Hej,
Jag har problem med min 740.
Sammanfattning:
Problemet är att den är väldigt svårstartad och att den i regel alltid dör på tomgång. Den går igång på startgas, men sedan måste man ge lite gas hela tiden för att den inte ska dö.
Har testat:
luftmassemätare, svänghjulets impulsgivare (tändlägesgivaren?), tändspole, kamremsinställning, bränsletryck och kompression.
Har bytt: Kamrem, batteri, tändstift, tändkablar, tändmodul, fördelarlock, rotor, vattenpump, startmotor, avgassystem (ej lambdasond och katalysator),
Problemen har pågått länge:
När jag köpte bilen i augusti var det en låg och lite ojämn tomgång, men den gick.
Efter ca 1 vecka bytte jag olja, tändstift och tvättade motorn en del grejer blev nog våta men den gick bra direkt efteråt.
Men efter några dagar tändes lambdasondens lampa och metallicgrått ludd kom ut ur avgasröret.
11/8
ca en vecka efter motortvätt och tändstiftsbyte med lysande lambdasond (11/8) hände något på motorvägen. Det small till och under en kortstund lät ett konstigt ljud och det luktade bränd plast, men motorn gick. När jag stannat var det startmotorn som tagit slut.
Bytte startmotorn utan problem.
19/8
bilen är först svårtstartad och sedan när den är varm kan jag inte få igång den utan måste bli bogserad igång.
Han som hjälpte mig bogsera igång bilen trodde problemet var för svag gnista och sa åt mig att byta batteri.
Jag byter batteri, bilen går igång när den är kall men inte när den är varm.
Startgas funkar dock.
3/9
Lämnar in volvon till en verkstad för att de ska kunna felsöka och läsa av motorns felkoder.
De testar: luftmassemätare, svänghjulets impulsgivare (tändlägesgivaren?), tändspole, kamremsinställning, bränsletryck och kompression.
De bytte tändmodul, fördelarlock och rotor.
Den enda felkoden var: Mager bränsleblandning.
De tyckte också att det var låg spänning från tändförstärkaren.
Slutligen hällde de i bensinrengöringsvätska för insprutningsmotorer.
Men de kunde inte komma på vad som var felet utan kunde bara konstatera att den är svårstartad när den är varm.
Dessutom upptäckte de att det var dags att byta kamrem och vattenpump.
9/9
Byter vattenpump och kamrem, utan problem.
17/9
Byter avgassystem, det såg verkligen ut som om luddet kom från sista ljuddämparburken. Dock är det några som påstått att luddet kommer från katalysatorn. Kan det vara så?
Efter avgasrörsbytet startade bilen och gick som en klocka, 5 starter i rad. Men sedan var det som vanligt igen.
I början av oktober blir även kallstarterna svåra och den går väldigt ojämnt på tomgång. Den dör ibland.
13/10
Besiktning: avgassystemet klarade besiktningen även om jag låg nära gränsen. Dock blev jag kuggad på en spricka i vindrutan och glapp i en styrled.
Byter Bränslepumpsrelät eftersom många tipsar om att det är ett vanligt fel.
21/10
Upptäckte att en av tändkablarna är helt av.
22/10
Byter tändkablarna, men problemet med start och tomgång är kvar.
Pillar på tomgångsjusterskruven på vajern och bilen går bra på tomgång en kort stund. Sedan är det som förut.
En kille på Mekonomen tipsar om att det kan vara en läcka, antingen bland ventilerna, eller på vacuumslangarna. Han provade att spreja startgas över motorn och vid något tillfälle varvade den. Men jag vet inte riktigt var, jag satt i bilen och försökte hålla jämn gas.
Han trodde också att problemet med först svåra starter, och tomgång kunde bero på tändlägesgivaren. (men den testade de ju på verkstaden)
Själv misstänker jag vacuumläcka eller något sånt.
Vad tror ni?
Och hur felsöker jag vacuumslangarna och det?
Finns det någon i närheten av Ulricehamn, Borås, Falköping eller Jönköping som är duktig på att felsöka sånt här?
Finns det mer utförliga ritningar på nätet så att man lättare kan hitta vad som är vad på motorn (B230F -90)?
Själv har jag väldigt liten erfarenhet av att felsöka bilar. Jag har bara en Haynes handbok och den är så översiktlig.
Väldigt tacksam för svar och tips på vart jag borde vända mig.
/Pontus
Jag har problem med min 740.
Sammanfattning:
Problemet är att den är väldigt svårstartad och att den i regel alltid dör på tomgång. Den går igång på startgas, men sedan måste man ge lite gas hela tiden för att den inte ska dö.
Har testat:
luftmassemätare, svänghjulets impulsgivare (tändlägesgivaren?), tändspole, kamremsinställning, bränsletryck och kompression.
Har bytt: Kamrem, batteri, tändstift, tändkablar, tändmodul, fördelarlock, rotor, vattenpump, startmotor, avgassystem (ej lambdasond och katalysator),
Problemen har pågått länge:
När jag köpte bilen i augusti var det en låg och lite ojämn tomgång, men den gick.
Efter ca 1 vecka bytte jag olja, tändstift och tvättade motorn en del grejer blev nog våta men den gick bra direkt efteråt.
Men efter några dagar tändes lambdasondens lampa och metallicgrått ludd kom ut ur avgasröret.
11/8
ca en vecka efter motortvätt och tändstiftsbyte med lysande lambdasond (11/8) hände något på motorvägen. Det small till och under en kortstund lät ett konstigt ljud och det luktade bränd plast, men motorn gick. När jag stannat var det startmotorn som tagit slut.
Bytte startmotorn utan problem.
19/8
bilen är först svårtstartad och sedan när den är varm kan jag inte få igång den utan måste bli bogserad igång.
Han som hjälpte mig bogsera igång bilen trodde problemet var för svag gnista och sa åt mig att byta batteri.
Jag byter batteri, bilen går igång när den är kall men inte när den är varm.
Startgas funkar dock.
3/9
Lämnar in volvon till en verkstad för att de ska kunna felsöka och läsa av motorns felkoder.
De testar: luftmassemätare, svänghjulets impulsgivare (tändlägesgivaren?), tändspole, kamremsinställning, bränsletryck och kompression.
De bytte tändmodul, fördelarlock och rotor.
Den enda felkoden var: Mager bränsleblandning.
De tyckte också att det var låg spänning från tändförstärkaren.
Slutligen hällde de i bensinrengöringsvätska för insprutningsmotorer.
Men de kunde inte komma på vad som var felet utan kunde bara konstatera att den är svårstartad när den är varm.
Dessutom upptäckte de att det var dags att byta kamrem och vattenpump.
9/9
Byter vattenpump och kamrem, utan problem.
17/9
Byter avgassystem, det såg verkligen ut som om luddet kom från sista ljuddämparburken. Dock är det några som påstått att luddet kommer från katalysatorn. Kan det vara så?
Efter avgasrörsbytet startade bilen och gick som en klocka, 5 starter i rad. Men sedan var det som vanligt igen.
I början av oktober blir även kallstarterna svåra och den går väldigt ojämnt på tomgång. Den dör ibland.
13/10
Besiktning: avgassystemet klarade besiktningen även om jag låg nära gränsen. Dock blev jag kuggad på en spricka i vindrutan och glapp i en styrled.
Byter Bränslepumpsrelät eftersom många tipsar om att det är ett vanligt fel.
21/10
Upptäckte att en av tändkablarna är helt av.
22/10
Byter tändkablarna, men problemet med start och tomgång är kvar.
Pillar på tomgångsjusterskruven på vajern och bilen går bra på tomgång en kort stund. Sedan är det som förut.
En kille på Mekonomen tipsar om att det kan vara en läcka, antingen bland ventilerna, eller på vacuumslangarna. Han provade att spreja startgas över motorn och vid något tillfälle varvade den. Men jag vet inte riktigt var, jag satt i bilen och försökte hålla jämn gas.
Han trodde också att problemet med först svåra starter, och tomgång kunde bero på tändlägesgivaren. (men den testade de ju på verkstaden)
Själv misstänker jag vacuumläcka eller något sånt.
Vad tror ni?
Och hur felsöker jag vacuumslangarna och det?
Finns det någon i närheten av Ulricehamn, Borås, Falköping eller Jönköping som är duktig på att felsöka sånt här?
Finns det mer utförliga ritningar på nätet så att man lättare kan hitta vad som är vad på motorn (B230F -90)?
Själv har jag väldigt liten erfarenhet av att felsöka bilar. Jag har bara en Haynes handbok och den är så översiktlig.
Väldigt tacksam för svar och tips på vart jag borde vända mig.
/Pontus
0
0
0
0