3667
Sök

Tips och råd angående nytt ljudbygge

65 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
Tjenare tjenare tänkte att det var dags att uppgradera ljudet i bilen lite. Jag tänkte byta ut allt i bilen och undrar lite ny vad ni har för åsikter om dessa saker som jag har plockat ihop big_smile
Bilen som det kommer att sitta i är en Volvo 945.

Stereo: Blaupunkt San Francisco 300 http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHANR=02SANFRAN300 (har redan denna men kan tänka mig att byta om det är nödvändigt)
Basar:2st SPL Dynamics V-300D2 https://www.blekingebilradio.se/product … cs-v-300d2
Slutsteg: SPL Dynamics ICE-800D https://www.blekingebilradio.se/product … s-ice-800d
Koaxial högtalare:2st SPL Dynamics TD-502 i varje framdörr https://www.blekingebilradio.se/product … ics-td-502

Rekommenderad baslåda för 1 bas är 50L 1x4" Port Längd 360mm. Hur gör jag om jag har 2st basar i samma låda? Dubblar jag allt med 2 så att det blir en låda på 100L och 2st basportar? Musiken som jag kommer att spela mest är rock, metal och techno. Skadar inte om det är en låda som är passar det mesta.

Vad ska jag ha för tjocklek på kablarna fram till steget? Hur stor ska säkringen vara på plus kabeln?

Går det driva dessa koaxial högtalare på stereon eller borde jag ha ett slutsteg till dom också? Vad rekommenderar ni för något slutsteg då?

Är det något som jag har glömt eller något som ni tycker att jag borde ändra?

Ni får gärna ge andra förslag på andra basar/steg/högtalare inom samma prisklass

Tacksam för snabba svar!
MVH/Martin
Senast redigerat av mGustaafssoN (22 oktober 2010)

21 761 Inlägg
21 oktober 2010
Du skulle kunna byta ut monosteget till Zachry R1500D, det kostar ungefär lika mycket men har högre uteffekt. Med tanke på dessa basar så kommer totala "vettiga" impedansen att bli 2 Ohm, då ger det steget ut några hundra watt mer än ICE-800D och möjligheten att driva basarna fullt (om du nu känner för det) ökar. smile

Folk som har testat den nyaste serien från Zachry verkar ofta vara ganska nöjda och effektspecen är relativt verklighetstrogen enligt en del bänkningar av stegen.

Slutsteg till framsystemet bör du ha om de ska kunna ha någon chans att hänga med basarna, tex DLS CA23 tror jag kan få fart på koaxialerna. Har dock inte testat steget själv.

Lämplig kabelarea från batteriet till skuffen är nog åtminstone 35 mm2, men just nu verkar det vara samma priser på 50 mm2 kopparkablar hos BlekingeBilradio och då är det ju läge att handla sånt om du vill. På så sätt har du kraftig kabel om du vill uppgradera ännu mer.

Säkringshållare vid batteriet kan vara Connection BFH11, i skuffen får du ganska bra kopplingsmöjligheter med Connection BFD41. smile

Förslag på lådvolym till båda basarna är 125 liter totalt och 1 st 6" port, röret görs 17 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Avstämningen ska bli omkring 35 hz, vilket brukar fungera i en kombi. Du kanske får korta av porten får att det ska passa till din musiksmak.
Senast redigerat av Drönirettab (21 oktober 2010)

65 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du skulle kunna byta ut monosteget till Zachry R1500D, det kostar ungefär lika mycket men har högre uteffekt. Med tanke på dessa basar så kommer totala "vettiga" impedansen att bli 2 Ohm, då ger det steget ut några hundra watt mer än ICE-800D och möjligheten att driva basarna fullt (om du nu känner för det) ökar. smile

Folk som har testat den nyaste serien från Zachry verkar ofta vara ganska nöjda och effektspecen är relativt verklighetstrogen enligt en del bänkningar av stegen.

Slutsteg till framsystemet bör du ha om de ska kunna ha någon chans att hänga med basarna, tex DLS CA23 tror jag kan få fart på koaxialerna. Har dock inte testat steget själv.

Lämplig kabelarea från batteriet till skuffen är nog åtminstone 35 mm2, men just nu verkar det vara samma priser på 50 mm2 kopparkablar hos BlekingeBilradio och då är det ju läge att handla sånt om du vill. På så sätt har du kraftig kabel om du vill uppgradera ännu mer.

Säkringshållare vid batteriet kan vara Connection BFH11, i skuffen får du ganska bra kopplingsmöjligheter med Connection BFD41. smile

Förslag på lådvolym till båda basarna är 125 liter totalt och 1 st 6" port, röret görs 17 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Avstämningen ska bli omkring 35 hz, vilket brukar fungera i en kombi. Du kanske får korta av porten får att det ska passa till din musiksmak.

Okej okej, tack för all hjälp big_smile men jag såg att det sprang iväg endel på priset §hmm Du har inte lust att föreslå något paket för ca 7000kr inklusive kablar osv? Vill hellst ha 2st 12" basar och 2st högtalare i varje framdörr.

Stereon som jag har funkar alltså att köra med?

Batteri, räcker det med ett vanligt volvo batteri på 65amp?

Mvh/Martin

Sök