3690
Sök

Byta motor - 142/240/740

Thedriftking
24 september 2010
Trådstartare
hejsan

går i tankarna om att köpa 142/240/740 och byta motor i den utan att behöva besikta som ombyggt fordon, utan bara reg besikta den.

vart går "kraven" hos dessa bilar? alltså hur mkt hk/nm + om man behöver göra nått inför reg besikningen.

skulle va till stor hjälp ifall nån kunde ta sin tid och skriva va du/ni vet för att hjälpa mej

t.ex jag är lite sugen på att köpa en 240 och sätta i en glt 5 clindrig från 850 på 170hk? elr en bmw 325 sexa från e30. skulle det gå utan "ombyggt fordon"?

566 Inlägg
24 september 2010
Tex som på 240-75 så behöver du ventilerade skivor och papper på hk antal på motorn du stoppar i. Elr reg nr från bilen du tar motorn.

Thedriftking
24 september 2010
Trådstartare
81an skrev:
Tex som på 240-75 så behöver du ventilerade skivor och papper på hk antal på motorn du stoppar i. Elr reg nr från bilen du tar motorn.

okej, men hur mkt hk/nm tillåter volvo i 240 då?

1 679 Inlägg
24 september 2010
740 har 240hk som gräns smile kommar inte riktigt ihåg nm smile
men en t5a från en 850 går i med bara reg bes smile

290 Inlägg
24 september 2010
i 142 tillåter dom 180hk och 216nm men då måste ha special belägg och hårdare bussningar samt dämare/fjädrar.

i 240 tillåter dom 220hk och 275nm då måste du ha ventilerade skivor fram samt en 1031 bakaxel.

och i 740 tillåter dom 238hk och 328nm och då måste du ha hårdare dämare och fjädrar samt utväxlingen på 1ans växel ej får vara över 2.95 i utväxling.

Allt är enligt SFRO:s bygghandbok.

Thedriftking
25 september 2010
Trådstartare
JimmyAndersson: Låter bra! tack big_smile

volvofucker: tack för super info! nu blire att sitta o fundera på vad som blir bäst/roligast projekt smile

290 Inlägg
25 september 2010
Thedriftking skrev:

volvofucker: tack för super info! nu blire att sitta o fundera på vad som blir bäst/roligast projekt smile

ett förslag är att du slänger ner en b234f motor i en 142a big_smile håller själv på med de och då hamnar du PRECIS inom ramarna vad besiktningen godkänner big_smile  + att du kan få till en riktig gat dräpare då big_smile

Thedriftking
25 september 2010
Trådstartare
volvofucker skrev:
Thedriftking skrev:

ett förslag är att du slänger ner en b234f motor i en 142a big_smile håller själv på med de och då hamnar du PRECIS inom ramarna vad besiktningen godkänner big_smile  + att du kan få till en riktig gat dräpare då big_smile

ja, 16v:aren är ett alternativ big_smile men rätt så sugen på en 5 cylindrig ^^ typ från 850 gl/glt (140/170 hk, 200/220nm)

går det att bänka motorn och sen visa upp pappret från bänkningen? för efter några år så tappar ju en motor effekt så då kan man ju kanske få i en motor som egentligen har mera osv wink

290 Inlägg
25 september 2010
Thedriftking skrev:
volvofucker skrev:
Thedriftking skrev:

ja, 16v:aren är ett alternativ big_smile men rätt så sugen på en 5 cylindrig ^^ typ från 850 gl/glt (140/170 hk, 200/220nm)

går det att bänka motorn och sen visa upp pappret från bänkningen? för efter några år så tappar ju en motor effekt så då kan man ju kanske få i en motor som egentligen har mera osv wink

de går absolut big_smile  bara du åker och får bänkat bilen med motorn i innan besiktningen så du har papper på vad det är för effekt i  motorn big_smile

Thedriftking
25 september 2010
Trådstartare
volvofucker skrev:
Thedriftking skrev:
volvofucker skrev:

de går absolut big_smile  bara du åker och får bänkat bilen med motorn i innan besiktningen så du har papper på vad det är för effekt i  motorn big_smile

fint big_smile fan va sugen jag vart på att inhandla en motor + bil nu o börja bygga big_smile men dock inte pengar till det än, får vänta några månader till sad

290 Inlägg
25 september 2010
Thedriftking skrev:
volvofucker skrev:
Thedriftking skrev:

fint big_smile fan va sugen jag vart på att inhandla en motor + bil nu o börja bygga big_smile men dock inte pengar till det än, får vänta några månader till sad

de e RIKTIGT dyrt att bygga en rolig och hållbar bil tyvärr sad har räknat lite på mitt bygge och de skulle gå på  ca 70 000kr utan låda,bakaxel. men då är de helsmidd motor och soppa system som heter duga och massa små plock som kostar hmm men de e ju iaf riktigt roligt att bygga big_smile

Thedriftking
25 september 2010
Trådstartare
volvofucker skrev:
Thedriftking skrev:
volvofucker skrev:

de e RIKTIGT dyrt att bygga en rolig och hållbar bil tyvärr sad har räknat lite på mitt bygge och de skulle gå på  ca 70 000kr utan låda,bakaxel. men då är de helsmidd motor och soppa system som heter duga och massa små plock som kostar hmm men de e ju iaf riktigt roligt att bygga big_smile

dyrt men roligt smile

fast jag har till en början, en plan att köra org. senare börja trimma osv smile
t.ex köpa en 142 o bygga en 16v, sen nått år efter bygga turbo / vass sug + väghållning ^^

290 Inlägg
25 september 2010
Thedriftking skrev:
volvofucker skrev:
Thedriftking skrev:

dyrt men roligt smile

fast jag har till en början, en plan att köra org. senare börja trimma osv smile
t.ex köpa en 142 o bygga en 16v, sen nått år efter bygga turbo / vass sug + väghållning ^^

det är precis de jag oxå tänkt på big_smile men för mig blir de nog en centrifugalkomressor eller sug trimmat big_smile klarar inte av att vara som alla andra  tongue har funderingar på att köpa en till 16v och bygga vid sidan om ;D

Thedriftking
25 september 2010
Trådstartare
volvofucker skrev:
Thedriftking skrev:
volvofucker skrev:

dyrt men roligt smile

det är precis de jag oxå tänkt på big_smile men för mig blir de nog en centrifugalkomressor eller sug trimmat big_smile klarar inte av att vara som alla andra  tongue har funderingar på att köpa en till 16v och bygga vid sidan om ;D

ofan, låter spännande! big_smile

jag ä'r sugen på turbo mest, för det är "billigast" i längden wink

Sök