3765
Sök

TIPS SNABBT! Beställas slutsteg till ny bas!!

2 665 Inlägg
26 september 2010
Tryck_o_pys skrev:
pratade med han ägaren nu. och han sa att basen låg på 1500W rms
och sedan så skall han sälja ut allt pga han skall stänga ner versamheten. så allt skall säljas ut!
han skall kolla efter slutsteg imorgon o sedan hör han av sig.

Men vad förslår ni för slutsteg?
kan ni inte länka några? smile

Tacksam för alla snabba svar

En bas ligger aldrig på 1500w. Basen innehåller ingen effekt alls. Det är slutsteget som skickar effekt till basen. Alltså spänning o ström. Basen tål en viss effekt innan tråden i talspolen blir så varm att den går av.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
26 september 2010
Tryck_o_pys skrev:
Det är de asså?
ändå sa jag till han jag vill ha ett steg som orkar driva basen. och bara basen. jag kommer endast köra basen på steget.
men okey. då får jag leta efter ett nytt steg!

Då sålde han det steget bara för att bli av med det. Du har ett låda innehållande 4st slutsteg. (4x70watt 4ohm). Du behöver 1st eller max 2.

Eftersom steget är så klent i 2ohm o bara ger 100watt. Ingen ide att lasta ner det steget.
Så bör du seriekoppla spolarna o bryggkoppla halva steget. Andra halvan sitter bara där till ingen nytta.
Koppling nr 3 uppifrån på papperet du visar.

Du har alltså 140watt till en 15" bas. Jag brukar sällan säga att du behöver mera effekt men nu gör jag det. En så stor bas behöver både mkt spänning o ström för att låta skapligt.

JAg tycker också du ska använda det till fullregister högtalarna i bilen (på 4ohm)

O köpa ett lämpligt steg till basen.
Egentligen lämna tillbaka det o säga att han lurat på dig helt olämpliga saker.
(men så kan det bli om man inte vet vad man gör)
(bra affär gör du när du vet mer än säljaren, o det är inte svårt)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 914 Inlägg
26 september 2010
detta steg skulle nog passa dig, http://www.blocket.se/blekinge/Mds_apx_ … =2&w=3
passa dig bara för att inte ge det steget nog med ström, det kräver REJÄLT med ström för att inte bränna basen tongue

2 415 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
Ja exakt. det är de jag har!
Nej jag vet inte vad det är för spole häller, hehe, det är överkurs för mig smile hehe

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Designer.
1 260 Inlägg
30 september 2010
robin-olsson skrev:
kolla snabbt på de bara  men de verkar bara vara  avsäkrat på på säkringar så det är säkert inte så mkt krut i de ?( vad är de för märke aldrig hört talas om) :s  köp beg  kicker lr nått . tror du får mer för pengarna

mvh robban. skicka pm om du vill ha steg

Vaa?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

5 Inlägg
30 september 2010
kolla igenom lite snabbt om du vill ha ett strömstarkt steg med mkt  effekt kolla effter ett sånt här! Sinus live sl a3000 . inte den bästa kvaliten på ljud men  mer effekt än vad du behöver;)  mvh robban

1 785 Inlägg
30 september 2010
Basen kräver inte speciellt mycket effekt för att kunna spela normala ljudtryck. Du bör kunna spela helt okej med 4-kanalsteget och en talspole över varsin brygga. Eftersom basen har dubbla 4ohms talspolar matchar det steget bra. Det du bör göra är att kontrollera inställningarna när det gäller filter, gain, bassboost m m.

Detta är ingen direkt värstingbas utan en ganska enkel bas i budget segmentet. Vad har du för huvudenhet och hur kraftig signal har du där? Ju svagare signalen är ju högre måste du ställa gainen på steget. Har du en CD med inbyggt filter bör du även se vad det är inställt på.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 415 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Jag tackar för all hjälp!
Jag hade lakt detta lite på hyllan!
men skall försöka koppla om det, och köpa en rca kabel!
Hur mäter jag signalen?

2 415 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Basen kräver inte speciellt mycket effekt för att kunna spela normala ljudtryck. Du bör kunna spela helt okej med 4-kanalsteget och en talspole över varsin brygga. Eftersom basen har dubbla 4ohms talspolar matchar det steget bra. Det du bör göra är att kontrollera inställningarna när det gäller filter, gain, bassboost m m.

Detta är ingen direkt värstingbas utan en ganska enkel bas i budget segmentet. Vad har du för huvudenhet och hur kraftig signal har du där? Ju svagare signalen är ju högre måste du ställa gainen på steget. Har du en CD med inbyggt filter bör du även se vad det är inställt på.

nu gick jag och köpte en rca bryggare. och koppla om de.men man kan bara spela på 1 kanal åt gången!
och jag provade att brygga de. och då spelade skitfint! men när jag gick bak och kolla efter 5-10 min så kände jag att de luktade lite bränt.. så jag koppla från basen. har jag bränt basen nu eller?

Sök