som rubriken säger så tänkte ja byta topp, och undrar vad som behöver göras. hört att ja måste svarva ur kolvarna eller byta till turbo kolvar. hur blir de effekt mässigt? vx kam som sitter i 631 vx3 i 531an.
Varför byta till 631? Speciellt om du redan har en 531:a. Nåt med kolvarna lär du defintivt göra, annars komemr det inte att funka. Det va ju grejen med 631:an, nämligen att förbränningsrummet "ligger" i kolvtoppen.
vill byta för att testa hur den toppen är att köra med. sen ja satte på 531an så har den gått konstigt går inte alls som den ska. slö som bara den... vet att de inte e något förbrännings utrymme i toppen eller inte nått som e värt att nämna iaf.. men om ja inte byter kolvar hur funkar de? för mkt komp?
[img]Hur mkt bör jag svarva ner kolvarna? Hur högt komp kan jag köra med utan att förstora motorn? Tanken är att få så högt komp som möjligt utan att skadlig allt för mycket. Mvh joakim[/img][img][/img]
Du måste ha k-kolvar för att de ska fungera. Svarvar du ner hela kolvarna så pass så ventilerna går fritt så har du inget kvar. Motorn går inte ens runt med orörda standardkolvar.
And by the way, 631 är som en 530 topp flödesmässigt så du gör ju i alla fall ett ordentligt nerbyte.
Nu är det nog bara jag som tycker men 531 med VX3 är nog bland det bästa som Volvo satte ihop. Sen att det finns bättre kammar vet jag men en bättre orginalkam till sug finns nog inte