3759
Sök

Mono steg drar mycket spänning.

214 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Jag har haft ett fungerande ljudsystem, allt funkar som de ska tills nyligen verkar de slå mer i basarna, som att basarna orkar mindre.
Drar jag på basen och spelar som vanligt så kan volten variera mellan 12.9-13.5 volt enligt min stereo samt multimeter när jag mäter på batteriet men mäter jag på generatorn så går den mellan 13.4-13.8 volt.
Tar jag jord från batteri och plus på generatorn så ligger den runt 13.4-13.8, vad kan felet vara?
Kan det vara plusen mellan batteri - startmotor - generator? Eller helt enkelt glapp någonstans?
Senast redigerat av TTW (30 september 2010)

21 761 Inlägg
30 september 2010
Eftersom spänningen visade samma när du flyttade ena mätpinnen från generatorns minus till batteriets minus så bör det vara dålig kontakt i plusförbindelsen mellan generator och batteri. smile

214 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Eftersom spänningen visade samma när du flyttade ena mätpinnen från generatorns minus till batteriets minus så bör det vara dålig kontakt i plusförbindelsen mellan generator och batteri. smile

Ok, som jag tänkte då smile fast ville göra mig säker på mitt tänkande.. Som de är nu så går kabeln från batteri till startmotor, till generator, kan man göra det på något annat sätt?

21 761 Inlägg
30 september 2010
Du kan ju sätta en extra från generator direkt till batteri, antingen låter du ordinarie sitta kvar eller så ersätter du den med nya kabeln. smile

Annars är det nog mer vanligt att generatorns minuskabel har dålig kontakt, så var det tex på min 240.

214 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Jag har satt en egen kabel mellan motor och generator, motor och chassi så är ungefär samma spänning på generatorn som till jorden i chassit smile

214 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
Jag har nu satt en extra pluskabel från generator till batteri samt bytt till 14.5v spänningsregulator utan att få bättre resultat.. Bör jag prova dra en 20mm minuskabel till chassit från generatorn? Jag måste även ibland gasa vid start av bilen för att generatorn ska börja ladda, inte alltid.
Senast redigerat av TTW (11 oktober 2010)

Sök