblock oavsett antal. Går även att driva basar med flerkanalssteg men monoblock brukar vara att föredra, om man inte har en väldigt lättdriven 4Ohms bas, då kan ett 2-kanals steg vara mer ekonomiskt.

Jag gjorde en enkel jämförelse en gång då jag hade ett 2kanaligt steg och ett monoblock.
Samma tillverkare och båda digitala.
2-kanalssteget var specat till 550wrms bryggat i 4ohm och monoblocket var specat till 550w i 4ohm.
Basen var en billig 10" med enkel 4ohm spole.

Det 2-kanaliga steget spelade på ganska ok, tråkigt basljud med taskig kontroll på basens konutslag och den slog igenom kraftigt.
Bytte till monoblocket och märkte som väntat att kontrollen var betydligt bättre och mer musikalisk. Basen lät betydligt bättre och mer kontrollerat. Slog inte igenom lika lätt och lät både rappare och djupare. Det lät helt enkelt som en annan, dyrare bas. När jag sedan testade på db-mätaren hade jag höjt mig med ca 3db enbart tack vare kontrollen...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 september 2010
micke7406 skrev:
ChriZtoffer skrev:

Hehe okej då, var bara ett förslag beroende på vad han ska ha för system. wink

tjennare skrev:
micke7406 skrev:
ChriZtoffer skrev:

Hmm det här blev jävligt komplicerat tongue

Hur gör dom flesta? Det är trots allt en liten bil från 70 talet som grejerna ska i.

Tex: http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=184 Med en hertz högtalare?
Dock står det inget 1x? watt i 4 ohm?

Det slutsteget är 4-kanals, därmed så anges effekten för alla 4 kanaler = 4x???Wrms. För monoblock däremot som är enkanals så anges effekten 1x???Wrms. Det där steget duger bra för att driva framsystem och en lättdriven bas med.

M_icke_ skrev:
...Jag gjorde en enkel jämförelse en gång då jag hade ett 2kanaligt steg och ett monoblock.
Samma tillverkare och båda digitala.
2-kanalssteget var specat till 550wrms bryggat i 4ohm och monoblocket var specat till 550w i 4ohm.
Basen var en billig 10" med enkel 4ohm spole.

Det 2-kanaliga steget spelade på ganska ok, tråkigt basljud med taskig kontroll på basens konutslag och den slog igenom kraftigt.
Bytte till monoblocket och märkte som väntat att kontrollen var betydligt bättre och mer musikalisk. Basen lät betydligt bättre och mer kontrollerat. Slog inte igenom lika lätt och lät både rappare och djupare. Det lät helt enkelt som en annan, dyrare bas. När jag sedan testade på db-mätaren hade jag höjt mig med ca 3db enbart tack vare kontrollen...

Där ser man! Men fortfarande så brukar det generellt bli billigare att driva en lättdriven 4Ohms bas med ett bryggat 2-kanals (eller 4-kanals) steg än med ett monoblock. Jag föredrar dock monoblock till bas men många vill inte lägga mycket pengar på ljud och då får man tänka lite annorlunda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

55 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
Svårt att bestämma sig :p Känns lite väl mycket att ha 2 slutsteg å grejjer. kommer jag kunna koppla in 1 bas och 1 högtalare i ett 2 kanals steg?

16 197 Inlägg
20 september 2010
tjennare skrev:
Svårt att bestämma sig :p Känns lite väl mycket att ha 2 slutsteg å grejjer. kommer jag kunna koppla in 1 bas och 1 högtalare i ett 2 kanals steg?

kan å kan... klart att de går men de kommer inte funka nå vidare.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 september 2010
tjennare skrev:

Om du ska ha framsystem (två högtalare fram) och bas, kör på ett 4-kanals alternativt 3-kanals steg. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (20 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

55 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
tjennare skrev:

Om du ska ha framsystem (två högtalare fram) och bas, kör på ett 4-kanals alternativt 3-kanals steg. smile

Jo blir nog 4-kanals nu. Men ett mono steg locker även för det dära lilla extra smile

Sök