2701
Sök

Laddtryckstyrning av kompressor?

61 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Hej, undrar om någon har några tips och råd hur jag ska ställa laddtrycket på mitt kompressor bygge.
Min tanke är att sätta en wastegate på tryckröret och sen få den att öppna vid ett visst ladd nån som har några ideer lr tankar om detta? smile alla förslag är välkomna mvh andreas

61 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
hur menar du att jag ska ställa laddet med magnetkopling? och vadå rätt remskiva om jag vill ha 0,8 ladd vid 3500 rpm så kommer jag ju ha bra mkt mer vid 7000? när kompressorn snurrar dubbelt så mkt

923 Inlägg
20 oktober 2010
fckit skrev:
hur menar du att jag ska ställa laddet med magnetkopling? och vadå rätt remskiva om jag vill ha 0,8 ladd vid 3500 rpm så kommer jag ju ha bra mkt mer vid 7000? när kompressorn snurrar dubbelt så mkt

Nu har du lite otur i tänket.

Självklart snurrar kompressorn dubbelt så fort vi dubbla varvtalet på motorn. Men... motor sväljer ju samtidigt dubbelt så mycket luft.

Det du kan göra är att välja rätt remskiva. DÅ får du det laddtryck du vill ha.

Mats

61 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
okej det är ju rätt sant men då känns det ju som att man måste ha en kompressor som levererar rätt mängd luft vid ett vist varv jämfört med hur mkt motorn vill ha för att ligga på samma ladd genom hela registret lr tänker jag fel nu? min tanke var att sätta en wastegate på tryckröret sen tryckslang på insuget till wastegaten via en pysventil för att på så vis ställa laddet men den tanken känns med lite konstig, känns som om jag har gett mig på någe väldigt krångligt nu..

har köpt en eaton m62 kommpressor och ska ha på en 2,8l bmw om det kan vara till nån hjälp att komma på hur jag ska göra tongue

612 Inlägg
20 oktober 2010
Sedan spelar det en viss roll vad det är för typ av kompressor. En skruvkompressor som är effektiv på alla varvtal, en roots som praktiskt taget övergår från att skapa laddtryck till att skapa värme när varvtalet ökar, eller en centrifugalkompressor som ger mycket högre ladd med ökat varvtal...

61 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
det är en skruvkompressor tongue

Sök