3749
Sök

V8 318 plana topp hur många mm?

egen företagare
21 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
tjena har en b250 van som jag pillar med. Och tänkte plana topparna. Frågan är om någon möjligtvis vet hur mycket jag kan plana topparna innan ventilerna går i kolvarna.  Bilen är från 88. Och motorn är en
318i. Någon som vet ? Annars får jag krångla med och mäta själv.  Tack på förhand  nille

fick frågan härom dagen vilken låt vill du ska spelas på din begravning (enkelt svar)
high way to hell -ACDC

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
8 september 2010
mallossi skrev:
tjena har en b250 van som jag pillar med. Och tänkte plana topparna. Frågan är om någon möjligtvis vet hur mycket jag kan plana topparna innan ventilerna går i kolvarna.  Bilen är från 88. Och motorn är en
318i. Någon som vet ? Annars får jag krångla med och mäta själv.  Tack på förhand  nille

Ventilerna är inte det största problemet... Insuget passar bajs när du planar topparna för mycket.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

egen företagare
21 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
men ca mm för insuget kan man ju plana det med

fick frågan härom dagen vilken låt vill du ska spelas på din begravning (enkelt svar)
high way to hell -ACDC

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
8 september 2010
mallossi skrev:
men ca mm för insuget kan man ju plana det med

Svårt och mycket mixter med att få rätt vinkel mot topparna. Söker du högre komp är byte av kolvar/toppar rätt väg att gå.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

21 Inlägg
10 september 2010
håller med hotrodder, blir enklare i slutändan genom att byta toppar/kolvar smile

egen företagare
21 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
har fixat problemet nu  det krävs 1,5 millimeter innan insuget börjar körva när det väl börjat kärva får man bygga distanser i vinkel så man får en jämn tryckbelastning på insugsplattorna  lätt fixat när man får  fram rätt millimeter . skulle där nu uppstå problem med att kolvarna tar i ventilerna  så kan man fräsa förbrännings rummet ca 0,20-0,30 millimeter(beror på hur förbränningsrummet ser ut) för gör du mer i toppen håller den inte . skulle det ändå ta i så kan du utan problem hyvla av 3millimeter på kolvarna om inte mer  beroende på vad det är för kolv du har som sagt lätt fixat när man fick fram rätt millimeter från start   ps  tack för svaren hade gärna visat er massa bilder på min van  som motorn sitter i men får inte ha bilen upplagd

high way to hell -ACDC

Sök