3696
Sök

Vill inte starta, SAAB 9-5 -00..

7 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#1
Åkte med bilen i fredags em och det var inga problem alls. När jag sen efter 3 tim skulle ta mig hem så startade den, men dog lika snabbt, kunde alltså inte gå på tomgång. Gjorde flera startförsök för att jag tänkte att den tyckte det var kallt men den slocknade. Höll jag lite på gasen gick det bra och stod så en stund men då slocknade inte check engine lampan. Körde hem och fick i korsningar och vid stopp tjuvhålla på gas o koppling. Tankade fullt, hällde i k-sprit och har nu fyllt på olja. Den vill idag söndag inte starta alls utan den står bara och slirar. Lampor m.m lyser inne i bilen som de ska.
Batteriet är nytt sen sommaren och drivremmen är nybytt...tändmodul? tändstift? tändkassett? kanske är samma sak?? Vad ska man börja byta?

Tack på förhand

87 Inlägg
24 oktober 2010
#2
kan även vara vevaxel givaren som sitter under hela bilen min polares bil var det det felet på för allt var bytt på den å den gick ibland å sen ibland vägrade den å det var vevaxelgivaren som spökade där.
vanligt är ju att tändkasetterna ger upp så har du en extra tändkasett så ser du ju om det är felet, får du gnista så är det ju tändkasetten å får du inte gnista så skulle jag byta vevaxelgivarn

fik redigera lite menade vevakeln har sovit för lite tror jag wink
Senast redigerat av HenrikR (24 oktober 2010)


Tvivlare
2 266 Inlägg
24 oktober 2010
#3
1. Lyft baksätet och hör ifall pumpen går. OK?

2. Lukta på tändkasetten, luktar bränt? Isåfall, byt.

3. Kolla felkoder, kan vara vevaxelgivaren.

De tre vanligaste felen på 9-5, lycka till smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

231 Inlägg
25 oktober 2010
#4
Låter som spjällhuset har gått i Limp Home. Ta den till en verkstad och läs av felkoden/koderna till att börja med smile

Forummoderator
18 013 Inlägg
25 oktober 2010
#5
Som Alfredsson säger. Limp Home mode. Fast borde inte bilen gå och starta om än så kasst?

Och Mantarobin. Kassett, soppapump.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#6
Nu har dom kollat lite på bilen här hemma. Tändkasett fungerade, den gav gnista, soppapumpen funkar men när dom vridit om för start så klickar/tickar det ett par gånger efter det dom stängt vridit tillbaka nyckeln. Typ som el stakets tick när man lägger snöret mot våt mark ( bra beskrivning va?)

5 710 Inlägg
26 oktober 2010
#7
milldorf skrev:
Nu har dom kollat lite på bilen här hemma. Tändkasett fungerade, den gav gnista, soppapumpen funkar men när dom vridit om för start så klickar/tickar det ett par gånger efter det dom stängt vridit tillbaka nyckeln. Typ som el stakets tick när man lägger snöret mot våt mark ( bra beskrivning va?)

= Spjällhuset har gått i limp home.
Du har ett elektroniskt spjällhus och detta kan balla ut vilket gör att du styr det helt med gasviren.
Tomgången blir då helt obefintlig man får CE mm.

Det som behövs göras är att nolla spjällhuset. För den som kan det gör man det på 2min...vill du försöka själv så sök på forumet eller på youtube....det finns en intruktionsfilm på hur man gör.
Jag kan iaf inte förklara i text hur man skall göra....

MVH Jonas
..............

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 oktober 2010
#8
jonTe skrev:
milldorf skrev:
Nu har dom kollat lite på bilen här hemma. Tändkasett fungerade, den gav gnista, soppapumpen funkar men när dom vridit om för start så klickar/tickar det ett par gånger efter det dom stängt vridit tillbaka nyckeln. Typ som el stakets tick när man lägger snöret mot våt mark ( bra beskrivning va?)

= Spjällhuset har gått i limp home.
Du har ett elektroniskt spjällhus och detta kan balla ut vilket gör att du styr det helt med gasviren.
Tomgången blir då helt obefintlig man får CE mm.

Det som behövs göras är att nolla spjällhuset. För den som kan det gör man det på 2min...vill du försöka själv så sök på forumet eller på youtube....det finns en intruktionsfilm på hur man gör.
Jag kan iaf inte förklara i text hur man skall göra....

Det är väl inte svårt att förklara ??

Av med motorkåpan över motorns baksida och sen ska en liten svart plåtkåpa bort från vänster sida av spjällhuset för att komma åt bättre. Innanför plåtkåpan ser man en rulle där gaswiren är upprullad, denna rulle har hack i ena sidan och med en skruvmejsel eller liknande så trycker man rullens överkant bakåt (så att rullen "rullar innåt bilen").

Sen ska det väl vara klart om jag inte glömt något..  ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

R1 driver!
5 128 Inlägg
7 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#10
Fantastiskt!
tack, efter jontes tips sökte jag på you tube, förklarade för min bilmeck vad som troligen va felet, han hade aldrig varit med om felet förr, fick det inte att funka först så vi hämtade ut datorn o kollade. då hade vi missat att man skulle skjuta en liten fjäder åt sidan smile tadaa så va det kirrat!! bilen sur så vi fick dra igång den men nu går den som en klocka! så glad att det va så enkelt fel. så nu har jag lärt mig o även mecken ett meckar tips o lätt var det också smile


Sök