4064
Sök

Strömkabel till slutsteg volvo 850

12 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Hej, det är såhär att jag ska börja dra strömkabeln i min 850 idag, men vet inte vart jag ska dra igenom den från själva motorrummet till in i bilen? Kabeln är 50 kvadrat så det bör vara ett lite större passage. Någon som vet? Gärna bilder!

8 253 Inlägg
12 oktober 2010
Om du kikar under abs-enheten så finns det ett plaströr med en gummigrej i änden. Ta bort gummigrejen så kan det kanske gå att dra den igenom där, men det kanske inte går. Jag har draget 30 eller om det var 35 kvadrat igenom där. Alternativet annars är att dra via säkringslådan. I värsta fall kan man dra kabeln längstorpedväggen och in på passagerarsidan.

12 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Om du kikar under abs-enheten så finns det ett plaströr med en gummigrej i änden. Ta bort gummigrejen så kan det kanske gå att dra den igenom där, men det kanske inte går. Jag har draget 30 eller om det var 35 kvadrat igenom där. Alternativet annars är att dra via säkringslådan. I värsta fall kan man dra kabeln längstorpedväggen och in på passagerarsidan.

Du råkar inte ha någon bild? För jag hittar faktiskt inte vart den där gummigrejen sitter..

8 253 Inlägg
13 oktober 2010
voric skrev:
Marlboroman skrev:

Du råkar inte ha någon bild? För jag hittar faktiskt inte vart den där gummigrejen sitter..

Har tyvärr ingen bild. Man får leta under abs / bromsvätskeburken Men den kan vara knepig att hitta och kräva att man rotar runt en del där.

Cupra_
13 oktober 2010
voric skrev:
Hej, det är såhär att jag ska börja dra strömkabeln i min 850 idag, men vet inte vart jag ska dra igenom den från själva motorrummet till in i bilen? Kabeln är 50 kvadrat så det bör vara ett lite större passage. Någon som vet? Gärna bilder!

Du hade kunnat fråga mig annars bonkan;) Om du står framför bilen.. Längst upp till vänster i motorrummet har du en gummigenomföring. Där går det smidigt att göra ett litet hål och dra igenom en kabel. Den komemr då ut bakom handskfacket. Sen är det bara till att demontera instegslisterna och gömma den under mattan hela vägen bak till skuffen smile Tar en stund men blir snygagst så och du riskerar inte att klämma kabeln någonstans smile

Cupra_
13 oktober 2010
kalmardezze skrev:
Har precis dragit ljud i min 850 smile första gången jag inte tar hjälp av något "proffs". Det blev kanon tycker jag iaf.

Drog den vid skärmen och ner innanför dörren. Sedan ner vid tröskeln och te bagaget smile

Inte för o va sån men det där är ingen höjdare.. Till slut komemr du drabbas av kabelbrott då du konstant böjer/klämmer kabeln.. Det är tråkigt och jobbigt att dra genom torpeden, men det enda rätta tyvärr..

146 Inlägg
13 oktober 2010
Quadrablast skrev:
kalmardezze skrev:
Har precis dragit ljud i min 850 smile första gången jag inte tar hjälp av något "proffs". Det blev kanon tycker jag iaf.

Drog den vid skärmen och ner innanför dörren. Sedan ner vid tröskeln och te bagaget smile

Inte för o va sån men det där är ingen höjdare.. Till slut komemr du drabbas av kabelbrott då du konstant böjer/klämmer kabeln.. Det är tråkigt och jobbigt att dra genom torpeden, men det enda rätta tyvärr..

men kabeln är inte klämd någonstans bara lite böjd på något ställe men inte så allvarligt smile Hittade inte torpedväggen i min bil för det är trångt så fick göra så ist. Måste man riva ner hela instrumentpanelen får det eller?

KÄlma

Team dBakuten
3 453 Inlägg
13 oktober 2010
kalmardezze skrev:

http://img72.imageshack.us/img72/7168/imag0042i.jpg

http://img515.imageshack.us/img515/4700/imag0043j.jpg

http://img139.imageshack.us/img139/9449/imag0044m.jpg

Driver du med mig.. det där var nog en av de värsta klåpardragningarna jag sett tror jag..

Flytta kabeln BUMS..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

146 Inlägg
13 oktober 2010
Tokken skrev:
kalmardezze skrev:

Driver du med mig.. det där var nog en av de värsta klåpardragningarna jag sett tror jag..

Flytta kabeln BUMS..

sry sad första gången jag drar ljudsladdar själv. Va ute o tittade på torpedväggen och såg en "gummiplopp" bakom fjäderbenen. Sitter en likadan där gaswiren går. Är det bara att ta en mejsel o böja ut ploppen o dra igenom kabeln? Vad kan hända om man drar kabeln så som jag gjort nu? tack för infon

KÄlma

3 466 Inlägg
13 oktober 2010
kalmardezze skrev:
Tokken skrev:
kalmardezze skrev:

Flytta kabeln BUMS..

sry sad första gången jag drar ljudsladdar själv. Va ute o tittade på torpedväggen och såg en "gummiplopp" bakom fjäderbenen. Sitter en likadan där gaswiren går. Är det bara att ta en mejsel o böja ut ploppen o dra igenom kabeln? Vad kan hända om man drar kabeln så som jag gjort nu? tack för infon

Man brukar ju leta efter en gummigenomföring stor nog för att trä kabeln igenom, på det sättet sitter kabeln skyddat mot metallkanterna..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
13 oktober 2010
kalmardezze skrev:
Quadrablast skrev:
kalmardezze skrev:

men kabeln är inte klämd någonstans bara lite böjd på något ställe men inte så allvarligt smile Hittade inte torpedväggen i min bil för det är trångt så fick göra så ist. Måste man riva ner hela instrumentpanelen får det eller?

På passagerarsidan sitter det en gummigenomföring som går alldeles utmärkt att dra en 50mm2 kabel genom. Behövs en längre kabel dock. Men det är betydligt säkrare.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

146 Inlägg
13 oktober 2010
Tokken skrev:
kalmardezze skrev:
Quadrablast skrev:

På passagerarsidan sitter det en gummigenomföring som går alldeles utmärkt att dra en 50mm2 kabel genom. Behövs en längre kabel dock. Men det är betydligt säkrare.

Men då går ju kabeln på samma sida som lågnivån. Blir det mycket störningar om man gör så? Får ta och lägga några timmar på att dra sladdarna bättre nu innan jobbet hehe.

KÄlma

685 Inlägg
13 oktober 2010
kalmardezze skrev:
Tokken skrev:
kalmardezze skrev:

Men då går ju kabeln på samma sida som lågnivån. Blir det mycket störningar om man gör så? Får ta och lägga några timmar på att dra sladdarna bättre nu innan jobbet hehe.

det är bara till o byta sida på lågnivån isåfall ju. tar inte allt för lång tid i en 850 tongue
bara strapsa fast kablarna på utsidan av original kabelkanal så går det på ca en timme.

84 Inlägg
26 oktober 2010
bara att ta bort den stora plastluckan eller vad man ska säga över pedalerna, sitter med 3 skruv, sen längst in till vänster uppe så ser man en tjock plastslang som går genom torpedväggen och i änden på den ska de vara 2 eller 3 små slangstumpar ser det ut som bara dra bort änden på den och spruta i lite 5,56 försiktigt sen trycka genom kablen,

Sök