2277
Sök

Kylarvätska, Volvo 850 - 94 GLT

664 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjabba!

Jaja, den verkar läka i min bil (Volvo 850 - 94 GLT) Men det är inget man upptäcker, ingen på marken under bilen, och inget i motorrummet eller runt någon slang. Den enda som är kvar är väl i så fall topp packning eller toppen? Men om det skulle vara en spricka i toppen så beror det på att bilen gått för varm, vilken den i alla fall inte gjort i min ägo.

Men vad precis händer då, rinner det ut genom avgasröret eller ner oljan? Oljan ser JÄTTE fin ut faktiskt, så tror inte att det kan vara det?

Funderar att plocka upp toppen och byta packningen i alla fall, kan ju absolut inte vara så dyr skulle jag tro.

Tacksam för svar... som vanligt!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
7 januari 2010
#2
hejdu, hur mkt vatten försvinner då?
i min t5;a så får jag fylla på vatten på 300mil, var likadant med gamla motorn, inga synliga läckage nånstans varken inåt eller utåt, så jag kör och fyller på lite då å då ja bara wink tongue

664 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#3
Så här ligger det till, jag hade nästan fullt när bilen var varm... men när den var kall, så var det nästan på minimum.

Detta på bara en dag, men sedan spökar tempen lite grann, i alla fall mätaren, när bilen står still och är igång så pekar den <b>helt åt höger</b>, alltså är i mitten, men när jag börjar köra så sjunker den ibland ganska kraftigt ibland, till ibland bara 25%. Den stiger dock aldrig över 50%.

Hoppas ni förstår mina %, alltså 50% är mitten där den brukar visa när den är varm.

Kan det bero på termostaten eller, tänkte har en ny liggandes, eller beror det på tempgivaren?
Senast redigerat av Retepoj (7 januari 2010)

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
7 januari 2010
#4
när bilen blir  varm så ökar/expanderar jju vattnet, men alltså behållaren blir inte tom? bara att det blir mer och mindre när den är kall/varm?
att det blir typ på max när den är varm och typ på min när den är kall är helt normalt..
sen att den pendlar i temperatur beror garanterat på termostaten.

Mvh

664 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#5
tal0n skrev:
när bilen blir  varm så ökar/expanderar jju vattnet, men alltså behållaren blir inte tom? bara att det blir mer och mindre när den är kall/varm?
att det blir typ på max när den är varm och typ på min när den är kall är helt normalt..
sen att den pendlar i temperatur beror garanterat på termostaten.

Mvh

Skiljer det verkligen så mycket när den är kall och varm? Alltså ska ALDRIG fylla på kylarvätska till max när bilen är kall?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
8 januari 2010
#6
Retepoj skrev:
tal0n skrev:
när bilen blir  varm så ökar/expanderar jju vattnet, men alltså behållaren blir inte tom? bara att det blir mer och mindre när den är kall/varm?
att det blir typ på max när den är varm och typ på min när den är kall är helt normalt..
sen att den pendlar i temperatur beror garanterat på termostaten.

Mvh

Skiljer det verkligen så mycket när den är kall och varm? Alltså ska ALDRIG fylla på kylarvätska till max när bilen är kall?

näe gär du det så kan det bli tokfullt när den blir varm, är du osäker kolla i instruktionsboken för hur det skall vara exakt., jag fyller på till strax över min på min när det behövs. smile

629 Inlägg
8 januari 2010
#7
Nivån ska ligga mellan min och max med KALL motor!


664 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#8
Ja, men hur som helst... Så hade jag bilen på tomgång i 20 minuter och såg att den läkte, såg lite grann glykol på snön...

Ska pröva trycka systemet i veckan.

471 Inlägg
8 januari 2010
#9
Jag skulle föreslå att du börjar med att byta termostaten,och sedan gå vidare med tempgivaren om inte tempen kommer upp till 50% .
Jag hade nåt liknande problem med min mätare,den gick inte alltid upp till 50%.
Provade att byta termostaten,men samma problem tills jag bytte tempgivaren
Kolla även locket på expansionkärlet och expansionskärlet,inte ovanligt att det blir sprickor i locket på expansionkärlet.


664 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#10
Okej. Men tänkte vart det är vanligast att det läcker, finns det något sånt ställe? Det kan väl inte vara i toppen det läcker? För det borde väl förbrännas/ångas i så fall, eftersom det inte är mycket som läcker?
Sedan att det läcker fån toppen är väl det värsta?

Annars kan det väl vara slangar, kylare osv? Såg ju att det läkte under från bilen efter jag flyttat den, så jag kunde ju inte se vart det kommer ifrån.

Men blir väl att byta termostat, sedan tempgivaren, men vart sitter den på en Volvo 850 GLT 20V?
Alltså tempgivaren, för termostaten sitter ju så bra att det inte finns typ tongue.

Tacksam för svar.

471 Inlägg
8 januari 2010
#11
Tempgivaren sitter precis jämte termostaten,tror det är på högra sidan(sett framifrån).
Kolla även upp gavlarna på kylaren,jag bytte min efter att ha upptäckt ett litet läckage på den högra sidan(sett även det framifrån).


664 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#12
Loci skrev:
Tempgivaren sitter precis jämte termostaten,tror det är på högra sidan(sett framifrån).
Kolla även upp gavlarna på kylaren,jag bytte min efter att ha upptäckt ett litet läckage på den högra sidan(sett även det framifrån).

Okej, ska titta upp det där i veckan. Min bror är bilmekaniker, men han är lite less att jag frågar saker hela dagarna, så därför skriver jag en del här tongue...

Man lär ju se fort vart de läcker när man trycker systemet smile. Bara rädd att det är något spricka i blocket typ eller i toppen eller något, tänker alltid det värsta tongue...

Trevlig helg!

357 Inlägg
1 oktober 2010
#13
kolla termostat huset de var en spricka i min och de var därifrån vattnet försvann......
Om du har en 10v 850 så har jag ett termostathus som ligger fick fel till min 20v .
skriv i gästboken annars



Sök