4040
Sök

Död Saab

25 Inlägg
19 november 2006
Trådstartare
#1
Har fått problem med min saab 9000 -91

för ett par veckor sen så började problemet.
Första gången jag märkte detta så försvann värmen i kupen och laddningen försvann
när mätaren visade ca 10 volt så började fläkten att leva sitt egna lilla liv stänga av och slå igång automatiskt.. och det gick inte heller att stäng av fläkten.
Tempmätaren gick upp på rött så då stannade jag till och stängde av bilen vilket jag inte skulle ha gjort. Vägrade att starta efter det.

Fick tillslut hjälp med startkablar och bilen funka som han skulle fick värme i bilen och laddningen funka som den skulle började rulla hemmåt och fläckten börjar igen av/på.
Frikopplar och varvar upp bilen. laddar till lite och tempmätaren som åter ligger på rött åker ner till normal värme och fläkten går som den ska igen.

fick göra så ett par gånger för att komma hem.

satt och klura lite på varför han gick upp i värme så förbannat. kollade kylarvätska.. det fanns.. och glykol var det i bilen så att det var -10 grader skulle ju inte vara nått problem. hade ju funkat innan han började så här och då hade jag ju kört över 5 mil redan.
Har gnisslat ett tag i motorrummet... kollade drivremmen och den såg ok ut.
Startar upp bilen igen och lyssnar i motorrummet.. låter som om det är vattenpumpen som gnisslar. kanske är den som inte vill funka därför han gick upp i värme?

Dagen efter ska hämta tanten i stan... börjar köra och bilen funkar som den ska.
efter nån mil så raslar det till lite smile . kollar till i bakspegeln om det var nått jag körde på inget som jag kan se och bilen funkar som den ska. kommer fram och fläkten börjar och fladdra igen hmm åker hem och öppnar huven och ser att bara "halva" drivremmen är kvar big_smile
Rullar tillbaks till stan lite försiktigt och hoppas att andra halvan håller tills vi kommer fram vilket den gör.
Byter remmen vilket var ganska smidigt.
Bilen funkar kanon... har gjort så nu sen jag bytte.. tills i morse... åkt 6 mil och inga problem förens man rullar upp på infarten här hemma.. då spottar fläkten ur sej kall-luft och laddningen försvinner.

Vad är det för fel? nu vägrar bilen att starta igen.

Såååå deeeeeeeeeeee sååååå :P

21 761 Inlägg
19 november 2006
#2
Att det kommer kalluft från fläkten och att laddningen slutar fungera tycker jag kan höra ihop med eventuellt läckande vattenpump, syns det något läckage där?

Om det läcker ut kylarvatten så kan det kanske börja att slira på remmen, då laddar den dåligt och det blir dålig cirkulation i vattensystemet. Nu är jag inte helt säker på att det verkligen beter sig så här vid ett vattenläckage men det låter troligt tycker jag.

Att bilen vägrar starta kan ju iof bero på att batteriet har blivit urladdat, annars vet jag inte. Tycker att det låter väldigt lite med 10V bara för att generatorn inte laddar, spänningen borde ligga över 11V iaf.

Vad menar du med att den vägrar starta, går inte startmotorn runt eller?
Senast redigerat av Drönirettab (19 november 2006)

25 Inlägg
19 november 2006
Trådstartare
#3
Var ute nyss och provade att starta bilen.. startmotorn går 2-3 varv sen orkar han inte mer. för lite kräm i batteriet
Har kollat efter läckage men inte hittat nått och jag behöver inte fylla på nått kylarvatten heller.. alla slangar är hela och torra.

Såååå deeeeeeeeeeee sååååå :P

3 295 Inlägg
19 november 2006
#4
det kan vara jättestort glapp i lagret i vattenpumpen.. det hände på  min pappas aero.. det läckte minimalt med vatten och så gick tempen upp högre än vanligt... så byt pump och kolla över alla eventuella jordkablar i motorutrymmet..

MVH Johan


Smålänning
7 883 Inlägg
19 november 2006
#5
Låter som det är någon kombination av glappkontakt och vatten. Kan kanske vara termostaten som spökar i kombination med vattenpumpen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
19 november 2006
#6
RayDaX skrev:
Var ute nyss och provade att starta bilen.. startmotorn går 2-3 varv sen orkar han inte mer. för lite kräm i batteriet
Har kollat efter läckage men inte hittat nått och jag behöver inte fylla på nått kylarvatten heller.. alla slangar är hela och torra.

Ok. Det första du bör göra är att ladda upp batteriet, eftersom det bara orkade dra runt startmotorn ett par varv så är det väldigt urladdat. Det kan ta kanske ett dygn eller så beroende på vilken laddare du har. Kolla även kablarna vid batteriet och generatorn så att allt ser schysst ut där.

När batteriet är laddat och alla kablar är kollade så kan du testa att köra bilen igen och se om felet uppträder. Har du tillgång till en syraprovare så använd den för att verkligen se att batteriet är fulladdat, med syraprovaren kan du se om någon cell i batteriet eventuellt har tagit stryk.
Senast redigerat av Drönirettab (19 november 2006)

5 710 Inlägg
20 november 2006
#7
RayDaX skrev:
Startar upp bilen igen och lyssnar i motorrummet.. låter som om det är vattenpumpen som gnisslar. kanske är den som inte vill funka därför han gick upp i värme?

Mycket troligt.
Känn på vattenpumpens remskiva, glapp=kass pump.
Skulle kunna förklara både oljud, hoppade remmen, värme och laddningsproblemen.

MVH Jonas
..............


Sök