4061
Sök

Volvo 740 -90, B230F startar ej och dör på tomgång

10 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har problem med min 740.

Sammanfattning:
Problemet är att den är väldigt svårstartad och att den i regel alltid dör på tomgång. Den går igång på startgas, men sedan måste man ge lite gas hela tiden för att den inte ska dö.
Har testat:
luftmassemätare, svänghjulets impulsgivare (tändlägesgivaren?), tändspole, kamremsinställning, bränsletryck och kompression.
Har bytt: Kamrem, batteri, tändstift, tändkablar, tändmodul, fördelarlock, rotor, vattenpump, startmotor, avgassystem (ej lambdasond och katalysator),

Problemen har pågått länge:
När jag köpte bilen i augusti var det en låg och lite ojämn tomgång, men den gick.

Efter ca 1 vecka bytte jag olja, tändstift och tvättade motorn en del grejer blev nog våta men den gick bra direkt efteråt.
Men efter några dagar tändes lambdasondens lampa och metallicgrått ludd kom ut ur avgasröret.

11/8
ca en vecka efter motortvätt och tändstiftsbyte med lysande lambdasond (11/8) hände något på motorvägen. Det small till och under en kortstund lät ett konstigt ljud och det luktade bränd plast, men motorn gick. När jag stannat var det startmotorn som tagit slut.
Bytte startmotorn utan problem.

19/8
bilen är först svårtstartad och sedan när den är varm kan jag inte få igång den utan måste bli bogserad igång.
Han som hjälpte mig bogsera igång bilen trodde problemet var för svag gnista och sa åt mig att byta batteri.

Jag byter batteri, bilen går igång när den är kall men inte när den är varm.
Startgas funkar dock.

3/9
Lämnar in volvon till en verkstad för att de ska kunna felsöka och läsa av motorns felkoder.
De testar:  luftmassemätare, svänghjulets impulsgivare (tändlägesgivaren?), tändspole, kamremsinställning, bränsletryck och kompression.
De bytte tändmodul, fördelarlock och rotor.
Den enda felkoden var: Mager bränsleblandning.
De tyckte också att det var låg spänning från tändförstärkaren.
Slutligen hällde de i bensinrengöringsvätska för insprutningsmotorer.
Men de kunde inte komma på vad som var felet utan kunde bara konstatera att den är svårstartad när den är varm.
Dessutom upptäckte de att det var dags att byta kamrem och vattenpump.

9/9
Byter vattenpump och kamrem, utan problem.

17/9
Byter avgassystem, det såg verkligen ut som om luddet kom från sista ljuddämparburken. Dock är det några som påstått att luddet kommer från katalysatorn. Kan det vara så?

Efter avgasrörsbytet startade bilen och gick som en klocka, 5 starter i rad. Men sedan var det som vanligt igen.

I början av oktober blir även kallstarterna svåra och den går väldigt ojämnt på tomgång. Den dör ibland.

13/10
Besiktning: avgassystemet klarade besiktningen även om jag låg nära gränsen. Dock blev jag kuggad på en spricka i vindrutan och glapp i en styrled.
Byter Bränslepumpsrelät eftersom många tipsar om att det är ett vanligt fel.

21/10
Upptäckte att en av tändkablarna är helt av.

22/10
Byter tändkablarna, men problemet med start och tomgång är kvar.

Pillar på tomgångsjusterskruven på vajern och bilen går bra på tomgång en kort stund. Sedan är det som förut.

En kille på Mekonomen tipsar om att det kan vara en läcka, antingen bland ventilerna, eller på vacuumslangarna. Han provade att spreja startgas över motorn och vid något tillfälle varvade den. Men jag vet inte riktigt var, jag satt i bilen och försökte hålla jämn gas.

Han trodde också att problemet med först svåra starter, och tomgång kunde bero på tändlägesgivaren. (men den testade de ju på verkstaden)



Själv misstänker jag vacuumläcka eller något sånt.

Vad tror ni?
Och hur felsöker jag vacuumslangarna och det?

Finns det någon i närheten av Ulricehamn, Borås, Falköping eller Jönköping som är duktig på att felsöka sånt här?

Finns det mer utförliga ritningar på nätet så att man lättare kan hitta vad som är vad på motorn (B230F -90)?


Själv har jag väldigt liten erfarenhet av att felsöka bilar. Jag har bara en Haynes handbok och den är så översiktlig.

Väldigt tacksam för svar och tips på vart jag borde vända mig.
/Pontus

1 562 Inlägg
23 oktober 2010
#2
packningen till insuget?

41 Inlägg
24 oktober 2010
#3
byt givare på toppen tror att den sitter vid 3:an cyl


106 Inlägg
24 oktober 2010
#4
Går nog ett par vakuum slangar från Insuget på B230F. Kolla så att dessa vakuum slangar sitter som de ska så att det inte finns någon som lossnat från EGR-ventilen eller nått.

Om du hittar någon vakuum slang som har lossnat så kan du testa plugga den slangen och testa starta. Går bilen bra så har du hittat felet.

Annars om du ska felsöka så kan du spruta lite startgas runt insuget och vakuum slangar, Dock ska du vara försiktig så du inte sprutar på något som ger gnista!!

Om bilen helt plötsligt går bra i tomgång så vet du att du har läckage just där du sprutade!

Men det låter klart som att det är vakuum fel. Tjuvluft tycker iaf jag! big_smile

Lycka till!


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
24 oktober 2010
#5
Om du har tomgångsmotor på den så kan den ha gått sönder.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Nismo
758 Inlägg
24 oktober 2010
#6
lambda sond tycker jag de låter som.. Hade en 945 som betedde sig som du beskriver och de var lambdan!

10 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#7
Mörker...

Tack för alla svar.
Nu har jag lärt mig använda diagnostikenheten.

För tändsystemet fanns det inga lagrade fel.

Men För bränslesystemet verkar det illa:
Feltestet gav:
121 = ingen signal från luftmängdsmätaren (den som verkstaden kollade för en månad sedan)
113 = insprutarkabel trasig eller blockerad insprutare
221 = Adaptiv lambdakontroll, mager blandning, delbelastning.
systemet kan lagra max 3 fel, så fler kan finnas.

Funktionstestet gav:
333 - gasspjället helt öppet = fullbelastningskontakter OK
333 - Borde vara 332 om tomgångskontakten fungerar. Man hör tydligt tomgångskontakten klicka.
Resten av funktionstestet kunde jag inte göra eftersom jag inte kunde starta den.

Kontrolltestet gav:
a) lampan blinkade när insprutarna skulle testas, men jag kunde inte höra något. Ska det höras?
b) Tomgångskontrollventilen klickade tydligt.
c) EVAP-ventil finns ej på b230f så det hoppas över.
d) Kallstartventilen klickade tydligt.

Är det hela motorstyrsystemet som måste bytas?

10 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#8
Är det komplicerat eller riskabelt att byta styrsystem?
Jag letade lite under handskfacket och hittade Jetronic-boxen. Och det visade sig finnas massor på bildelsbasen.se.

Här är länkar till bilder på motorn och boxen:
http://picasaweb.google.com/frid.pontus … directlink

10 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#9
Hur kan man kontrollera att det verkligen är styrenheten som är trasig? Går det?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
24 oktober 2010
#10
Tumnus skrev:
Hur kan man kontrollera att det verkligen är styrenheten som är trasig? Går det?

Det borde gå på nåt sett. Vad kostar databoxen? Kanske inget man bara köper för att testa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#11
De begagnade verkar kosta 800 - 1300, + frakt antagligen.

Och det ser ju ut som om det baraär en stor kabel man ska skruva ut ur boxer. Är det så enkelt?

106 Inlägg
24 oktober 2010
#12
Tumnus skrev:
De begagnade verkar kosta 800 - 1300, + frakt antagligen.

Och det ser ju ut som om det baraär en stor kabel man ska skruva ut ur boxer. Är det så enkelt?

Finns många med 740 boxar! Känner du absolut ingen som du kanske bara kan låna och testa med? smile


749 Inlägg
24 oktober 2010
#13
Tumnus skrev:
Hej,

Jag har problem med min 740.

Sammanfattning:
Problemet är att den är väldigt svårstartad och att den i regel alltid dör på tomgång. Den går igång på startgas, men sedan måste man ge lite gas hela tiden för att den inte ska dö.
Har testat:
luftmassemätare, svänghjulets impulsgivare (tändlägesgivaren?), tändspole, kamremsinställning, bränsletryck och kompression.
Har bytt: Kamrem, batteri, tändstift, tändkablar, tändmodul, fördelarlock, rotor, vattenpump, startmotor, avgassystem (ej lambdasond och katalysator),

Problemen har pågått länge:
När jag köpte bilen i augusti var det en låg och lite ojämn tomgång, men den gick.

Efter ca 1 vecka bytte jag olja, tändstift och tvättade motorn en del grejer blev nog våta men den gick bra direkt efteråt.
Men efter några dagar tändes lambdasondens lampa och metallicgrått ludd kom ut ur avgasröret.

11/8
ca en vecka efter motortvätt och tändstiftsbyte med lysande lambdasond (11/8) hände något på motorvägen. Det small till och under en kortstund lät ett konstigt ljud och det luktade bränd plast, men motorn gick. När jag stannat var det startmotorn som tagit slut.
Bytte startmotorn utan problem.

19/8
bilen är först svårtstartad och sedan när den är varm kan jag inte få igång den utan måste bli bogserad igång.
Han som hjälpte mig bogsera igång bilen trodde problemet var för svag gnista och sa åt mig att byta batteri.

Jag byter batteri, bilen går igång när den är kall men inte när den är varm.
Startgas funkar dock.

3/9
Lämnar in volvon till en verkstad för att de ska kunna felsöka och läsa av motorns felkoder.
De testar:  luftmassemätare, svänghjulets impulsgivare (tändlägesgivaren?), tändspole, kamremsinställning, bränsletryck och kompression.
De bytte tändmodul, fördelarlock och rotor.
Den enda felkoden var: Mager bränsleblandning.
De tyckte också att det var låg spänning från tändförstärkaren.
Slutligen hällde de i bensinrengöringsvätska för insprutningsmotorer.
Men de kunde inte komma på vad som var felet utan kunde bara konstatera att den är svårstartad när den är varm.
Dessutom upptäckte de att det var dags att byta kamrem och vattenpump.

9/9
Byter vattenpump och kamrem, utan problem.

17/9
Byter avgassystem, det såg verkligen ut som om luddet kom från sista ljuddämparburken. Dock är det några som påstått att luddet kommer från katalysatorn. Kan det vara så?

Efter avgasrörsbytet startade bilen och gick som en klocka, 5 starter i rad. Men sedan var det som vanligt igen.

I början av oktober blir även kallstarterna svåra och den går väldigt ojämnt på tomgång. Den dör ibland.

13/10
Besiktning: avgassystemet klarade besiktningen även om jag låg nära gränsen. Dock blev jag kuggad på en spricka i vindrutan och glapp i en styrled.
Byter Bränslepumpsrelät eftersom många tipsar om att det är ett vanligt fel.

21/10
Upptäckte att en av tändkablarna är helt av.

22/10
Byter tändkablarna, men problemet med start och tomgång är kvar.

Pillar på tomgångsjusterskruven på vajern och bilen går bra på tomgång en kort stund. Sedan är det som förut.

En kille på Mekonomen tipsar om att det kan vara en läcka, antingen bland ventilerna, eller på vacuumslangarna. Han provade att spreja startgas över motorn och vid något tillfälle varvade den. Men jag vet inte riktigt var, jag satt i bilen och försökte hålla jämn gas.

Han trodde också att problemet med först svåra starter, och tomgång kunde bero på tändlägesgivaren. (men den testade de ju på verkstaden)



Själv misstänker jag vacuumläcka eller något sånt.

Vad tror ni?
Och hur felsöker jag vacuumslangarna och det?

Finns det någon i närheten av Ulricehamn, Borås, Falköping eller Jönköping som är duktig på att felsöka sånt här?

Finns det mer utförliga ritningar på nätet så att man lättare kan hitta vad som är vad på motorn (B230F -90)?


Själv har jag väldigt liten erfarenhet av att felsöka bilar. Jag har bara en Haynes handbok och den är så översiktlig.

Väldigt tacksam för svar och tips på vart jag borde vända mig.
/Pontus

Luddet i avgassystemet är ifrån en ljuddämpare.
I tanken på 740 med B230F finns en liten (förpump) Bränslepump som hjälper till att dra upp bränsle till Huvudpumpen under bilen, denna brukar gå sönder på 740 och skulle kunna orsaka startsvårigheter.
Man kan kolla om den funkar genom att lyssna i tankpåfyllningsröret då bilen är igång, ska vara ett tydligt surrande ljud som från en elmotor.

Troligtvis varvade motorn upp pågrund av att insugningspackningen läcker, det är ganksa vanligt att den packningen börjar läcka.
Självklart påverkar en läcka i insuget motorns gång negativt och kan även orsaka felkoden mager bränsleblandning, då de kommer in luft som inte mäts upp av luftmassamätaren.


10 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#14
Men det är ju jättesvårt att ens starta bilen, och sist jag fick igång den var jag tvungen att ge gas hela tiden för att den inte skulle stanna. Kan det bero på förpumpen?
Kan bilen verkligen gå om någon av bränslepumparna gått sönder?

PonKen: Jag känner ingen i närheten med samma motorstyrningsenhet

10 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#15
Idag fick jag hjälp med att försöka bogsera igång den, Men det gick inte alls.

Dock har jag återställt diagnostikenheten och efter att jag försökte starta igen ändrades felkoderna lite. Nu har jag bara:

221 - Mager blandning, delbelastning
232 - Mager eller fet blandning, tomgång

Inget mer, men bilen startade inte så det kanske inte stämmer då.

Dock har jag hittat en i närheten som har en styrbox och som kanske kan hjälpa mig byta insugningspackning på onsdag.

10 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#16
Problemet löst!

Jag fick hjälp av en bilmek som till slut kom på att man kunde byta plats på reläerna framför kylarvattnets expansionstank. Se bild:
http://picasaweb.google.com/lh/photo/Lr … directlink

Ett av dessa styr insprutarna, vet ej vilket.

Men först bytte vi insugspackning, den gamla var i dåligt skick, men man kunde inte se tydligt att den läckt.
men det kan inte uteslutas.

Funktionstestet som jag gjorde i lördags stämde alltså: det ska klicka tydligt när man testar insprutarna.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 oktober 2010
#17
det är spridarmotstånd i dom har jag för mig.. ska bara sitta 1
Senast redigerat av mk2_power (26 oktober 2010)


10 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#18
? vad är det andra till för då?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 oktober 2010
#19
antagligen har du 2 st med spridarmotstånd som är monterat för att man ska kunna välja spridare.
turkosa turbospridare tex behöver motstånd med högre ohm än vanliga spridare.

har provat köra min bil på spridare men någon ohm lägre i motstånd och det blev precis som du har beskrivit. samt att det förklarar felkoderna ju smile
Senast redigerat av mk2_power (26 oktober 2010)



Sök