3864
Sök

Behöver tips och råd om ombyggnad av styrningen

39 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
har lite funderingar på hur man ska slippa ratta ihjäl sig i vinter, vill få så lite rattande som möjligt men hjulen ska svänga på som vanligt. ska man börja bråka med kuggstången eller vad ska man göra? någon som gjort detta eller som kan de kan väl ge lite tips o råd:) har en volvo 740 gle -88

//jonte
Senast redigerat av jonte_M (8 oktober 2010)

Tvivlare
2 266 Inlägg
8 oktober 2010
finns korta styrväxlar att köpa hos b.la. sellholm. Men är de bara till vinterbilen är de inte lönt. Ska tydligen finnas nån form av styrutväxlare också, men har aldrig sett nån sån.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

39 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
okej tänkte om de fanns någon enklare variant av ombyggnad, va bara en tanke ja hade men tack iallafall

227 Inlägg
8 oktober 2010
Finns utväxlingar att sätta på rattstången, typ 1:1,5 eller 1:2
Kräver viss ombyggnad av rattstången men är ett billigt alternativ om man inte lyckas hitta en kort styrväxel beg.
Googla på typ steering quickener

KHRacing
8 oktober 2010
Kolla in DanneJ´s projekttråd.

761 Inlägg
8 oktober 2010
jonte_M skrev:
okej tänkte om de fanns någon enklare variant av ombyggnad, va bara en tanke ja hade men tack iallafall

Enklare variant?
Bygga om är aldrig enklare än att bara byta ut.

Och framförallt så blir aldrig någonting billigt, enda alternativet då är att kapa styrarmarna och svetsa om dom, men det hade jag aldrig vågat köra med själv.

Kolla min projekttråd, mina adaptrar gör kortare styrning, mer styrvinkel och 0 i ackeman, alltså "värsting" prylar i driftingsammanhang

39 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
såg fint ut, me allstå så som jag förstog ju kortare styr stänger ju snabbare svänger de? eller har jag uppfattat de fel?tongue

KHRacing
8 oktober 2010
jonte_M skrev:
såg fint ut, me allstå så som jag förstog ju kortare styr stänger ju snabbare svänger de? eller har jag uppfattat de fel?tongue

Inte snabbare, desto mera med samma rattvarv

Sök