3060
Sök

Pendlande tempmätare, chevrolet silverado, akut

Bmwbyggare
225 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#1
• Bilmodell
Chevrolet k1500 silverado

• Årsmodell
1989

• Miltal
Kan inte utan till, mellan 15-20 000

• Hur yttrar sig felet? 
tempmätaren stiger ganska snabbt till ca100 grader, den kokar inte men den har aldrig gått upp i temperatur på det sättet förut, tempmätaren sjunker snabbt strax där efter, vattnet pumpar runt som det brukar.
Slog i lite vatten i expansinoskärlet som var tomt, när jag sedan stält bilen och gick ut och tittade lite senare var allt vatten i kärlet borta. Tempmätaren pendlar fram och tillbaks hela tiden, vi har tittat oljan, och den är inte simmig/grå som om det skulle vara vatten i, den ryker inte ovanligt mycket så det känns inte som att det kan vara topplockspackning. Skall även tillägga att nu när jag har provat köra har övre kylarslangen blivit väldigt hård.

Någon som har haft samma fel, kan det vara termostat eller liknande?


• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Försökt titta oljan med jämna mellanrum.

Haft i kylarcement då jag hade en spricka runt en "slangkoppling"


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 oktober 2010
#2
Frysit/tillräckligt med glykol?
1, Fyll upp systemet ink. expansionskärl.
2, Tomgång utan kylarlock tills övre slangen blir het.
3, På med lock och kör.

Fortfarande dum = Vattenpump eller topp-packning
Kan även gå varm ifall kamdrivningen e riktigt sliten = inte helt ovanligt

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Bmwbyggare
225 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#3
hotrodder skrev:
Frysit/tillräckligt med glykol?
1, Fyll upp systemet ink. expansionskärl.
2, Tomgång utan kylarlock tills övre slangen blir het.
3, På med lock och kör.

Fortfarande dum = Vattenpump eller topp-packning
Kan även gå varm ifall kamdrivningen e riktigt sliten = inte helt ovanligt

tack så jätte jätte mycket, ska testa det i helgen, rejäl lättnad!



Sök